vrijdag 16 juli 2021

Geld terugvragen of laten lopen?

Ik ging met het openbaar vervoer naar Ameland en van Ameland weer terug naar huis. Met rollator en een rugzak op mijn rug. Ik nam de rollator mee omdat de afstand tussen de verschillende overstappen en naar het opstappunt of punt van bestemming soms te ver was om met mijn wandelstok te doen. Bovendien kun je op een rollator even zitten en uitrusten.
De heenweg ging voorspoedig. Eerst in de stadsbus naar het hoofdstation van Groningen, vervolgens met de Arriva trein naar Leeuwarden en van Leeuwarden met de bus naar de veerdam in Holwerd. Toen met de boot en op het eiland vervolgens ook nog weer met de bus naar de accommodatie.
Een flinke reis die enige uren duurde!

Op de terugweg maakte ik een fout. In Leeuwarden zijn poortjes waar je door moet om op het perron te komen. De meesten zijn vrij smal en er was 1 wat bredere, handig voor mijn rollator, dacht ik. Dus nam ik die. Maar die bleek achteraf gezien van de NS te zijn en niet van Arriva. Niet goed opgelet!
Het OV-systeem rekende dus de reis tussen Leeuwarden en Groningen bij de NS. Dan ga je via Zwolle en je betaalt ongeveer 13 euro méér dan de prijs die de treinreis bij Arriva kost (ca 10 euro). Uitcheck in Groningen was binnen het uur na incheck in Leeuwarden. Dat lukt echt niet als je via Zwolle reist.
Bij OV-kaartcontrole in de trein werd mij aangeraden bij NS uit te checken en dat deed ik.

Op MijnOV zag ik dat ik veel te veel betaald had, ik besloot een poging te wagen het geld weer terug te krijgen. Ik probeerde eerst om het geld on-line weer terug te krijgen, maar dat lukte mij niet. Ik vond alleen een foute uitcheck bij de verkeerde vervoerder. Dus ik besloot de klantenservice van de NS te bellen. Je komt langs verschillende keuzemenu's maar het lukte me om een echt mens te spreken.
Ik krijg het te veel betaalde geld binnenkort terug! Uiteindelijk was ik binnen 11 minuten klaar!

Ik ben blij dat ik gebeld heb en het geld terug krijg, want de reis was inclusief bootreis duur genoeg: €48,73.
Wat zou jij doen? Zou jij het geld terugvragen bij zo'n fout?

18 opmerkingen:

  1. Ja, ik denk dat ik toch ook zou proberen. Het is toch best een bedrag, en het is gewoon zonde. Goed om te lezen dat ze het netjes hebben afgehandeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moest er wel wat voor over hebben om op Ameland te geraken; wat een reis !
    Natuurlijk, altijd proberen het teveel betaald terug te krijgen; jaren geleden eens de fout gemaakt met mobiele telefoon in het buitenland. Helemaal eigen schuld maar toch een mooie commerciële geste gehad.
    Niet geschoten, altijd mis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dacht ik dus ook, ik kan het altijd proberen! Mijn excuus: ik was nog nooit eerder met een rollator op stap in de trein en daardoor lette ik op de verkeerde dingen en niet of ik wel het poortje had van de juiste vervoerder!

      Verwijderen
  3. Persoonlijk vind ik het je eigen verantwoordelijk. Dus behoorlijk nette service van de NS!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een keer in den Haag gehad. 3 verschillende vervoerders op station. Trein, tram den Haag en metro Rotterdam. Checkte in bij NS. Vervoer 65+ is gratis in Rotterdam. Regio den Haag betaal je klein beetje van en naar Rotterdam. Het was geen groot bedrag maar werd netjes teruggestort door NS. Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, ik vind dit een heel behoorlijke geste van de NS. Ze hadden inderdaad kunnen zeggen, eigen schuld, dikke bult. Maar ik kan het me van jou ook wel voorstellen. Zo vaak reis je niet een lange afstand. En zeker niet met een rollator.
    Wat ik zelf gedaan heb weet ik niet. Reis altijd met de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zou hebben gedaan weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou het geld zéker terugvragen, ook als het mijn eigen fout was. En soms gaat dat smetteloos en snel, maar ik ben ook wel eens een half jaar bezig geweest (en dan raak ik steeds meer geërgerd, welke (*^^& verzint nou zo'n idioot systeem!)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hangt erg van mijn bui af, als ik me uitzonderlijk brutaal voel probeer ik geld terug te vragen maar in de meeste gevallen zou ik het afschrijven als gevolg van mijn eigen vergissing, want dat was het uiteindelijk. Niet de schuld van NS of Arriva. Ik doe zo nu en dan pogingen om met mijn rolstoel gebruik te maken van treinen en op zich zijn de voorzieningen meestal voldoende en ook goed genoeg aangegeven óók als er sprake is van verschillende vervoerders. Wat niet wil zeggen dat ik niet ook wel eens ergens langs kijk.
    Zoals enkelen voor mij al aangeven vind ik het een zeer genereus gebaar van de NS dat ze überhaupt geld terg geven in deze situatie maar ze krijgen er een enigszins tevreden (of tenminste niet héél erg ontevreden) klant voor terug dat lijkt me veel meer waard dan die paar euro's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De poortjes staan daar op een rij naast elkaar, alleen de kleur verschilt. Daar vergissen veel mensen zich in.

      Verwijderen
    2. Ik ken station Leeuwaren, dat kleurverschil vind ik duidelijk genoeg, en ja ik heb me daar ook wel eens vergist maar dat doet niet af aan het feit dat ik vind dat er voldoende is aangegeven welk poortje van welke vervoerder is.
      En voor de duidelijkheid ik snap best dat mensen geld terug vragen om dit soort misverstanden en dat vind ik prima. Mijn reactie was gewoon antwoord op de vraag 'wat zou jij doen' met de toevoeging dat ik het heel keurig vind dat de NS zo'n verzoek inwilligt.

      Verwijderen
  9. Voor iemand in jouw conditie vind ik die reis per openbaar vervoer een veel te grote onderneming. Ik zou minstens de busreizen vermeden hebben en taxis genomen hebben en me bij aankomst op Ameland door familie hebben laten afhalen. Ik ben niet iemand die het geld graag over de balk gooit, maar in mijn ogen bederft dit soort moeite het plezier van een fijne vakentie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De reis viel me niet tegen hoor! En ik vond het een leuke uitdaging om te proberen of ik het kon. Ik heb er over gedacht om op het eiland wanneer het heel druk was een taxi te nemen, maar het was zowel op zondagmiddag als op woensdagmiddag zo rustig in de bus dat dit niet nodig was. De perrons zijn overal prima aangepast voor rolstoelers of mensen met rollators. Ik kon de rollator heel gemakkelijk in de bus en trein rijden. Het reizen in de bus met overstap had ik eerder al in Groningen geoefend (een keer naar en van het ziekenhuis en een keer naar het centrum van de stad). Een fluitje van een cent!

      Verwijderen
    2. @Anna Lines, weet je hoe duur het is om de busreis van Leeuwarden naar de veerdam van Holwerd per taxi te doen? Dat kost tussen 60 en 80 euro, de afstand is ca 30 kilometer. De snelbus over deze afstand kostte mij €3,23.

      Verwijderen
  10. Klantenservice van NS is enorm verbeterd en nu echt een service. Dochter kon in de app geen kaartje kopen moest op saldo reizen. Het verschil kon ik daarna telefonisch terug vragen. Ik belde 2 dagen later om de teruggave te regelen en het stond keurig in het systeem. Bankrekening door geven en met 2 dagen stond het er weer op.
    Heel wat beter als vroeger toen je uren in de wacht hing en regel matig afgesnauwd werd.
    Ik had ook contact opgenomen. Het ov is best complex geworden dat werkt fouten in de hand en dan moet je die goed oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben altijd heel tevreden met de klantenservice van de NS. Ik bel altijd liever, want online kom ik nog wel eens in een 'loop' terecht. Even bellen is eigenlijk altijd sneller in hun geval en ik vind de service vriendelijk en vlot. Goede keus dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, ik zou dat ook doen. En netjes afgehandeld door NS.
    Heel lang geleden, toen je nog een kaartje aan het loket kocht, heb een boete gekregen omdat ik per ongeluk het verkeerde kaartje had gekocht, dat nota bene duurder was dan wat ik had moeten kopen. Maar toen was het meer iets wat de conducteur zelf besliste, geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, ik zou het ook terugvragen. Tis een flink bedrag. Was t een paar euro dan zou ik denken dat het maar leergeld moest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.