donderdag 17 december 2020

Aquarellen die ik maakte

Mijn best gelukte aquarel tot nu toe.

Ik kreeg 2 aquarelboeken voor mijn verjaardag. Een boek "In the ocean" en een boek "In the forest". Klik op de linken voor een beschrijving.
Daarnaast kreeg ik penselen en aquarelverf.

In de boeken word je steeds op 2 pagina's als het ware bij de hand genomen bij het maken van een aquarel. Er is op 1 bladzijde een voorbeeldafbeelding van een aquarel, de techniek wordt uitgelegd en er worden kleuren voorgesteld. Op de andere bladzijde is een tekening met dunne potloodlijntjes. En die mag je invullen en inkleuren. Heel geschikt voor mij. Ik ben niet zo goed in tekenen, maar ik vind het verven heel leuk!

Zit er helemaal geen uitdaging in? Jawel, want de voorgestelde kleuren heb ik zelden tot mijn beschikking, ik heb wel veel kleuren, maar dat zijn nèt weer andere, zodat ik wat moet mengen en moet zoeken naar de kleur die ik mooi vind voor dat aquarel. Daarnaast is de techniek soms best lastig.

Een schets in het boek "In the forest":

Schets in het boek


Uitgewerkt voorbeeld in het boek

 

Mijn eigen versie

 En dan nu mijn andere pogingen om iets leuks te maken!

Bovenstaand vogeltje is mijn eerste aquarel.



Desgewenst kan ik bijzonder geslaagde aquarellen uit het boek halen en inlijsten.

23 opmerkingen:

  1. Zo Aaf! Erg mooi zeg, dit is niet eerste keer dat je aquarelleert neem ik aan! Lastige techniek vind ik het zelf. Heel erg leuk dat je dit deelt en wat fijn dat je deze bezigheid (weer?) op hebt genomen in deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is voor het eerst in járen dat ik aquarelleer, maar ik heb het vaker gedaan, eind vorige eeuw. Dat was voordat ik ging werken, toen kon ik als werkloze met subsidie creatieve cursussen volgen. Aquarelleren deed ik een paar keer tijdens een teken- en schildercursus. Ik vond het toen heel leuk en ik heb thuis ook wat aquarellen gemaakt.

      Verwijderen
  2. Leuk hoor, geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi geworden! Leuk dat je het boek nu zo goed uitkomt tijdens de lockdown.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fijne hobby is dit, hè. Wat zul je hieraan nog veel plezier beleven. Ik vind dat je al heel leuke dingen hebt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aquarelleren is een hele moeilijke techniek. Zelf vind ik het de mooiste schilderstechniek om te zien. Heb ook een enkele poging gewaagd maar nooit mee verder gegaan omdat het een van de vele dingen was die ik leuk vond. Jouw aquarellen vind al heel geslaagd ook de kleuren. Die moet je zeker bewaren is altijd leuk om terug te zien. Ook zie je dan hoe je steeds vooruitgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stillevens, maar toch leuk. Komende zomer bloemen aquarelleren. Nu oefenen. Creeeren is best leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Vooral de veren en bladeren vind ik mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben altijd een beetje (heel erg) jaloers op mensen die zulke dingen creëren. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw wat een leuke hobby en super mooi die veren

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi zeg, het is een moeilijke techniek, maar wel heel goed gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een fijne manier om het aquarelleren (weer) op te pakken, zo zonder de drempel die je bij het tekenen ervaart. En leuk om de eerste werkjes te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ontzettend mooi zeg. ik voel een carrière aan komen voor jou ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een carrière niet, daarvoor schiet mijn tekentalent te kort, wel een leuke hobby.

      Verwijderen
  13. Ik vind het er heel mooi uitzien. Ik denk er ook wel eens over om hiermee te beginnen maar kom er niet toe. Misschien koudwatervrees? Het boek lijkt mij een mooie drempelverlager. Ik heb het op mijn verlanglijstje gezet. Dankjewel voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Er is in deze serie ook nog de versie ‘ In the jungle’. Die lijkt me ook heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.