zaterdag 18 september 2021

Vertier op de geriatrische revalidatie?

Geriatrische revalidatie.
Zo heet de afdeling hier, waar ik verblijf voor revalidatie nadat ik een nieuwe heup heb gekregen.
Revalidatie voor ouderen dus. Geriatrisch is overigens betrekkelijk, ik zie hier ook wel patiënten die naar schatting nog geen 60 zijn, dus blijkbaar val je al vrij snel in deze categorie. Je hoeft niet AOW-gerechtigd te zijn.
Die ouderen die komen revalideren na een beroerte of een heup- of knie-operatie of iets dergelijks. Ik zie hier ook mensen met een (onder)been amputatie.
Vorig jaar was er wegens corona helemaal niets te doen. Ik mocht niet samen met anderen eten, er waren geen activiteiten. Mijn verblijf kwam neer op: 5x per week een half uur naar de fysiotherapiezaal een rondje lopen in de centrale hal en verder alleen maar op mijn kamer zitten. Bezoek ontvangen mocht nog wel, 1 volwassene tegelijkertijd, niet méér volwassenen. Ook kleinkinderen mochten langskomen. Dat was wel heel leuk, maar verder dus geen vertier. Het café /restaurant was niet open, want alle horeca was dicht, dus ook de horeca in een verpleeghuis/revalidatiecentrum.

Nu moest ik vanuit het ziekenhuis 5 dagen in semi-quarantaine vanwege mogelijke coronabesmetting opgelopen in het ziekehuis, dat moet iedereen die vanuit het ziekenhuis binnen komt bij de revalidatie.  Ik mag alleen door het gebouw naar de fysiotherapie lopen en ik mag naar buiten als ik dat lichamelijk aan kan.
Ik mag op mijn kamer wel onbeperkt bezoek ontvangen, maar wel met 1,5 meter afstand en mijn kamer is klein, die is ongeveer 3 x 3 meter. Heel veel bezoek past daar niet in.  Buiten zou wel kunnen, als het weer het toelaat.

Nu bleek gisteren dat de quarantaine verlengd wordt, want ik ben een beetje hees, heel misschien heb ik corona. Dat wordt maandag getest. Dus ook na die 5 dagen van de oorspronkelijke quarantaine-termijn voor mij geen vertier. Na die verlengde quarantaine (geen idee wanneer, waarschijnlijk als ik negatief test op corona) mag ik in de brasserie ontbijten, lunchen en warm eten en dan mag ik ook naar de patiënten-huiskamer om drinken te halen en wandelen op andere plekken in het gebouw.

Wat er verder allemaal mogelijk is als ik uit quarantaine kom, is mij nog niet duidelijk. Ik moet binnen het gebouw wel met een mondkapje op lopen, ook bij de fysiotherapie, dat mondkapje hoeft op mijn kamer niet.

Al met al is het voor mij in vergelijking met vorig jaar na de 1e heupoperatie niet beter. Het enige verschil met een jaar geleden is dat ik nu buiten mijn kamer een mondkapje moet dragen en dat ik niet door het gebouw mag wandelen. Ik mag alleen rechtstreeks naar de oefenzaal van de fysiotherapie lopen en rechtstreeks naar de uitgang.

Wat betreft vertier: ik verwacht dat er van het meedoen aan vertier hier maar weinig komt. De revalidatie gaat heel goed. Ik ga een stuk sneller dan afgelopen jaar, ik heb meer kracht in mijn been, minder pijn en de diabetes en bloeddruk zijn veel beter onder controle. Het scheelt zeker dat ik nu begon met een inmiddels goede heup + een nieuw geopereerde heup die moet herstellen. Vorig jaar bleef er nog steeds een heel slechte heup over waar ik nog weer mee verder moest.

14 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Een beetje wel. Ik zal blij zijn als ik weer naar mijn eigen huis kan!

      Verwijderen
  2. Wat vervelend, de quarantaine! Ik hoop dat je maandag negatief test dan heb je wat meer mogelijkheden. Sterkte!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kon je niet thuis revalideren? Met zorg aan huis?
    Ik hoop dat je snel opknapt en naar huis kan .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kon wel thuis revalideren, maar als alleenstaande in een normaal gezinshuis met 2 trappen had ik vorig jaar die revalidatie extern echt wel nodig. Omdat ik slecht kon inschatten hoe het nu zou gaan, ben ik nu weer niet na 1 nacht ziekenhuis naar huis gegaan. Toen zat ik in totaal 15 dagen in revalidatie, nu is dat hoogstwaarschijnlijk ruim een week of zo.

      Verwijderen
  4. Nog even doorzetten en dan snel weer naar je eigen huis Aaf. Ik hoop op nog een paar mooie dagen zodat je dan toch even lekker buiten kan zitten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zon schijnt hier nu lekker! Ik trek zo een fleecevest aan en ik maak met rollator even een rondje. De rollator heeft een zitje, ik kan zitten (uiteraard in de zon!) zodra ik daar behoefte aan heb!

      Verwijderen
  5. Het klinkt toch niet slecht,het revalidatieoord waar je verblijft. En je hoeft niet te koken, geen trappen etc. Ik ben na een operatie eens veel te snel (vond ik) naar huis gestuurd en had praktische problemen.
    Als je over een week weer naar je eigen huis gaat ben je al een heel stuk opgeknapt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Beter iets te lang dan te kort na mijn operatie in de revalidatie. Het kan altijd tegenvallen, gaandeweg deze periode zal waarschijnlijk blijken dat het toch een verstandig besluit was.

      Verwijderen
    2. Ik zou na mijn heupoperatie ook wel naar Iers willen voor revalidatie. Maar wie beslist dat en betaald ziekenkostenverzekering dat. Bij mij is de extra fisio wat je kan met heup afgekeurd. En weet je waarom? Omdat ik dat in 2018 ook heb gehad aan andere kant. Zo gek. Menzis.

      Verwijderen
  6. Zal je goed doen te merken dat je verbeterde conditie echt uitmaakt bij de revalidatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben op vakantie in de buurt van Nijmegen. Sprak zojuist een Groninger die na drie jaar wachten op knie operatie morgen in Sint Radboud ziekenhuis wordt geopereerd. Zijn gezin is er ook bij. Dit vertelden ze mij toen ik vertelde dat jij een jaar hebt gewacht op heupoperaties. Ze wonen niet in de stad Groningen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Aaf, je merkt nu dat je voorbereidingen resultaat hebben, fijn dat je revalidatie zo vlot gaat! xx

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.