dinsdag 12 oktober 2021

Nergens meer mondkapjes?

Ik dacht dat de mondkapjes per 25 september afgeschaft waren. Behalve dan in het openbaar vervoer.
Zo staat het hier op de site van de overheid.
Maar wat blijkt als je gebruik wilt maken van de gezondheidszorg?
Overal moet je mondkapjes dragen!
Ik heb de afgelopen week flink wat plekken bezocht: de apotheek, het ziekenhuis, de huisarts, het gezondheidscentrum, de fysiotherapeut.

Gisteren deed ik in verband met mijn astma een longfunctietest. Toen ik eenmaal binnen was, hoefde ik daar geen mondkapje te dragen. Dat kan natuurlijk ook niet anders, want hoe meet je anders de longfunctie bij inademing en uitademing?

Op alle andere plekken heb ik het mondkapje moeten dragen, soms urenlang, toen ik in het ziekenhuis was in verband met de vreemde zwelling op mijn heupwond. Die zwelling is overigens nog hetzelfde. Mocht ik daar deze week nog opzienbarend nieuws over vernemen, dan meld ik dat.

Eigenlijk had ik niet verwacht dat de mondkapjesplicht in de gezondheidszorg nog steeds blijft.

Heb jij ervaringen met mondkapjes na 25 september, anders dan in het openbaar vervoer en personenvervoer?


21 opmerkingen:

  1. In ons ziekenhuis in de Randstad draagt praktisch niemand een mondkapje. Ook artsen die een patiënt aanraken niet.
    Ik vind het bizar, want het ziekenhuis zit vol kwetsbare mensen. Wij zijn zelf voorzichtig omdat dochter kwetsbaar is. Puber en ik werden er steeds op aangesproken dat wij wél een mondkapje droegen.
    Bij het revalidatieteam waren mondkapjes juist wel verplicht.
    Ik snap wel dat alle cijfers weer oplopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vorige week bij de oogarts in het ziekenhuis moest ik ook een mondkapje op. Alleen in de behandelkamer trouwens. In de wachtruimte etc. hoefde dat weer niet.
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal dan wel per ziekenhuis verschillen; vorige week was ik bij de oogarts in Rijnstate Zevenaar en daar werd consequent door iedereen nog een mondkapje gedragen. Het belangrijkste verschil met een half jaar geleden was dat ik ook mijn 'eigen' mondkapje dragen mocht, maar ik heb toch gekozen voor een exemplaar dat het ziekenhuis verstrekte. Alleen tijdens het onderzoek zelf mocht het mondkapje af, maar de oogarts hield wel haar mondkapje op. Kan ik me ook iets bij voorstellen, want ze zit dan minder dan een halve meter bij je gezicht vandaan, dus volop in je uitademingsgebied.

      Verwijderen
  3. In de corona teststraat moet je ook een mondkapje op. Snap ik, maar ik had ze niet meer in de auto liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het nog niet weer nodig gehad, maar mijn kinderen moeten ze inderdaad op in de trein.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou het logisch vinden als er om de qrcode wordt gevraagd in de gezondheidszorg.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik niet. De zorg moet toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mensen zonder qrcode. Juist daarom zijn die mondkapjes daar belangrijk.

      Verwijderen
  6. In de zorg als je geen afstand kunt houden wel. Mijn fysiotherapeut draagt zelf wel. Ik hoef niet ( astma en kracht/conditietraining na een beenbreuk).
    Tandarts.. lacht zich een breuk. Mondkapje op vanaf de wachtkamer tot de stoel.. hij zei, de adem inhouden scheelt het milieu.

    Ik zou liever zien dat er nog afstandhouden gold in winkels en dergeliike. Ik haat dat gekrioel om me heen op de halve centimeter.

    De teststraat hier is mondkaploos. In je auto blijven. Paspoort tegen raam houden raam open is alleen voor de test en een folder. Degene die de test doet heeft een ffp2 minstens op plus een spathelm en er hangt een doorzichtig tafelkleed met armsgaten.

    Ik ben een beetje mensen met klachten moe die niet gaan testen maar wel winkelen en op bezoek gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wilde mijn tante van 91 in het verpleegtehuis bezoeken en informeerde vooraf of er nog beperkingen waren en omdat ik niet gevaccineerd ben.
    Tot mijn grote verbazing gelden er géén beperkingen, geen mondkapjes, afstand en maximum bezoekersaantalken. Ook geen enkel probleem dat ik niet gevaccineerd ben werd opgewekt medegedeeld.
    Maar wil ik na afloop van het bezoek ergens iets gaan eten dan mag dat niet. Wie begrijpt het nog..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog erger vind ik dat je qr code gewoon groen blijft als je nu corona zou krijgen.
    Het is 1 grote schijnveiligheid,denk dat je alles gewoon moet afschaffen en moet accepteren dat het virus er is.
    En net als in het griepseizoen afstand houden en vaker handenwassen en ook hier bllijf je bij klachten thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij ons mag je een mondkapje dragen bij de tandarts. En in de gangen bij het verpleegtehuis graag. Ik weet niet of ze het verplichten. Maar ik doe het gewoon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben momenteel in Spanje en hier draagt iedereen, bijna overal een mondkapje. In de winkels, bij het tanken en gewoon op straat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier wordt het volgens mijn vriendelijk verzocht. Of het verplicht is, weet ik niet. Ik vind het zelf wel heel logisch op het moment dat je tijdens een behandeling geen afstand kunt houden. En dat is al snel, artsen en verpleging zien veel mensen en iedereen moet terecht kunnen, dus als het iets kan bijdragen, doe ik dat graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier bij de fysio, diëtist en dergelijke nog steeds een mondkapje. Gelukkig heb ik nog steeds dat ik voor ik van huis vertrek check of er ook een mondkapje in mijn jaszak zit en heb ik een tas bij me dan zit er nog steeds standaard mondkapjes in.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Volgens mij is dat in België nog wel verplicht op medische plekken en dat lijkt me maar goed ook vermits je daar mensen tegenkomt die fysiek al problemen hebben. En ik las net dat ook op mijn werk de mondkapjes verplicht blijven bij verplaatsingen in het gebouw en als je contact hebt met klanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik was laatst in het VU AMC iedereen liep er zonder mondkapje behalve degenen die er werkten. Ik hield toch heel graag mijn mondkapje op hoor. Dat het niet meer verplicht is wil niet zeggen dat het altijd verstandig is geen mondkapje te dragen. Van mij mag iedereen zelf beslissen, maar ik draag hem graag al is het maar om de spetters van anderen een beetje buiten te houden 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  15. In de winkel draag ik gewoon nog steeds een mondmasker.
    Kleine moeite om mogelijke ellende te besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Twee weken geleden moest ik naar de apotheek, daar was gene mondkapjesplicht meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bij de fisio moet je mondkapje voor. Niet fijn,is benauwd. Maar het moet dus doe ik het ook .Geertje Ovink

    BeantwoordenVerwijderen
  18. In het ziekenhuis en bij de dokter hoefde het niet meer. Maar er was wat anders geks: om een kerk in binnen te mogen, moest ik mijn QR-code laten zien. Huh? Dat gold toch alleen voor de horeca? Binnen bleken echter rommelmarktkraampjes te staan. Dan valt het natuurlijk onder de evenementen. En in veel horecazaken vragen ze juist weer nergens naar, ik denk dat ze het bijltje erbij neer hebben gegooid omdat het teveel gedoe is.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij waren vorige week ook in het ziekenhuis bij de oogheelkunde maar patiënten en bezoekers droegen geen mondmaskers op het personeel na. Afgelopen zaterdag kregen we de griepprik bij de huisarts op een speciale griepprik ochtend en ook hier werden geen mondkapjes gedragen door de bezoekers. Het lijkt wel of de corona voorbij is terwijl de besmettingen weer oplopen en de corona nog lang niet voorbij is. Ik begrijp er soms niets meer van.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.