donderdag 17 juni 2021

Toch maar weer verder met kledingopruiming

Vanaf februari heb ik maandelijks 1 of (meestal) 2 zakken met textiel weg gedaan.
Een tijd lang had ik weinig zin om te grote kleding weg te doen.
Dan dacht ik: wat als ik toch weer zwaarder word? Dan mis ik al die kleding die ik inmiddels weggedaan heb.
Dat heb ik eerder meegemaakt. 20 en 30 jaar geleden werd ik na ongeveer 30 kilo gewichtsverlies weer dikker en had ik spijt dat ik kleding had weggedaan! Door ervaring wijzer, heb ik tot nog toe vrijwel alleen kleding weggedaan die ik toch al niet meer droeg.
Omdat het gewichtsverlies deze keer echt lijkt te beklijven en het gewoon goed gaat (nou ja, gewoon, zo gewoon is dat niet), ben ik maar weer verder gegaan.

Gisteren werd er weer textiel aan huis opgehaald. Op maandag hakte ik de knoop door en zocht kleding uit. Er gingen ook deze keer weer twee zakken met kleding weg! Inmiddels zijn het er zeker 8 zakken!
Als je denkt: wat veel,  dan moet je bedenken dat een broek of trui maat 56 veel meer textiel vergt dan een kledingstuk maat 46. Dat scheelt ook veel in gewicht en volume.

Normaal wordt het textiel maandelijks opgehaald, alleen in de zomermaanden gebeurt dat niet, pas in september weer! Op zich geen probleem, want er staan in de wijk in ieder geval 3 textielcontainers waar ik zakken met overtollig textiel in kwijt kan. Misschien zijn er nog wel meer, maar van die drie weet ik zeker dat ze er zijn.

Bron afbeelding: Wikipedia

9 opmerkingen:

  1. Hoi Aaf, wat fijn dat het zo goed gaat! Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sinds een tijdje ben ik lid van een FB groep voor minima die er hulpvragen op kunnen zetten.
    Het valt me elke keer weer op dat er veel mensen zijn die grote maten kleding nodig hebben. Dat is ook meestal duurder en kunnen ze vaak met een klein vast weekgeld helemaal niet betalen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ruimt lekker op!
    Hoewel ik de lichte angst van eventueel aankomen wel begrijp, zou ik ook denken dat het een stok achter de deur kan zijn als je het niet meer hebt. Dat je eerder signaleert dat je huidige collectie te strak zit en dat je daardoor weer kunt teruggrijpen naar je 'eetregime'.

    Ik heb gewoon alleen mt 34/36 in de kast en als het strak zit, dan koop ik niet groter, maar moet ik er weer in passen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet vervelend bedoelt, maar volgens mij werkt het niet zo voor mensen die (in het verleden) een eetstoornis hebben (gehad).
      Ik kan me de angst van Aaf heel goed voorstellen. De enige voorspeller van de toekomst zijn de ervaringen uit het verleden en daar tegen vechten is niet makkelijk. Hopelijk blijf je volhouden Aaf!

      Verwijderen
    2. @ anoniem: Je hebt gelijk. Ik ben de vorige keren weer aangekomen, ook als had ik geen grote kleding meer in de kast had. Het werkt voor mij niet als een stok achter de deur om geen grotere kleding meer te hebben. Misschien juist in tegendeel, het maakte me depressief (onderliggende gedachte: het is wéér mislukt, ik kan het gewoon niet, het is niet voor mij weggelegd om een gezond gewicht te hebben) en onder anderen daardoor namen de eetbuien weer toe.

      Verwijderen
    3. Bij mij helpt het hebben van grotere kleding juist. Als ik tijdens een periode stress wat aankom, trek ik mijn grotere kleren aan en ben ik lief voor mezelf en probeer ik daarna weer op een positieve manier af te vallen. Ik voel me verschrikkelijk in te kleine kleding en dat leidt júist tot eetbuien.

      Verwijderen
    4. Het is een aanname dat het bij mij altijd zo is geweest of vanzelf gaat. Ik heb juist in het verleden een heel verstoorde verhouding met eten gehad. Maar door juist deze lijn strak te houden, kan ik niet uitwijken naar grotere kleding en word ik daar bewust van gemaakt zodra ik de teugels laat vieren. Dan grijp ik in.

      Verwijderen
    5. Voor anoniem van 12.28, fijn dat je gewoon lief voor jezelf kunt zijn en het dan toch weer oppakt. Het is vaak zo moeilijk om lief voor onszelf te zijn. Groet g

      Verwijderen
  4. Ik heb 3 maten in mijn kast, één van wat ik hoop weer te kunnen dragen. Éen maat die nu past en één maat die wel past, maar iets te royaal zit. Ik merk aan mijn buik of ik aangekomen of afgevallen ben. Als een rok soepel bij mijn middel zit is dat een goed teken. De laatste 8 weken langzaam 3 kilo afgevallen als het zo doorgaat zit ik eind van het jaar op een gezond gewicht. groet Astrid

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.