maandag 18 oktober 2021

In de goedkope kledingwinkel

Er is hier in de wijk een KIK winkel. Het is een winkel met spotgoedkope kleding voor dames, heren en kinderen. Jassen van 10 euro, goedkope truien, broeken. Het kledingaanbod vormt de hoofdmoot. Ook kun je er wat huishoudelijke dingen en kinderspeelgoed kopen: bekers, glazen, soepkommen, kerstversiering, woondekens, vloerkleden etc. Ook voor een beperkt assortiment diervoeding kun je er terecht. Alles in het super goedkope segment.

Ik was nog nooit binnen geweest. Vroeger niet omdat ik dacht dat ze vast niets zouden hebben in maat 54/56 en later niet omdat er door corona zeer beperkende maatregelen golden. Ze waren een hele tijd dicht en daarna kon je alleen op afspraak komen winkelen.

Nu is alles al weer een hele tijd open voor iedereen. Zonder QR code en zonder afspraak. Je kunt gewoon naar binnen. Dus deed ik dat maar eens een keertje, uit nieuwsgierigheid. Ik moet zeggen, ik keek mijn ogen uit! Wat goedkoop en wat veel polyester en andere kunstvezels!
Ongelooflijk!
Het is eigenlijk vreemd dat het kan, zulke lage prijzen. Hier kun je meer lezen over de verborgen kosten van lage prijzen. Het is een Engelstalig artikel van de universiteit van Maastricht.

Over die polyester en andere vezels: ik kan jullie vertellen dat het nog niet zo gemakkelijk was om vast te stellen of de kleding uit kunststof vezels dan wel uit natuurlijke materialen bestonden, want de waslabels bevatten een reeks verschillende talen en de lettertjes waren minuscuul.
Bijna niet te lezen!
Ik had een vergrootglas mee moeten nemen!

Mijn plan was om alleen maar te kijken, juist vanwege alle verborgen kosten van die lage prijzen en ik heb me aan dat plan gehouden en met een leeg rollatormandje weer vertrokken.

Koop jij wel eens kleding in zo'n goedkope winkel?

32 opmerkingen:

  1. Hi Aaf, maar goed dat je niets hebt gekocht, anders had je hier de wind van voren gekregen :-D. Zonder gekheid, goed dat je weerstand hebt geboden en het nog eens onder de aandacht brengt. We moeten van die fast fashion af, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk. Groetjes A

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee ben er ook nooit toevallig langs gekomen ook Primark nog nooit geweest. Wel in Delft eens in een hele goedkope winkel geweest er een heel fijn vest voor 10 euro gekocht draag het al 4 seizoenen met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik koop eigenlijk alleen maar 'dure' kleding, waarbij ik zeker weet dat ik er een aantal jaar plezier van kan hebben en dat het fijne duurzame stoffen zijn.
    Ik realiseer me dat je hiervoor wel in de positie moet zijn. Als we niets te besteden hadden, dan zou Vinted, Primark etc ongetwijfeld een uitkomst zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaren geleden moest ik voor een buurvrouw, die in het ziekenhuis lag, een joggingbroek kopen in xxxl en vooral niet te duur.
    Na de 4E winkel raadde een verkoopster mij aan het bij k.ick te proberen en warempel, zelfs in 3 kleuren. Dat was de eerste en tevens laatste keer dat ik er was. Dergelijke winkels mijd ik.
    Hoewel ik me kan voorstellen dat dit soort goedkope winkels (kick, primark, action, xenos) voor mensen met een hele smalle beurs een van de weinige mogelijkheden is om iets nieuws te kopen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. laatst was er een documentaire op tv ( zembla geloof ik) over fast-fashion, niet best!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, liever sparen voor iets of tweedehands. Ik kijk altijd waar een kledingstuk gefabriceerd is (óók in de kringloop) want bij die goedkope 'rommel' zie ik onmiddellijk kleine kinderhandjes die het moeten maken....
    Dit is ook van toepassing op alles wat er te vinden is bij Aktion etc.
    Ik ga er niet eens binnen en stond versteld van de rijen voor de deur na de sluitingsperiode !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een moeilijk model en heb hele mooie broeken laten maken. Het is beslist niet goedkoop maar gemaakt door volwassen en zeer geschoolde handen. Ik ben jaloers op haar kunnen en creativiteit. Het ontbreekt me aan tijd om zelf aan de slag te gaan, maar ik probeer te kijken met haar ogen en daar leer ik al van!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Corona is hier wel gekomen via Milaan. Heel intensieve goedkope kledingindustrie .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corona is hier wel gekomen via Milaan. Heel intensieve goedkope kledingindustrie .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was toch wel hier gekomen. Met een vakantieganger, politicus of vertegenwoordiger van een fairtrade bedrijf. Linksom, rechtsom. Pot verwijt de ketel. Echt voorkomen? Dan moet je als regio zelfvoorzienend zijn. En dan bedoel ik dus iets dat je kunt lopen of fietsen wat afstand betreft, km of 30 max vanaf je huis.

      Voor de mensen die denken dat hun 90 euro dure broek beter is dan die van 10 euro.. zelfde katoen, zelfde fabrieken, zelfde vervuiling, zelfde misstanden.
      Het is een zeldzaamheid dat een kledingstuk echt 'schoon' is. En daar moet je diep voor graven.

      Verwijderen
  10. Ik ben één keer in de Primark geweest omdat mijn schoonzus een bepaalde gevoerde legging wilde hebben. Hoorde bij de betere items en was ook duurder als normaal voor dit soort winkels. Maar zelf had ik zo iets van 😖😖. Ik kreeg de kriebels van alle polyester enz.
    Zelf verdraag ik alleen 100% katoen, linnen of wol. Van bijna alle “plastic “ in kleding ga ik overmatig zweten of ik krijg iedere keer een elektrische schok. Dus voor mij geen goedkope kleding.
    Maar ik koop wel alleen nieuwe kleding, niets 2e hands. Ik draag zelf mijn kleding af totdat ze in de BEST zak moeten omdat het vodden zijn geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Of het daar goedkoop is, weet ik niet. Want dat zou toch betekenen dat er iets goeds te koop is voor weinig geld? Ooit liep ik er ook binnen zonder iets te kopen. Gewoon omdat ik er niets zag dat ik zou willen hebben. Overigens laten ook dure merken kleding maken op onverantwoorde wijze. Daar zijn genoeg reportages over gemaakt.

    De snelle omloop mode zorgt er ook voor dat ateliers zelfs niet worden betaald voor de producten als ze iets te laat leveren. Dan wordt het allemaal vernietigd, of de merkjes gaan eruit en dan via de goedkope winkelketens in de verkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nee ik koop zoveel mogelijk bij de kringloop. Ondergoed en sokken neem ik van goede kwaliteit,die lang meegaat. Dat is de prijs en hopelijk de verborgen kosten wel waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou ook liever mooie kleren kopen van natuurlijke materialen.Maar jammer genoeg heb ik daar geen geldvoor.Dus soms koop ik weleens iets bij zo'n winkel.Makkelijk om daar met een beschuldigend vingertje naar te wijzen maar voor sommigen een uitkomst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geef je gelijk. Tegenwoordig moet alles uit de kringloop komen anders ben je niet goed bezig. Ik zou ook liever goedkoop nieuw hebben dan de afgewassen kleding uit de kringloop. Je weet nooit wie het gedragen hebben of wat er mee gebeurd is. Het is op papier heel gemakkelijk om met de vinger te wijzen maar wie weet wat ze zelf voor rare fratsen uithalen.

      Verwijderen
    2. Idd soms is het budget er gewoon niet. En dan ben je blij op de manier die bij je mogelijk is.

      Verwijderen
    3. Zonder te willen wijzen: ik heb goede ervaringen met tweedehands sn zelfs m’n man is om…

      Je hoeft geen verwassen spullen te kopen. Als je wat geduld hebt is er altijd wel kleding te vinden die nieuw / zo goed als nieuw is.

      Zo kostte de winterjas van zoon (echt helemaal mooi, warm, kleur nog perfect enz) me 12 euro inclusief verzenden. Er zat een naadje los onder 1 mouw. 5 minuutjes werk en je zou zeggen dat ik de jas nieuw heb gekocht.

      Mijn ervaring met echt goedkope nieuwe kleding is dat het zo ontzettend snel stuk gaat.

      Verwijderen
  14. Ik ken de winkel niet en zoals je het beschrijft spreekt het mij ook niet aan, 100% polyester draag ik niet.Gemengde vezels met een heel hoog aandeel katoen of linnen koop ik wel als ik het mooi vind.Helaas zie je dat er steeds meer polyester kleding wordt verkocht.Kopjes, drinkglazen etc. koop ik bij Blokker of de Hema.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dure winkels garanderen niets. Ook daar wordt vaak onverantwoord voor mens en milieu gewerkt. Dus daar let ik niet op. Ik wil alleen een redelijke kwaliteit voor een redelijke prijs. Kleding waar ik jaren lang mee doe. Die goedkope winkels hebben we hier niet in de buurt. Bij Zeeman en Wibra kom ik ook nooit voor kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb een minder dan modaal inkomen, maar probeer altijd wel wat duurdere kleding en schoenen te kopen. Dat doe ik dan meestal als er een sale is. Het voordeel van duurdere kleding en schoenen is dat je er veel langer mee doet. En ik ben niet iemand die een bomvolle kledingkast heeft. En ik koop ook altijd dingen in vrij neutrale kleuren die niet overdreven modegevoelig zijn. En kleding en schoenen die niet zo mooi meer zijn , maar nog wel heel draag ik af tijdens mijn werk in de schoonmaak. Een collega van mij zei eens hoe kun jij je zulke dure spullen veroorloven, nou zei ik, ik heb maar 3 paar schoenen en daar doe ik meestal heel wat jaren mee. Zij kocht altijd goedkope schoenen, maar had bij elke outfit een bijpassend stel schoenen en die gingen meestal maar een jaar of 2 mee. We hebben toen eens uitgerekend hoeveel zij aan schoenen uit gaf en hoeveel ik er voor uitgaf, toen bleek dat zij duurder uit was dan ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kom al jaren rond van een minimum. Dat is geen reden om bij dat soort winkels te kopen. Met goed zoeken is er bij de kringloop wel wat te vinden. En ik krijg veel waarvan ik ook weer veel doorgeef. En zoals iemand hier boven zo mooi zei. Goed koop wil niet zeggen dat het goed spul is. Zelfs biologische kleding van de Hema wordt binnen een paar weken zo dun dat je de krant er door kunt lezen. Dan heeft , als is het “ weinig “ geld uit geven ook geen zin.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ben het niet helemaal met je eens Aaf. Ja, ze hebben veel kleding uit synthetische vezel, maar als je goed kijkt kun je er prima kleding kopen. Kik is eigenlijk een soort, van Duitse oorsprong, Zeeman.
    Ik heb o.a. 2 zomerjurken en een longsleeve van de Kik van 100% katoen. Geloof dat die al wel 7 jaar meegaan en er nog steeds mooi uitzien.
    Niet alles is ook altijd alleen maar zwart-wit; dure merken maken zich net zo schuldig aan fast-fashion, kinderarbeid, milieubelastende productie etc. Ze weten het alleen wat mooier te verpakken in hun marketingstrategieën.
    Cath

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze hebben inderdaad ook veel artikelen van katoen, vooral mooie babykleding van eko katoen.

      Verwijderen
  19. Ik koop liever niet in dat soort winkels, maar ik ben ook weer niet vroomser dan de Paus en heb wel wat dingen in de kast die vast en zeker niet duurzaam gemaakt zijn. Ik probeer wél zo min mogelijk te kopen de laatste jaren en doe langer met mijn kleding en schoenen dan vroeger. Komt ook omdat mijn stijl vrij klassiek is en ik niet met iedere modehype mee doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh jee, in de snelheid iets doms gedaan. ik bedoelde roomser niet vroomser! Wil je dat veranderen voor me Aaf? Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan helaas in een reactie niets wijzigen.
      Maar het lijkt me dat jouw correctie wel duidelijk is!

      Verwijderen
    2. IK vond het juist zo'n mooie verspreking! Roomser dan de Paus - vromer dan nodig is, of zoiets....

      Verwijderen
  21. Als we naar Duitsland gingen, dan ging ik weleens een KiK binnen. Leuk om te kijken, maar het gros is toch wel goedkope meuk. Sinds een paar jaar komen er steeds meer KiK-winkels in Nederland (en er verdwijnen er ook alweer). Qu assortiment is het nog meer goedkope troep dan de Action.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik kom wel eens langs de KIK, maar kwam er tot nog toe niet binnen. Hebben ze mijn grote maat wel? En: IS het wat? Ik geloof dat ik liever wat duurdere kleren (probeer te) kopen, waar ik langer mee doe. Ik vind het ZO ZONDE als kleding al na 2 of 3 jaar "op" is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze hebben wel grote maten, de kleding gaat tot maat 56 of zo en het is een vrij ruim assortiment. Wat de kwaliteit van de kleding is, dat weet ik niet.

      Verwijderen
  23. Ik koop al jaren mijn sokken bij Wibra. Ze zijn goedkoper dan in andere winkels, maar de voornaamste reden om die sokken te kopen is de kwaliteit. Zacht en stevig, fijn breiwerk, goed afgewerkt. Bij andere winkels is vooral de teenafwerking slecht. Daar krijg ik blaren van.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.