vrijdag 22 oktober 2021

Op controle bij de orthopeed

Vorig jaar heb ik zo'n zeven weken na de heupoperatie de orthopeed alleen telefonisch gesproken. Een week er voor waren röntgenfoto's gemaakt en ik hoefde verder niet in persoon op het spreekuur te komen. Verder heb ik nog een aantal keren online vragenlijsten beantwoord over pijnklachten, beweeglijkheid van het gewricht en dergelijke.

Nu is blijkbaar alles "normaal" wat corona betreft en mocht ik gisteren zelf bij orthopedie verschijnen in het ziekenhuis.
Twintig minuten van te voren weer foto's laten maken. Die röntgenfoto's komen rechtstreeks digitaal in mijn dossier en zijn door de orthopeed te bekijken en te beoordelen. Ik verwachtte geen bijzonderheden omdat er al eerder foto's gemaakt waren vanwege de zwelling die ontstaan was aan de voorkant van het litteken. Die zwelling verdween na een week en de roodheid verdween bijna volledig na ongeveer twee weken.
Op die röntgenfoto's, die naar aanleiding van die bult gemaakt waren, was toen niets afwijkends te zien. Ik ben ondertussen niet gevallen, heb geen rare bewegingen gemaakt, dus waarom zou er dan nu iets veranderd zijn?
Dat was ook niet zo.
Volgens de orthopeed die ik gisteren sprak, zou de zwelling en roodheid op mijn heup die ik twee weken geleden had, kunnen komen door (spier)weefsel dat geïrriteerd werd door een bloeduitstorting op de operatiewond.

Alles is helemaal goed, dus nu ben ik goedgekeurd! De operatie is geslaagd en ik mag vanaf nu zo langzamerhand weer wat meer: fietsen, zwemmen en lopen zonder stok of rollator. Rustig aan beginnen en zorgen dat ik niets overbelast en zorgen dat er in die beweging een zekere opbouw in zit!

Heerlijk! Geen buurtzorg meer nodig om mij mijn compressiekousen aan en uit te trekken! Ik kan opstaan en naar bed gaan wanneer ik wil, want ik hoef niet eerst op hulp te wachten!
Gisteren al even zonder wandelstok of rollator door het centrum van Assen gelopen. Dat gaat nog een beetje wiebelig, ik loop nog niet heel stabiel zonder hulpmiddel, maar ik neem aan dat dit alleen maar beter gaat worden.

11 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! (Maar ik zou die zwelling en roodheid toch maar in de gaten blijven houden...). Was je bij het Wilhelmina-ziekenhuis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben bij het Martini ziekenhuis in de stad Groningen, daar ben ik vanuit het vakantieadres naar toe geweest. We waren gisteravond in Assen voor een afsluitend uitstapje van onze vakantie.
      Als ik zaken niet vertrouw mbt de heup of het litteken, mag ik bellen en eventueel langskomen. Ik houd het ook zeker in de gaten, dat heb ik de afgelopen dagen ook gedaan.

      Verwijderen
  2. Het is fijn dat er zoiets als buurtzorg bestaat en ook heel hard nodig, maar het gevoel daardoor gebonden te zijn is lastig. Ik heb dat ook gehad en ik vond dat ook best wel belastend en ik was ook erg blij toen dat na acht weken niet meer hoefde.
    Fijn dat alles goed is en je verder mag gaan opbouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook heel blij met Buurtzorg! Leuke kundige mensen, die mij ook bij medische problemen (bloeddruk, wond) na de operatie bijgestaan en geadviseerd hebben. Ze waren voor mij als alleenstaande ook echt wel nodig.
      Maar het is ook heerlijk om weer niet gebonden te zijn aan tijdstippen waarop de zorg komt!

      Verwijderen
  3. Wat een fijn nieuws Aaf! Hartstikke goed om te horen dat je nu klaar bent wat dit betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn dat het zo goed gaat. Is Buurtzorg zoiets als Thuiszorg?
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wikipedia: Het concept van Buurtzorg lijkt op het oude systeem van wijkverpleging, maar is in 2007 opnieuw in een eigentijdse vorm opgezet. Het bedrijf heeft geen andere managers dan de beide oprichters Jos de Blok en zijn vrouw. Er zijn buurtzorgteams in heel Nederland actief. Een buurtzorgteam bestaat uit opgeleide (wijk)verpleegkundigen samen met wijkziekenverzorgenden. De organisatiestijl is een voorbeeld van Semco-stijl in Nederland. Zo onderscheidt Buurtzorg zich van andere thuiszorgorganisaties en krijgt daardoor ook aandacht vanuit uit het buitenland.

      Verwijderen
    2. Wat goed! Doet me qua uitgangspunten aan DSW denken.
      Thea

      Verwijderen
  5. Hoera, alles goed en bijna weer helemaal de oude, fijn hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat het allemaal lekker voorspoedig verloopt. Nu in de gaten houden dat je niet teveel tegelijk wil om na een tijd te merken dat niks je meer tegenhoudt..

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.