zondag 19 september 2021

Energieprijs ontploft?

De gasprijzen zijn de laatste tijd heel hard aan het stijgen! Lees er hier op de site van de NOS meer over.
Een gemiddeld huishouden zou vergeleken met 2020 wel €400 - €500 meer per jaar kwijt zijn.
Als je een meerjarig energiecontract hebt dat nog een aantal jaren loopt, dan merk je daar voorlopig niets van. Maar als je contract binnenkort afloopt en je hebt nog geen nieuw contract afgesloten, dan merk je daar helaas zeker wat van!
Wat kun je doen?
Je hebt goedkope en duurdere oplossingen om minder gas en stroom te verbruiken en het maakt ook uit of je in een koophuis of huurhuis woont. Als je een eigen huis hebt, dan kun je desgewenst investeren in energiebesparende isolatie maatregelen. Bij een huurhuis ben je afhankelijk van de verhuurder.
Wat je altijd kunt doen is bezuinigen op het verbruik. Onder het tabblad bespaartips op dit blog vind je diverse tips.

Ik ben begin augustus overgestapt naar een andere leverancier. Per begin november gaat mijn nieuwe jaarcontract in. Hopelijk stijgen de prijzen niet heel erg hard en wordt het een vrij milde winter!

Heb jij een langjarig contract en heb je daar nu voordeel van?

5 opmerkingen:

  1. Ik sluit altijd voor 1 jaar af. Ook dit jaar.

    Mijn inschatting is, dat de energiebedrijven beter dan ik weten wat de markt gaat doen. Toen de prijs echt een stuk lager lag, viel het voordeel van de lagere tarieven weg tegen de boetes en mislopen van de overstap premie bij het nog lopende contract. Ik heb dus gewacht tot het weer boetevrij kon. Op het overstapmoment van dit jaar waren de aanbiedingen voor een 3 jarig contract voordeliger dan de 1 jarige contracten. Ze willen dus graag dat klanten zich nu meerjarig vastleggen. Dat is geen liefdadigheid. Dat zegt mij, dat die bedrijven inschatten dat er nu een hogere prijs geldt dan de komende jaren.

    Daarom ook dit jaar weer een 1 jarig contract, waarbij ik vooral heb gelet op de voorwaarden. Want niet alleen de prijs kan per aanbieder flink verschillen. En in die voorwaarden zitten veel mogelijke extra kosten verborgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mag ik vragen hoe u zo snel over kunt stappen? Ik kan pas 2 maanden voor beëindiging van het contract ergens anders een contract afsluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kon 3 maanden voor beëindiging overstappen. Ik heb het daarnet gecheckt en het kan nog steeds. Misschien is niet iedere energieleverancier hetzelfde hierbij? Die periode van 3 maanden is wel eens langer geweest.

      Verwijderen
  3. Ik stap elk jaar over voor de bonus. Nu moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik door mijn zonnepanelen niet of nauwelijks last heb van de eventuele hoge prijzen.
    Mijn stroomkosten zijn nagenoeg nul en de stroom die ik over heb gebruik ik voor de infraroodpanelen en elektrische bijverwarming waardoor mijn gas verbruik meestal niet verder komt dan +/- 120 m3. door de bonus en de hoge Vermindering energiebelasting (min 558 euro)krijg ik de laatste jaren eigenlijk meer geld terug dan ik betaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had het inderdaad gelezen ja. We zijn al redelijk zuit wta betreft gas- en stroomverbruik, maar dit is zeker een reden om weer extra op te letten. Hopelijk lukt het ons weer om tot november gene verwarming aan te hebben. ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.