vrijdag 30 juli 2021

Mijn moeder zou vandaag 98 jaar zijn geworden!

 als ze niet op 89 jarige leeftijd overleden was ..
In oktober a.s. is het al weer 9 jaar geleden dat ze overleed.
Heel lang al weer!

Ik denk nog regelmatig aan haar. Aan haar zuinigheid die soms nogal extreem was, aan haar problemen met lopen sinds ze ongeveer 60 was. Ze bleek slijtage te hebben in haar heupen, vooral haar ene heup was ernstig versleten. Die is toen vervangen door een kunstheup.
Doordat haar andere heup een ernstige ontsteking vertoonde waardoor het bot aangetast werd, kwam ze uiteindelijk op 83 jarige leeftijd in een rolstoel terecht en kon ze niet meer zelfstandig wonen. In eerste instantie kwam ze in een verpleeghuis terecht en daarna heeft ze nog 5 jaar in een verzorgingshuis gewoond.

Ik denk ook aan haar kleurige kleding, ze had een voorkeur voor cyclaamroze, gifgroen, rood en korenbloemenblauw. Veel kleuriger dan ik, ik had een veel hoger BMI dan zij en ik hulde mij het liefst in verhullende, slank afkledende kleding. Ma droeg ook vaak broeken. Ook wel rokken en jurken, die had ze al jaren in de kast hangen en die droeg ze regelmatig. Kennelijk waren ze onverslijtbaar. Maar als ze dan wat nieuws kocht, dan was het een kleurige trui of shirt.

Ik heb er vrede mee dat ze 9 jaar geleden overleed. In de laatste jaren van haar leven werd ze steeds eenzelviger en had ze weinig aandacht voor haar omgeving. Ze had heel veel last van lichamelijke klachten en het werd alleen maar erger. Als ze langer geleefd had, dan was het een zware lijdensweg geworden en ik ben blij dat dit haar bespaard is gebleven.

Wel vind ik het jammer dat ze mijn kleinkinderen niet meer heeft kunnen meemaken. Ze had die kleintjes vast wel heel leuk gevonden!

7 opmerkingen:

  1. De kledingkeuze in felle kleuren is ook mijn favoriet.
    Donkere kleding is niet altijd slanklijkend als je dikker bent. Maar alsje dat draagt dan een felkleurige ketting die valt dan lekker op en leidt af van de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je er goed vrede mee kunt. De kledingsmaak van je moeder klinkt erg leuk! Ik houd ook van kleurtjes : )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn moeder overleed op haar 91ste in 2011. Ze is altijd zelfstandig blijven wonen en tot 3 weken voor haar dood geestelijk heel goed en op een paar ouderdomskwaaltjes na, zoals hoge bloeddruk en ouderdomssuiker, lichamelijk ook.
    Ze zag er graag goed uit,. Ik ben zelf dol op kleurige kleding maar mijn moeder hield van ‘gedekte’ kleuren. Ik had niet gedacht dat ik, als bijna 72-jarige, haar zo erg zou missen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Thea, begrijpelijk dat je haar mist hoor, ook al ben je zelf wat ouder. Het is toch je enige moeder he? En verdriet is niet aan tijd gebonden. Groet, G

      Verwijderen
    2. Precies..ik hoorde eens iemand zeggen: ik heb geen leeftijd begraven maar mijn moeder.
      Mijn moeder leeft ook nog. Ze is al 94 jaar. Ik hoop dat ze nog een tijdje voor ons gespaard mag blijven. Al gaat haar geheugen wel achteruit...ze is er nog.

      Verwijderen
  4. Mijn moeder overleed 14 jaar geleden. Ik mis haar soms nog heel erg. Ook andere overleden familieleden en geliefden mis ik. Niet voordurend maar af en toe komt dat sterke gevoel weer boven. Dat zal altijd wel blijven en met het verstrijken van de jaren komen er meer gemisten bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn moeder overleed 49 jaar geleden op 52-jarige leeftijd, ik was toen 16.
    Ze droeg graag mooie hoedjes en op zondag altijd een mantelpakje.
    Ik ben vooral verdrietig over alle dingen die we niet samen hebben kunnen meemaken.
    Mijn man en dochters en ook de kinderen van mijn broers en zussen heeft zij nooit gekend.
    Dus eigenlijk alle mijlpalen in mijn leven zonder moeder moeten doen.
    Maar haar liefde voor al haar kinderen is iets waar ik in dankbaarheid op terug kijk!
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.