zondag 21 februari 2021

Voorjaar! Mijn gas- en stroomverbruik in de afgelopen week

Verbruik gas en stroom in de afgelopen week
Mijn gebruik in de afgelopen week (week 7):

GAS ->  18,7 m3.
In week 6 gebruikte ik 37  m3.

STROOM ->  13  kWh
In week 6 gebruikte ik 15  kWh.

Het was een stuk warmer dan in week 6! Het is steeds langer licht en sinds een paar dagen is de temperatuur omhoog geschoten! Afgelopen middag was het buiten 16 graden!

Kosten voor gas en stroom

Wat kost dat verbruik van deze week?
Kosten van mijn verbruik deze week, uitgaande van 71 cent per m3 gas en 24 cent per kWh: €16,40.

En zoals altijd: dit zijn alleen de verbruikskosten, dus alleen het gas en de stroom, de overige kosten, zoals vaste leveringskosten en netwerkbeheerkosten komen daar nog bij.

6 opmerkingen:

  1. je schrijft: dit zijn alleen de verbruikskosten, dus alleen het gas en de stroom, de overige kosten, zoals vaste leveringskosten en netwerkbeheerkosten komen daar nog bij. Maar die heb je er niet bij daar je de aftrek heb door de Vermindering energiebelasting van 558,56.
    Trek je hier je netwerkkosten gas en stroom en de vaste leverringskosten vanaf krijg je 558,56-68,99-68,99-237,84--124,07= 58,67
    Heb je bovengenoemde kosten dus afgetrokken van je vermindering energiebelasting hou je zelfs nog +/- 58,67 over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik maar eens even uitgerekend, want ik had het idee dat jouw berekening niet helemaal klopt.
      De leveringskosten zijn €6,14 per week en de netbeheerkosten zijn €6,97 per week. Dat is samen dus €13,11 per week aan extra kosten. Het klopt dat de Vermindering van de Energiebelasting daar nog af gaat. Dat bedrag is €559 per jaar, = €10,75 per week. Ik krijg dus geen 58,67 cadeau, maar mijn vaste kosten per week zijn met de aftrek van Vermindering energiebelasting €2,36 .

      Verwijderen
    2. Er zit inderdaad een kleine afwijking in mijn berekening daar er verschillende netwerk bedrijven zijn die lichte verschillen qua netwerkkosten hebben.
      Maar de essentie van wat ik schreef klopt wel:
      Ik ben net zoals je altijd schrijf uitgegaan dat je alleen de vaste leveringskosten van Green Choice rekent en voor het netwerkbedrijf van jou regio Enexis de netwerkkosten.
      Je weet dat de netwerkkosten voor stroom en gas onafhankelijk is van wat je gebruikt.
      Alleen bij gas is er voor mensen die minder dan 500 m3 gas gebruiken een aangepast tarief.
      Vaste leveringskosten 2021 Green choice gas is 68,99
      Vaste leveringskosten 2021 Green choice stroom is 68,99

      Netbeheerkosten Enexis stroom 2021
      Vastrecht transport € 21,78
      Capaciteitstarief € 167,80
      Periodieke aansluitvergoeding € 24,57
      Meterkosten € 36,67
      Totaal netbeheerkosten € 250,83 (stoom)

      Netbeheerkosten Enexis Gas 2021
      Vastrecht transport € 21,78
      Capaciteitstarief € 47,69
      Periodieke aansluitvergoeding € 37,57
      Meterkosten € 26,82
      Totaal netbeheerkosten € 133,86 (gas)

      Vaste leveringskosten Green choice stroom en gas is 137,98 per jaar
      Totaal netbeheerkosten stroom is € 250,83 per jaar
      Totaal netbeheerkosten gas is € 133,86 per jaar

      Totaal is 137,98+250,83+133,86 = 522,67
      (jou regio is wat duurder qua netwerkkosten dan die waar ik woon.)

      Vermindering energiebelasting is € 558,56 in 2021

      Je ziet als resultaat 558,56 min totaal van vaste leveringskosten en netwerkkost a 522,67 dat ook jij nog 35,89 op jaarbasis overhoud van je vermindering energiebelasting.











      Verwijderen
    3. Ik ben er nogmaals voor gaan zitten en heb opnieuw een berekening gemaakt op basis van de nota van vorig jaar, dat was een extreem warm jaar met een heel milde winter. Mijn verbruiksjaar loopt van 1 november tot 1 november.
      De vaste kosten voor levering gas en stroom zijn per jaar €143,74. Als je vrijwel niets gebruikt, dan betaal je dat bedrag ook.
      Netwerkbeheerkosten van de netwerkbeheerder: €362,65 voor stroom en gas. Ook hier, deze kosten zijn niet gerelateerd aan verbruik.
      Overheidsheffingen (wel gerelateerd aan verbruik) in totaal €226,25
      Verbruik gas en stroom €319,19 in totaal over 12 maanden.
      Af: vermindering energiebelasting en een overstapbonus.
      Voor mij was de vermindering energiebelasting (deels over 2019 en deels over 2020) in november in totaal €493,60. Voor het lopende verbruiksjaar wordt dit hoger, namelijk 2 maanden in 2020 en 10 maanden in 2021 is in totaal ca 550,- Mijn bonus is dit jaar €140,-
      Dus hoe ziet het plaatje er dan uit bij gelijkblijvende verbruikskosten? (wat niet zo is, want de tarieven zijn verhoogd en mijn gasverbruik is een stuk hoger en daardoor vallen de heffingen ook hoger uit)
      Vaste kosten €143,74
      Netwerkbeheerkosten €362,65
      Levering €319,19
      Heffingen €226,25
      Dat is in totaal €1051,83
      Min bonus min vermindering energiebelasting = €361,83 in een heel jaar = €6,96 per week.
      Maar nogmaals, mijn rekening in november zal hoger zijn dan €361,83 vanwege een hoger verbruik en hogere tarieven.

      Verwijderen
    4. Aanvulling: over de periode 1 november 2019 - 1 november 2020 betaalde ik uiteindelijk €27,30 per maand voor gas + stroom.

      Verwijderen
  2. Mijn jaarverbruik wordt natuurlijk in positive zin beinvloed door mijn infrarood en zonnepanelen insamenhang met elektrische bijverwarming.
    Hierdoor heb ik in principe geen verbruikers kosten voor stroom en een zeer laag gasverbruik. Eigelijk beinvloed het weer nauwelijk de hoeveelheid gas die ik gebruik. bijvoorbeeld mijn stand voor gas en stroom van 1 jan tot nu (23-feb) geen stroom verbruikt van mijn leverancier en 19 m3 gas.
    Daarom krijg ik ook meestal elk jaar (mede door het overstappen) meer terug dan ik verbruik. Zo was mijn termijnbedrag 10 euro per mnd voor 2020 en kreeg ik 300 euro en 75 cent terug met de eindafrekening. 300-120=180 euro netto retour 180:12 = 15 euro per maand wat ik dus uiteindelijk krijg ipv betaal.
    Natuurlijk stap ook ik elk jaar over. (bonus 2020 was 250 euro en voor 2021 is deze 200 euro.)
    Net zoals jij is mijn vaste lasten patroon laag. (Meer door minder hé)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.