vrijdag 18 december 2020

Ik ben dit jaar een dure voor de zorgverzekering

Door de slijtageklachten aan mijn heupen, mijn operatie en verblijf op een revalidatieafdeling en aansluitend thuiszorg ben ik dit jaar een dure klant voor de zorgverzekering!
Ongetwijfeld zijn er mensen die nog duurder zijn doordat ze duurdere behandelingen nodig hebben, of de vreselijke pech hadden corona te krijgen en heel lang moesten herstellen in ziekenhuizen en revalidatieoorden. Het jaar is nog niet om, maar inmiddels is er al een indrukwekkende hoeveelheid kostenposten bij de verzekering gedeclareerd. 

Ik heb het allemaal eens even uitgezocht en op een rijtje gezet. Er zijn kosten die er altijd al waren en die voor mij door mijn chronische kwalen normaal zijn, maar er zijn ook extra kosten door de heupklachten.

Normale kosten:

oogarts 84,15
tandarts 406,64
labwerk diabetesdienst 79,67
huisarts totaal 721,76
farmacie 986,81

2.279,03

Extra kosten :

heupoperatie incl voorwerk 8204,21
revalidatie 16 dagen 6036,91
wijkverpleging, 3 weken + 5 dagen 915,17
fysiotherapie 301,89

15.458,18

In totaal zijn de kosten €17.731,21

Naast het eigen risico (375 bij DSW) heb ik de tandarts voor een klein deel zelf betaald, namelijk €140,67
De rest is allemaal vergoed door de zorgverzekering. In totaal betaalde ik €1666,21 (jaarpremie) + €375,- (eigen risico) + 140,67 (tandzorg niet vergoed) = €2.181,87

Ik ben heel blij met de zorgverzekering!
Volgend jaar nog wéér een duur jaar door de volgende nieuwe heup!

7 opmerkingen:

  1. Je betaalde €2.181,87 en de normale zorgkosten zijn voor jou per jaar ongeveer €2.279,03. Dus normaal betaal je ongeveer net zo veel als dat je vergoed krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. huisartsen krijgen maandelijks een vast bedrag voor elke patiënt ,tenzij dit veranderd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een zegen is dan toch de zorgverzekering! Het is zo fijn dat dit in Nederland goed geregeld is. Je zult zo'n bedrag maar zelf moeten ophoesten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, met zulke cijfers kunnen we blij zijn dat we in nederland wonen en niet bv in Amerika...je zou het allemaal zelf moeten betalen, is niet te doen toch. Nu heb je wel waarschijnlijk al heel veel jaren gehad dat je geen of weinig beroep op de zorg deed. Met het vorderen van de leeftijd verandert dat. Groet, g

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi dat we in Holland zorgverzekeringen volgens het solidariteitsbeginsel hebben. En ook nog 'ns ruime toeslag. In welk land is het beter geregeld ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed om hier bij stil te staan. Ik kom net uit het ziekenhuis, ik heb hoogstwaarschijnlijk eierstokkanker. Het verbaasde mij hoeveel tijd er voor mij uitgetrokken werd en hoe zorgvuldig er werd gewerkt. Heel blij met het nederlandse zorgstelsel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel veel sterkte met je ziekte! Hopelijk kun je een succesvolle behandeling krijgen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.