donderdag 9 september 2021

Zo nu en dan een baaldag: goed voor een mens!

Eergisteren had ik een baaldag. Ik besloot niet te gaan zwemmen. Qua gezondheid had het wel gekund, al voelde ik mij iets misselijk en een beetje gammel, dat heb ik vaker, volgens mij komt dat door medicijnen die ik slik (met name de metformine). Dus lichamelijk kon het wel, maar ik had totaal geen zin, was te veel bezig met alle dingen die nog gebeuren moeten voordat ik aan mijn heup geopereerd word: wasgoed wegwerken, tuin een beetje netjes maken, amalyllisbollen uit de potten halen en donker en droog wegleggen voor een rustperiode, e-boeken uitzoeken voor mijn e-reader en nog veel meer.
Ik heb de tijd nog wel, maar toch voelde ik veel onrust om nú met deze dingen aan de gang te gaan.
En ik moet zeggen: het voelde héérlijk, ik werd er een stuk rustiger van!

Vroeger toen ik nog werkte en ik een gezin met kinderen had, nam ik ook wel eens een enkele keer een baaldag. Dan meldde ik mij ziek. Niet om lekker een extra vrije dag te hebben, maar echt om bij te komen in hectische periodes omdat ik veel te druk was in mijn hoofd. Ik ging lekker in bed liggen en rustte uit. Soms met een ontspannend boek, of soms sliep ik een deel van de dag. Die baaldagen nam ik niet vaak, hooguit 1x per jaar en in de 6 à 7 jaren voorafgaande aan mijn pensioen helemaal nooit.

Ik ben nooit overspannen geweest en ik heb ook nooit een burnout gehad. Persoonlijk denk ik dat ik door middel van die paar baaldagen bijtijds aan de rem getrokken heb en daarmee ernstige klachten voorkomen heb.
Heel even pas op de plaats.

In mijn eerste werkkring (tussen 1976 en 1978) had ik een gezin met mijn 1e partner en zijn dochters, die op de basisschool zaten, werkte ik en studeerde ik. Een druk leven!
In de 2e en 3e werksetting werd mijn 2e partner blijvend opgenomen in een psychiatrisch instelling, en werd ik alleenstaande moeder en kreeg ik de zorg voor onze twee dochters die toen op de basisschool zaten. Daarnaast had ik de mantelzorg voor mijn moeder die in gezondheid achteruit ging. En dat allemaal naast een drukke baan.

Waarom nam ik geen snipperdag en wel een baaldag? Die verlofdagen had ik nodig om de schoolvakanties te overbruggen.

Persoonlijk denk ik dat deze baaldagen zeer effectief waren, het heeft mij behoed voor ernstiger klachten en ik denk dat het daardoor in feite ook heel voordelig was voor de werkgevers.

Neem jij wel eens een baaldag?

43 opmerkingen:

  1. Bij een ziekmelding vanwege een baaldag zou ik me wel erg ongemakkelijk voelen. Ik heb op dit moment een verdraaide nek, waardoor ik alleen rechtuit kan kijken, buikpijn en ik ben moe. Maar ik kan prima werken, en dus ga ik naar mijn werk. Niet zeuren maar doorgaan en in het weekend weer bijkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, ik meld me zelden af, eens per drie jaar denk ik. Dan ben ik ook echt goed ziek. Ik werk parttime, maar vind dat soms ook druk i.c. mantelzorg en huishouden. Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat als je een burn-out dreigt te krijgen, je wel meer dan 1 dagje nodig hebt om aan de rem te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb me in het verleden een keer ziek gemeld, omdat ik op maandagochtend al het gevoel had dat ik met een tegel op mijn hoofd was geslagen. Ik ben toen een week thuisgebleven en heb geslapen als een os. Dit was in een periode van druk werk, lange reistijden en ook mantelzorg en privezorgen er bij. Ik ben er van overtuigd dat ik een burnout heb voorkomen door toen op tijd aan de bel te trekken. Heel veel van mijn collega's zijn langdurig uitgevallen, dat wilde ik echt voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De meningen zullen hier zeker verdeeld over zijn.
    Van niet zeuren en zeker niet onnodig ziekmelden want je bent niet ziek
    Tot ja dat is ook goed voor jezelf en de wereld om je heen zorgen zodat je niet echt uitvalt.
    Ik behoor tot de laatste categorie en heb ook in mijn werkzame leven van 44 jaar zo gehandeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja! Ik woonde alleen, kan geen kinderen en ook geen mantelzorg o.i.d. noemen als belastend extra.Maar was soms zooo moe en voelde me zo gefrustreerd door moeilijke werkomstandigheden dat ik weleens thuisbleef. Zonder schuldgevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Euhm.. met een peuter.. is een baaldag nog heftiger dan werk. Echt ik heb bijna een vrije dag op mijn werk. Als daar iemand met zijn hoofd tegen de meer bonkt hoef ik niets. (Tot bloedens toe omdat er een sok scheef zit, snot in de neus, geen steen uit dvetuin opeten, niet met speelgoed op het raam slaan, geen mensen bijten, omdat ik naar de wc ga)
    Mijn koffie gaat niet om, ik drink het voor het koud is. Ik eet in stilte mijn lunch. Niemand die een dutje nodig heeft maar er 5 uur tegen vecht.

    Wij hebben geen opvang. Dus. En mijn man denkt als ik thuis ben op zijn dagen met dvepeuter dat ik de peuter wel die en smeert hem stilletjes. En als hij vrij is als ik de peutert heb.. smeert hij hem ook stilletjes.

    Ik moet gaan..peuter komt voorbij met poepluier. En hij weet het tot 1m30 op de muur uit te smeren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sterkte! Klinkt als tijd voor een heel goed gesprek met je man.

      Verwijderen
  8. Baaldagen zijn voor mensen in loondienst. Wij hadden een klein bedrijfje en konden ons dat niet veroorloven.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu ben ik met pensioen, fijn. Nee ik heb me nooit een dag ziek gemeld om bij te komen, ook al had ik dat nodig. In de verzorging is er niet direct vervanging en het werk moet dan door collega's extra gedaan worden. Maar wat had ik dat graag kunnen doen! Partner nam heel soms een "gakdag". Vond ik heel goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een “mental health day” noemen ze dat tegenwoordig. Heel verstandig lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ook wel eens een baaldag, daar hebben ze snipperdagen voor uitgevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zat je in de luxe-positie dat je ruim voldoende snipperdagen had!

      Verwijderen
    2. Het was maar 1 dag per jaar voor jou toch? Dat is precies waar snipperdagen voor zijn volgens mij.

      Verwijderen
    3. Die snipperdagen had ik nodig voor andere dingen. Vanaf ongeveer 2007 kende mijn CAO een calamiteitenverlof en zorgverlof, maar die waren er eerst nog niet. Als een van de kinderen ziek was en opgehaald moest worden van school, of als mijn moeder weer eens naar het ziekenhuis moest en ik haar vervoer in de rolstoeltaxi moest begeleiden, dan moest ik daarvoor verlofuren opnemen. Dan meldde ik mij niet ziek, maar nam verlof op. Soms ging het heel hard met die verlofuren. Het verlof was ook niet toereikend om tijdens alle schoolvakanties verlof op te nemen. Ik kwam snipperuren en snipperdagen te kort! Het was sowieso al moeilijk om te zorgen dat er voldoende opvang voor de kinderen was. Toen was er ook nog niet zoiets als kinderopvangtoeslag.
      In bovenstaande reactie wordt die baaldag "mental health day" genoemd en daar kan ik mij wel in vinden.
      En was ik eigenlijk niet ziek als ik een hele dag op apegapen lag terwijl ik mij absoluut niet te buiten was gegaan aan alcohol of andere drugs. Ik had geen koorts of zo, maar het is ook maar net hoe je ziekte definieert.

      Verwijderen
  12. Nee, geen baaldagen. Als zelfstandige kan je je dat niet permitteren.
    Niet werken is niet verdienen dus gewoon doorgaan.
    Als ik personeel erop 'betrapte'niet echt ziek te zijn,waren ze nog niet jarig.
    Als er 's-ochtends vroeg gebeld werd dat er problemen waren met kinderen o.i.d. kon er altijd iets geregeld worden maar 'zomaar' thuis blijven...daar werd ik als kleine werkgever witheet van !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar het is dus niet 'zomaar'... Het is omdat iemand die er bijna in om komt, om te zorgen dat die er niet aan onderdoor gaat.
      Persoonlijk kan ik het niet. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik voelde me te schuldig en had geen ontspannen dag.

      Eelkje

      Verwijderen
    2. Daarom heb ik 'zomaar' tussen haakjes gezet. Er was altijd iets te regelen maar een telefoontje krijgen "ik ben ziek" en dan later vernemen dat die persoon gezien was op een terras.....omdat hij toe was aan een baaldag ?
      Sorry hoor, dan baal je maar in je eigen tijd.

      Verwijderen
    3. Als je werknemers gemotiveerd zijn om in jouw bedrijf te werken en je vertrouwen,komen baaldagen en smoesjes niet voor.
      Weet niet wat voor sfeer in je onderneming heerste ?

      Verwijderen
    4. Wat een grove aanname. Iemand kan ook overladen zijn door de thuis situatie. En dat heeft dan helemaal niks te maken met de sfeer in een bedrijf. Of met niet gemotiveerd zijn. Deze reactie klinkt alsof werkgevers er voor zijn om werknemers in alles te pamperen.

      Verwijderen
    5. Grove aanname?Als de sfeer op een bedrijf goed is voel je je zeker om evt gezondheidsproblemen of narigheid op het thuisfront met je leidinggevende te bespreken.
      En gebruiken mensen geen smoesjes om een dag niet op hun werk te verschijnen.
      Goed lezen goudsbloem en boen.

      Verwijderen
    6. Haha, iemand aanraden om goed te lezen en dan zelf de naam totaal verkeerd overnemen?

      Verwijderen
    7. Ach , het is toch al heel superieur om iemand die het niet met je eens is te beschuldigen van domheid.

      Verwijderen
  13. Dat kun je niet maken....maak dan van de zaterdag of zondag een baaldag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wie zorgt er dan voor de kinderen? En voor je moeder?

      Verwijderen
  14. Hoi Aaf, ik heb in het verleden wel baaldagen genomen door mij ziek te melden. Inmiddels heb ik twee keer een burn-out gehad en heb ik geleerd mijn tijd beter te managen en aan de bel te trekken bij mijn leidinggevende. Tot nu toe is daar dan altijd een goede oplossing uit voort gekomen. Dit kon zijn een paar dagen wat eerder naar huis, of thuiswerken (voordat dit normaal werd). Ik denk nu ook echt dat dat de beste oplossing is. Het voelde nooit echt goed om nepziek te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tamelijk genant om dit op jouw blog te schrijven.
    Niet ziek en je toch ziekmelden, pure diefstal van de werkgever.
    Onder het mom van een dreigende burnout. Nou, dat keer je echt niet af met 1 dag in bed liggen.
    Nu kun je het makkelijk vermelden, want er is toch niets meer te verliezen op het carrièrevlak.
    Losergedrag.


    Froukje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is een groot verschil tussen iemand die zich ziek meld vanwege een kater of een gescheurde nagel of of. Dat zijn loosers Maar iemand die een ander die het even nodig heeft om op adem te komen om er weer vol tegen aan te kunnen voor looser uit maakt. Dat is zelf een looser.

      Verwijderen
    2. Loser met 1 o.Wat vreselijk om iemand daar voor uit te maken.Bah.

      Verwijderen
    3. Wat een nare reactie. Je kan het oneens zijn met iemand maar dan zo te reageren! Erg laag.

      Verwijderen
  16. Het komt bij mij over dat je een dag prikkelvrij wilde leven zodat je batterij weer opgeladen kon worden. soms kan een mens daar van opknappen en voorkomt erger. E

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Eerlijk zijn tegen je werkgever. Bij ons valt zo'n slaapdag wel onder ziek zijn. Ziek is niet alleen koorts.
    Ik ben behept met autisme en moet echt voldoende rust hebben. Net als jij een te kort aan verlofdagen tov het aantal vrije dagen van de kinderen. Dagen die je ook nodig hebt als je kind ziek is (dan kun je niet jezelf ziekmelden vind ik) of mantelzorgen.
    Onze bedrijfsartsen hebben steeds weer in mijn dossier gezet dat mijn 'slaapdagen" zoals ik ze noem noodzakelijk zijn om niet langdurig uit te vallen en daarom geoorloofd verzuim zijn en juist in het belang van het bedrijf. 1 dag niet aanwezig is goedkoper en makkelijker op te vangen dan 6 maanden uitvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat deed ik vroeger al toennik nog geen verkering had al. Zomaar een dag ziek melden en de hele dag in bed. Heerlijk e n daarna kon ik weer lange tijd vooruit. Geertje Ovink

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een baaldag lijkt me prima om tot rust te komen, maar waarom moet je werkgever dat betalen? Neem dan vrij of verschuif je werk(dag).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of je het leven als alleenstaande (en dus ook nog mantelzorgende!) moeder kent, maar ik weet uit ervaring (deels, want ik mantelzorg niet) dat alles muurvast zit en er niks te verschuiven valt. Ik heb net als Aaf geen partner waar de kinderen soms kunnen zijn en heb ook geen ouders die kunnen inspringen.

      Verwijderen
  20. Ach ach, wat braaf zijn we allemaal. Wie neemt er nu niet eens een baaldag. In sommige bedrijven kan dag best, de volgende dag ben je weer lekker uitgerust en voorkom je meer ziekteverzuim.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afgaand op de reactie zijn er dus aardig wat mensen die dat juist niet doen en het ook niet netjes vinden. Daar hoeft toch niet met zo'n neerbuigend 'ach ach wat braaf' op gereageerd te worden? Ik vind het overigens net zo flauw dat er termen als 'losergedrag' worden gebruikt. Maar Aaf heeft in het verleden ervoor gekozen om zich ziek te melden als ze een dag bij wilde komen (zonder overleg zoals wat Madou beschrijft) en vertelt waarom zij vindt dat dat kan en zelfs in het belang van de werkgever zou zijn. Tot slot vraagt ze aan de lezers of die dat ook wel eens doen/deden. Mensen reageren en geven waar van toepassing ook aan waarom ze het niet vinden kunnen. Dat verdient minstens zo veel respect als het originele stukje.

      Verwijderen
    2. Heeft niks met braaf te maken. t'Is gewoon stelen van je baas.

      Verwijderen
  21. Ik moest even heel goed nadenken. Ik dacht dat ik nooit een baaldag nam - maar in een heel ver verleden, toen ik nog werkte (80%) en studeerde (50%), en op mijn werk naast mijn gewone taken de taken van collega's met een dienstverband van 60-80% erbij kreeg, en geen vrije dagen op kon / mocht nemen - toen had ik écht wel eens een baaldag, d.w.z. een dag waarop ik in bed bleef, een hele dag door sliep - en dan was ik na een dag tenminste een béétje in staat om de rest van de week aan te kunnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Aaf, ik denk dat je het eigenlijk gewoon verkeerd benoemt. Ziek zijn kent vele vormen, niet alleen de koorts/diarree/keelpijn variant. Als je heeeel moe bent, ben je niet zo goed ziek. Je nam geen baaldag, je meldde je -terecht- ziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik neem soms een "baal"dag, al vind ik ziektedag een betere omschrijving. Als ik een hele dag suf voor me uit staar, kom ik ook tot niks. Dan kan ik beter een halve dag slapen, en de volgende dag weer opnieuw presteren. Ik doe dit elk jaar maximum 1 dag. Ook mijn kinderen laat ik thuis bij oververmoeidheid.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.