woensdag 27 januari 2021

Een winterse, verwarmende (vegan) stamppot

Vorige week kocht ik spruitjes en er lagen in de groentelade van mijn koelkast nog voldoende aardappels. Tijd voor spruitjesstamppot! Ik heb kort geleden voor het eerst spruitjesstamppot gemaakt en ik was verrukt van de smaak.  Weer heel anders dan gewokte of gewoon gekookte spruitjes!
Ik maakte er een veganistische stamppot van.

Nodig voor 3 personen:

  • 500 gram spruitjes
  • 250 - 600 gram aardappels
  • 500 gram uien
  • 2 eetlepels olijfolie
  • een pak à 175 gram plant spekjes
  • een theelepel chilivlokken
  • 20 à 50 ml plantaardige melk
  • zout en peper naar smaak
  • per portie een handje vol pinda's

Hoe deed ik het?

  1. De spruitjes, de helft van de uien en de aardappels schoon maken, in stukken snijden en in een (snelkook)pan met kokend water doen. Ik gebruikte weinig aardappels omdat ik weinig koolhydraten eet.
  2. De andere helft van de uien snipperen en samen met de spekjes gaar bakken in een koekenpan.
  3. Voeg de chilivlokken toe aan het ui/spekjes-mengsel
  4. Stamp de gekookte aardappels met spruitjes en ui.
  5. Meng het ui/spekjes mengsel en de melk  er door totdat de stamppot de gewenste dikte heeft.
  6. Breng op smaak met zout en peper
  7. Strooi op het bord wat pinda's over je stamppot

Ik at de afgelopen twee dagen deze stamppot en de derde portie vroor ik in.
Wist je dat spruitjes boordevol vitamine C zitten? Ze bevatten 3x zo veel vitamine C als sinaasappels!

3 opmerkingen:

  1. Wist je ook dat 500gr uien net zoveel koolhydraten bevatten als 250gr gekookte aardappel? En 500gr spruitjes ook. Beide vrij koolhydraatrijke groenten. Alleen wat minder bekend. Andijvie, zuurkool of courgette is minder aan de helft aan koolhydraten van uien en spruiten. Als je de koolhydraten zo belangrijk vindt, misschien interessant. Anders lekker eten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik eet alle groenten, daarbij maakt de hoeveelheid koolhydraten niet uit. Wel maakt uit waar het geteeld wordt en hoe. Wat dat betreft zijn uien en spruitjes een prima keus. Van de koude grond en uit Nederland.
      Mijn voeding is matig koolhydraat beperkt, niet koolhydraat arm. Gemiddeld zo'n 100 gram koolhydraten per dag.

      Verwijderen
  2. Vroeger lustte ik absoluut geen spruitjes, maar moest toch 5 kleine spruitjes eten. Want de arme negerkindjes hadden niets te eten en wij wel. De laatste keer dat ik spruitjes at ben ik er van over mijn nek gegaan. Voor mij dus nooit geen spruitjes meer.
    Maar ik denk dat het recept ook lekker is met spitskool. Lekker pittig op smaak gebracht met een peper en kruiden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.