woensdag 28 juli 2021

AOW verhoging: €6,66 per maand meer!

Met ingang van 1 juli is de AOW verhoogd. Dat is ieder jaar zo. In januari en in juli komt er een beetje bij. Aangezien mijn ABP pensioen al in jaren niet is geïndexeerd, is dat de enige verhoging van het inkomen dat ik krijg. De hoogte van mijn pensioen is sinds ik pensioen krijg, en dat is vanaf december 2018, niet veranderd. Daar komt geen cent bij, helaas. Er is soms sprake van korting op de pensioenen, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.
Ooit, in 1976/1977, toen ik begon met het verplicht inleggen voor mijn ABP pensioen, werd er gezegd dat het pensioen waardevast zou zijn en dat ik niet bang hoefde te zijn voor inflatie.
De werkelijkheid is anders, helaas!
Ik heb tijdens 21,5 jaar een pensioen opgebouwd, maar het lijkt er op dat dit in de toekomst steeds minder waard is en ik in feite ieder jaar wat inlever!

De AOW wordt wel steeds iets hoger. Ik ontvang de AOW (voor een alleenstaande) zonder heffingskorting. Tot juli was het bedrag €970,27,  nu is dat €976,93, dus €6,66 meer.
Ik ben blij met mijn AOW, zonder de AOW zou ik het niet redden!

In januari is de AOW ook verhoogd, toen kwam er €13,11 per maand bij. Ik laat de heffingskorting toepassen op mijn pensioen.
Als je geen pensioeninkomen hebt, maar alleen AOW, dan kun je heffingskorting laten toepassen. Dan is de netto AOW voor een alleenstaande € 1.226,60 en voor een echtpaar netto 2x € 838,55.

10 opmerkingen:

  1. Ik ben al sinds 2008 officieel met pensioen en krijg AOW en ABP uitkeringen. En sinds 2010 of 2011 is de ABP uitkering niet meer geïndexeerd. Ik heb uitgerekend dat ik zeker €200,00 per maand nu mis loop. AOW is trouwens een basis pensioenuitkering die iedereen krijgt. Voorwaarde is woonachtig in Nederland van 15 tot 65 jaar. Wat je bij een pensioenfonds opbouwt aan pensioen wordt gezien als een aanvulling op de AOW.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds mei 2009 ben ik met pensioen en krijg maandelijkse mijn pensioenuitkering van het ABP. maar heb nog nooit een indexering gehad. Integendeel, ergens in 2010 of 2011 werd, in het kader van het terugdringen van het begrotingstekort een extra belasting geheven van ruim €100 op mijn pensioenuitkering. Ik heb het over nettobedragen, hoe het bruto inelkaar steekt weet ik niet. Dankzij de verhoging van de AOW de afgelopen tijd zit ik nu (12 jaar later) enige tientjes boven de netto-uitkering die ik kreeg in mei 2009.
      In mijn geval heeft het niet tot problemen geleid omdat ik een goed aanvullend pensioen opgebouwd heb/had, maar kan me wel voorstellen dat mensen met een lagere pensioenuitkering door het niet indexeren (of het niet-terugdraaien van de belastingmaatregel) problemen zullen ondervinden.

      Verwijderen
  2. Ik ben al eerder eens gaan lezen over dit onderwerp. Je had hier al eerder over geschreven en het was me niet echt duidelijk. Over het algemeen is het verstandig je heffingskorting toe te laten passen op je hoogste inkomen. Het verschil tussen aow met of zonder heffingskorting is 249,78. Bij mij kan het dus niet uit mijn heffingskorting toe te laten passen op mijn weduwenpensioen. Dat bedraagt netto 329,79. Al is het wel zo dat de belasting op het pensioen hoger is dan op de aow. Dat herinner ik me omdat we ooit een kleine indexatie kregen van het pensioenfonds, maar dat werd teniet gedaan door een belastingverhoging. Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De AOW is mijn hoogste inkomen, maar ik heb 3 bronnen van inkomen: de AOW, het ABP pensioen en reclame-inkomsten van dit blog. Als ik de heffingskorting laat toepassen op de AOW, dan moet ik altijd bij de definitieve aanslag naderhand belasting bijbetalen en ik heb een hekel aan nabetaling van belasting en premies. Dus doe ik het maandelijks door de heffingskorting te laten toepassen op mijn ABP pensioen.

      Verwijderen
    2. Ik reken anders. Ik kijk naar het hele jaar en vraag me af wat me over het hele jaar het meeste oplevert. Optellen en aftrekken. Dan kan het zijn dat je nu niet hoeft bij te betalen, maar dat je uiteindelijk wel duurder uit bent. Geartsje

      Verwijderen
  3. De AOW geldt niet meer voor wie in Nederland woonde van 15 tot 65 jarige leeftijd. Nu wordt vanaf de steeds hogere AOW gerechtigde leeftijd terug geteld tot de 50 jaar daarvoor. In die jaren moet je in Nederland gewoond en belasting hebben betaald. Jaren dat je geen inkomen had tellen ook mee, maar jaren dat je in het buitenland woonde of belasting betaalde tellen niet mee. Daardoor lopen veel mensen AOW mis en krijgen een lager bedrag uitbetaald.

    De halfjaarlijkse AOW verhogingen worden ruimschoots teniet gedaan door kosten verhogingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk inderdaad dat het leven sneller duurder wordt dan dat de AOW omhoog gaat.

      Verwijderen
  4. Volgende maand krijg ik mijn eerste Aow en ik had maar een klein beetje pensioen opgebouwd en die heb ik afgekocht
    Dus alleen Aow maar mijn man heeft al Aow met 2 pensioentjes
    Dat telt dus wel fijn bij elkaar op straks
    Eindelijk krijgen we het dan beter en hebben we het zwarte gat van 3 jaar gelukkig overleefd want dat was echt wel eens moeilijk om dan ro d te komen als je geen buffer hebt ( nu gelukkig inmiddels wel )dus is mijn stress veel minder geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn man krijgt Aow en heeft 2 Pensioentjes waar we erg blij mee zijn
    Volgende maand krijg ik voor de eerste keer Aow wat erg fijn is
    Het zwarte gat van 3 jaar zoals ze dat noemen zijn we goed door gekomen
    Al was het wel moeilijk soms zonder geen buffer ( wat nu gelukkig wel voor elkaar is ) geen vetpot maar als er nu wat stuk gaat kan het betaald worden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga ervan uit dat wij het helemaal zelf mogen uitzoeken. Straks eerst van onze 18e tot eind 60 premies afdragen en tegen ons 70e wordt de hele pensioen en AOW afgeblazen. Hup de stekker eruit.. wij sparen en investeren in een vrij huis, energiezuinigheid. En passief inkomen en eigen bedrijfjes waarmee we een relatief vast inkomen kunnen generen zonder er heel veel tijd in te investeren. En waarbij we fysiek nergens aan gebonden zijn.
    Eind 40 willen we minder uren gaan maken dan nu, want wij kennen veel mensen die de 65 niet halen..

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.