dinsdag 19 oktober 2021

Goedkoop drinkwater, heel bijzonder en toch ook heel gewoon!

Het is helemaal niet zo heel lang geleden dat we in Nederland geen waterleiding hadden. Pas vanaf  halverwege de 19e eeuw werden er waterleidingen gebouwd. Amsterdam was in Nederland de eerste stad die in 1853 drinkwater uit de duinen (bij Zandvoort) haalde.In mijn geboortestad Leeuwarden duurde het tot 1887 voordat er een waterleiding was. In 1888 waren er 252 aansluitingen in Leeuwarden.
En hoe zag zo'n aansluiting er dan uit? In Leeuwarden, in het huis van mijn overgrootvader, was er rond 1930 vlak achter de voordeur 1 kraan, op kniehoogte. Daaruit kon je emmers met water tappen. Dit weet ik uit verhalen van mijn moeder.
In steden werd vroeger het drinkwater uit grachten en sloten gehaald. Maar dit water was niet echt schoon en soms echt zwaar vervuild, ook omdat het afvalwater op die grachten en sloten geloosd werd.  Daarom gebruikte men vaak regenwater of water uit schone rivieren, bijvoorbeeld uit de Utrechtse Vecht, maar ook uit putten en pompen. Dat water uit pompen en putten was soms ook vervuild met ziektes als cholera en tyfus.
Die ziektes zorgden voor veel doden, er vielen bijvoorbeeld in het jaar 1849 in Nederland 23.267 doden als gevolg van de cholera. In 1866 maakte een cholera-epidemie in België 43.400 en in Nederland 21.000 slachtoffers.
Vooral de cholera-epidemieën waren een reden om te starten met de aanleg van waterleidingnetwerken.

Het is nu onvoorstelbaar dat er door vervuild drinkwater zo veel slachtoffers vielen. Dat schone drinkwater komt nu gewoon uit de kraan en je hoeft absoluut niet bang te zijn dat je er ziek van wordt.
En de prijs?
Die is onvoorstelbaar laag!
Ik betaal hier in de stad Groningen €0,000667 per liter water.
Een koopje vind ik zelf!
Daar kan geen flessenwater uit de supermarkt tegenop!
En flessenwater heeft wel nadelen, het komt niet vanzelf uit de kraan, je moet het dragen naar fiets of auto voordat je het in huis haalt, het zorgt voor vervuiling door botteling en vervoer. En het is vele malen duurder.
Dus gewoon niet doen, dat kopen van flessenwater.

9 opmerkingen:

  1. We boffen inderdaad wat dat betreft in Nederland! Hoewel ik wel graag spa rood drink...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En soms als je een lange dag hebt en je drinken raakt op.. flesje water kopen! Fles inleveren en dan heb je voor een fractie van de horeca prijs meer water.

    3 flesjes per jaar is geen probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In mijn werkzame leven heb ik 25 jaar bij een NGO gewerkt op gebied van water en sanitair in de derde wereld. Weet zo due veel van situaties in andere landen.

    De enige reden dat ik 1x per jaar een paar flesjes koop is om ze het hergebruiken, ik neem ze mee onderweg. Vind ze prettiger drinken dan gekochte exemplaren zoals dopper etc

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben altijd wat water flessen op voorraad, voor als er iets met het waterleidingnet aan de hand is.
    Ik heb dat 1 keer meegemaakt en de mensen gingen als gekken te keer tegen elkaar in de winkel als ze maar water konden kopen.
    Gelukkig hadden we toen al een paar flessen op voorraad, voor ons geen probleem.
    Verder neem ik altijd zelf in een hervulbare fles water mee.
    De rest is voor nood!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is hier ook zo ik heb altijd zo'n 10 liter water in flessen voor als de nood aan de man komt.
    De slogan van nu....we doen het met en voor elkaar geloof ik niet in .Als ik alleen al denk aan dat wc papier hamsteren vorig jaar.
    Verder drinken we of rivella of water uit de kraan.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn ex-man vertelde hoe hij als kind in Afrika eerst in de ochtend water moest halen. Ver weg en lang lopen. Zeker voor een kind. Ja, de luxe van (schoon) water uit de kraan is voor mij en de meeste van ons heel normaal. En inderdaad heel goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We, Nederlanders, hebben geweldig goed drinkwater voor heel weinig geld. Behalve koffie en thee drink ik alleen kraanwater. Lekkerder dan bronwater en milieuvriendelijker natuurlijk!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nu snap ik opeens waarom mijn Opa en
    Oma de pomp ., zo ‘ n ding met een zwengel
    , zo bijzonder vonden. Hoefden ze niet meer uit de put te putsen. Een paar jaar geleden voor ik op een schip waar nog zo ‘ n ding stond. Echt niet dat mensen wisten hoe dat werkte 😏. Ook niet dat er soms wat water boven in moest om hem aan de gang te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier in mijn Vlaamse dorp betalen we €0,0047 per liter, dat is toch al flink wat meer! We hebben ook een eigen waterontharder, want de hardheid uit de waterfabriek is 21DH, na ontharding is het 3DH. De machine was €1.200, elk jaar controle €75, elk jaar 2 zakken zouttabletten €50.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.