donderdag 9 december 2021

💦 De waterstanden gemeten - weer een laag verbruik! 💦💦


Jaarlijks noteer ik in de 1e of 2e week van december de waterstanden. Ik moet dan namelijk de stand van de watermeter doorgeven aan het waterleidingbedrijf.
Mijn verbruik viel me mee!
In het afgelopen jaar ging er maar 18,7 m3 water doorheen.
Vorig jaar was dit 20 m3.

De nota van dit verbruik moet uiteraard nog komen, maar ik vermoed dat deze niet zo veel verscheelt met vorig jaar.
Toen verbruikte ik 20 m3 per jaar en dat kostte €76,09 voor een heel jaar.
Verbruik van begin december 2019 tot begin december 2020 uitgesplitst:

verbruik 20 m3 12,80
belasting over 20 m3 6,96
vastrecht 50,05
btw 6,28
totaal 76,09

Omgerekend per week  €1,47.

Zoals je kunt zien, gaat het meeste geld naar vastrecht en belastingen. Zonder vastrecht water afnemen kan natuurlijk ook helemaal niet. Je hebt een leidingstelsel nodig en dat moet onderhouden worden. De prijzen zullen wel weer hoger geworden zijn, waardoor ik waarschijnlijk op ongeveer hetzelfde bedrag uit kom als vorig jaar.
Ik ga het zien!

10 opmerkingen:

  1. Vorig jaar gebruiken we samen 35 vonden we ook netjes, Maar nu spoelen we nog veel het toilet door met water uit de wastafel, daar staat een emmer onder iov afvoer, erfenis van de vorige bewoner/
    Laatst las ik over een moeder die met haar kinderen 1=2x per week in de badkamer wel 3 uur het water laat lopen om te spelen. En dat vond ze ook heel normaal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp nooit dat mensen aan zo'n laag verbruik zitten.
    Gemiddeld zat ik altijd op 52m3 per jaar in mn uppie. Ok had toen wel een flinke tuin waarvan groot gedeelte een moestuin was.
    Van het waterbedrijf weet ik dat tond het gemiddelde zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een ongehoord schandaal dat water -een 1e levensbehoefte- dusdanig wordt belast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals in het berichtje ook al staat: die infrastructuur is belangrijk en moet ergens van betaald worden. We hebben in nl zeer schoon water van uitzonderlijke kwaliteit, het is vrijwel overal zo goed als altijd beschikbaar en we kunnen het zonder koken of filteren veilig drinken. Lijkt me niet zo heel erg dat daar belasting voor betaald moet worden.

      Verwijderen
    2. Dat gebeurt ook met energie en voeding. Allemaal eerste levensbehoeften.

      Verwijderen
    3. Sluit je toch af en ga je van regenwater leven? Ok 25 km lopen met een jerrycan. Dat is gratis.(de iektes die je erbij krijgt zijn misschien wel 5 euro per maand waard.)
      Puur koken en drinken heb je maar 1 kuub per persoon per jaar nodig. De rest gaat door dingen die met regenwater kunnen.

      Verwijderen
    4. Een schandaal dat water zo wordt belast? Een beetje overdreven lijkt mij. De belasting op water is peanuts vergeleken bij belasting op stroom en gas. 13 euro belasting voor water over een heel jaar? Dat scheelt me 1 euro per maand. Zuinig met water zijn levert financieel dan ook erg weinig op. Juist als je zuinig bent op je waterverbruik, betaal je in verhouding meer aan vastrecht. Want dat is een vast bedrag. Verbruik je 40 m3 aan water, dan betaal je nog maar 2 euro per maand belasting.

      Verwijderen
  4. Dit is echt geweldige informatie. Ik heb echter zoveel blogs bezocht dat ik hier de meest relevante informatie vond. Ik heb me geabonneerd op je blog, blijf hier informatie plaatsen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een schande dat water zo goedkoop is. Werkt verspilling in de hand!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik betaal ongeveer 35 euro per maand. Dat is voor mijn gemiddeld verbruik. Inclusief alle heffingen en vaste kosten. Volgens het waterbedrijf betalen we 35% aan heffingen, die verstopt zitten in de vaste lasten en de BTW. Het waterbedrijf heeft geprotesteerd tegen de hoge belastingen over een eerste levensbehoefte, maar tevergeefs.

    Ik ben zuinig met water, maar gebruik niet minder dan nodig. De vele regen compenseerde mijn kraanwater verbruik, zodat ik nog geld terug kreeg. Maar de meeste jaren verbuik ik echt 30 tot 35 euro per maand aan leidingwater inclusief alle heffingen.

    Met minder water verdrogen de planten en ben ik en mijn woning niet schoon. Mijn waterbedrijf levert water van heel goede kwaliteit. Het is beter dan flessenwater, dus dat koop ik nooit.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.