maandag 17 januari 2022

Een nieuw termijnbedrag energieleverancier

Kort geleden ontving ik een mailtje van mijn energieleverancier:

Beste Aaf,

Er gelden vanaf 1 januari 2022 nieuwe energietarieven, deze tarieven hebben invloed op de hoogte van je maandelijkse termijnbedrag.   In deze e-mail leggen we uit wat dit voor jou betekent.
In je termijnbedrag houden we rekening met de overheidscompensatie, de overheidsheffingen en de netbeheerkosten.

Uitleg bij deze wijziging
Goed nieuws, je maandelijkse kosten gaan omlaag. Wij hebben je termijnbedrag bepaald en aangepast, je hoeft zelf niets meer te doen. 
Wil je je termijnbedrag wijzigen? Dit doe je gemakkelijk online in je
energiedashboard.

Je oude termijnbedrag:  €60,00 
Je nieuwe termijnbedrag:   €36,63   

Kijk, dat is mooi!
Het is fijn dat de overheid dit jaar compensatie geeft en lagere heffingen rekent.
Het scheelt ruim 23 euro per maand. Het is uiteraard nog afwachten of ik hier mee uitkom, de tijd zal het leren, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het moet lukken!
Het feit dat er over 2 maanden zonnepanelen op mijn dak liggen is immers in deze berekening nog niet meegenomen. Ze weten bij mijn energieleverancier nog niet van mijn plannen. Ik moet me tegen de tijd dat ze geïnstalleerd worden aanmelden als stroomleverancier.

Voor mij waren die compensatie en belastingverlaging eigenlijk niet nodig. Ik kon 3 maanden voor de afloop van mijn oude contract een nieuwe leverancier contracteren. De levering ging per november in. Ik denk dat ik geluk gehad heb met mijn overstapmoment in augustus vorig jaar. Toen waren de tarieven nog tamelijk laag.

Ik heb als bijna 70 jarige een beetje moeite met het gebruiken van mijn voornaam en je en jouw, maar dat zal wel mijn generatie zijn. Op mijn werk vond ik het prima, maar zo'n bedrijf dat mij helemaal niet kent, voelt toch raar!
Ik behoor nog tot de generatie die op de middelbare school door een groot deel van de leraren met u werd aangesproken. Uiteraard zeiden we ook u en meneer en mevrouw terug tegen deze leraren.

Hoe vind jij het tutoyeren door bedrijven via de mail, telefoon etc?







21 opmerkingen:

  1. Ik hou er ook niet van om door ieder bedrijf met jij en Thea aangesproken te worden.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee ik vind het ook irritant. Wat is er mis met mevrouw/meneer of LS.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben 34. En ik vond het maar onbeschoft.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Raar dat jouw maandbedrag omlaag gaat. Onze energieleverancier heeft juist ons maandbedrag flink verhoogd. Nu totoyeer ik jou trouwens ook, Aaf, maar via je blogs 'ken' ik je al jaren. Toch zou ik je volgens de regels, je bent bijna een generatie ouder dan ik, met u aan moeten spreken.

    Maar zonder gekkigheid, ik vind het ook erg raar voelen om getutoyeerd te worden door bijna elk bedrijf tegenwoordig. Dan denk ik ook, kennen bij elkaar persoonlijk en heb ik je toestemming gegeven om mij met je en jij aan te spreken? Zeker als jongeren mensen die ouder zijn dan zij tutoyeren, voelt dat als minder respect hebben voor iemand die al meer levenservaring heeft dan jezelf.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij wonen in België en gaan van €130 naar €230!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben relatief jong (level 41), maar ik heb er een hekel aan als iemand die ik niet ken 'joviaal' gaat doen. Zo'n telemarketeer die bij het opnemen zegt "Ha, fijn dat ik je tref". Excuse you? Hebben wij samen geknikkerd?

    Wel een leuke meevaller die compensatie. Wij hebben helaas in een dure piek ons contract gesloten, we hadden beter nog even variabel kunnen vasthouden. Maar da's achteraf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn eerste gedachte was: je zult voor ons lezers wel je achternaam hebben veranderd in je voornaam om zo nog enige privacy te hebben naar ons toe. Maar ze noemen je dus echt Aaf…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dacht ik ook! Mijn oog bleef er direct aan haken. Ik - 50+, ok, bijna 60 - ben er ook totaal niet van gediend om direct naar getutoyeerd te worden. Ook in kringen van (vrijwilligers)werk / collega's, vraag ik altijd even of het goed is om te tutoyeren - en dan ga ik er natuurlijk van uit dat het wel goed is. Maar een bedrijf - waar je een zakelijk contact hebt, vaak eenmalig met dezelfde persoon - en hoogstwaarschijnlijk iemand die jonger is dan jij of ik (want als ze ouder zijn zijn ze al met pensioen) - nee, doe maar niet... Ik zou er een mailtje aan wagen naar het betreffende bedrijf!

      Verwijderen
  8. Aaf, ik ben ook omlaag gegaan in mijn maandelijkse kosten, heerlijk maar ik blijf gewoon mijn oude termijnbedrag betalen. Krijg ik strakjes nog mooi wat terug als het allemaal klopt.
    Tutoyeren ......... ik heb een tijd gehad dat ik er aan moest wennen maar dat is gelukt. Ik heet Ellen en die naam heb ik niet voor niets gekregen. Zo heet ik en dat ben ik, punt uit. Als de kleinkinderen me oma Ellen noemen dan bedoelen ze mij. Ik stel me ook overal voor als Ellen en niet meer als mevrouw zoals dat vroeger ging. Het went hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik word vaak argwanend van dat tutoyeren.
      Ik krijg, als ik aangesproken word met jij en jou, het gevoel: jij wilt iets van mij en je denkt dat ik sneller overstag zal gaan als je me tutoyeert.
      In het geval van de energieleverancier willen ze verder niets van mij, ze willen me alleen informeren. Dan uiteraard geen argwaan ;-)

      Ik ga mijn nieuwe termijnbedrag betalen en niet mijn oude. Er zijn de laatste tijd zo veel energiebedrijven failliet gegaan. Als je te veel betaalt en je bij de eindafrekening geld terug zou moeten krijgen, is het bij een faillissement nog maar de vraag of je dat geld inderdaad krijgt. Dan heb ik het liever direct.

      Verwijderen
    2. Wij hebben ons termijn bedrag een derde lager gezet dan we vermoeden te verbruiken. (Zelfde verbruik als vorig jaar met de nieuwe contractprijzen)
      Als ze dan omvallen meoten we misschien nabetalen maar we zijn niet een stiekem spaarpotje kwijt. Nou sparen we gewooneer ipv dat we het uitgeven dus wij komen niet in de problemen bij de jaarafrekening.

      Verwijderen
  9. Tutoyeren vind ik (als 29-jarige) prima, ik heb wel moeite met het overmatige gebruik van 'jij' en 'jouw' dat ik tegenwoordig overal zie. Volgens mij gebruik je die vorm om nadruk te leggen, waardoor ik steeds het gevoel heb dat ik héél nadrukkelijk wordt aangesproken. Gelukkig is je leverancier nog niet besmet met dit virus :-)

    Volgens mij hebben we dezelfde energieleverancier. Mijn termijnbedrag wordt -8 euro. Ik heb het toch maar weer omhoog gezet naar het oude bedrag, want ik moet in mei een nieuw contract afsluiten en heb nog niet helemaal duidelijk wat dat betekent.

    BeantwoordenVerwijderen

  10. Als resident in het Verenigd Koninkrijk heb ik weliswaar geen last van het "je en jouwen" maar het gebruik van mijn voornaam te pas en te onpas ergert me ook mateloos. Krijg ik een onbekende aan de telefoon (die alleen zijn of haar vorrnaam geeft dan vraag ik beleefd of die persoon misschien ook een achternaam heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb er ook een hekel aan. Zeker ook als er een jongere achter de kassa zit - die m'n kleinkind kon zijn - en me dan met hoi begroet in plaats van goedemorgen ofzo.
    Als het bekenden zijn mogen ze m'n voornaam noemen en jij en jouw. Anderen mogen wat mij betreft de beleefdheidsvorm gebruiken.
    Groet, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ja,ik vind het ergelijk,maar het kan nog erger. een webwinkel stuurde een vragenlijst op om in te vullen,en het briefhoofdvbegon met ´lieve´ heb ze even gebeld dat het niet opprijs gestelt werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met je/jij heb ik geen moeite, maar wel als ze te amicaal doen. Houd het gewoon zakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het vreselijk vervelend om met jij of voornaam aangesproken te worden door bedrijven of jonge mensen achter de kassa. Ik ga dan altijd heel nadrukkelijk u zeggen! Mijn studenten zeggen ook gewoon u en mevrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Reacties
    1. Ik ook niet maar ik vind het in zakelijk verkeer onnodig.
      Als ik naar het gemeentehuis bel om de burgermeester iets vragen, vraag ik om me door te verbinden met mijnheer Lievens en niet met Geert!
      Thea

      Verwijderen
  16. Ik ervaar zo'n aanspreekwijze als betuttelend en kleinerend, en ik vermoed dat het met opzet gebeurd om de afstand tussen de twee partijen kleiner te maken , ik heb het liever
    met wat meer afstand zoals het vroeger was ...en neen ik ben nog niet zo oud : bouwjaar 1969 🤔 !
    Met vriendelijke groet of tot genoegen ! Isabelle D.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het tutoyeren vind ik ook ongepast in deze setting, en ik heb mij er ook altijd aan gestoord.

    In Zakelijk contact of prive heb ik altijd normaal gevonden om eerst met "u" aan te spreken, als mensen dan met "je of jij" aangesproken willen worden dan geven ze het wel aan.

    Wat ik hier in Duitsland heel opvallend vond (vind) is dat bedrijven mij aanschrijven met voornaam + achternaam. In Nederland was ik gewend aan mevr voorletter + achternaam. Ik vond het erg raar, en "te persoonlijk" overkomen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.