donderdag 27 januari 2022

Zin in een uitje!

9 jaar geleden ging ik in de voorjaarsvakantie 1 dag naar Schiermonnikoog (klik hier voor mijn blogje uit 2013).
Op 20 februari om precies te zijn.
Heerlijk was dat!
Ik huurde een fiets, want het lopen ging toen ook al slecht, en ik fietste het hele eiland rond. In Strandpaviljoen de Marlijn haalde ik warme chocolademelk en ik was op het strand. Zo nu en dan viel er fijne sneeuw, een soort motsneeuw. Ondanks dat ik er maar een aantal uren was, was ik er naar mijn gevoel even helemaal uit!

Foto in 2013 gemaakt bij duinovergang. De kauwen aasden op mijn meegebrachte boterhammen.

En nu heb ik weer heel veel zin aan zo'n uitstapje! Binnenkort, op een mooie, redelijk warme en niet al te winderige dag, stap ik op de bus en ga ik naar Lauwersoog en neem ik de veerboot voor een ultrakorte vakantie.
De boot vertrekt om 9:30 uur en komt om 10:15 uur aan op het eiland. De laatste boot gaat om 19:30 uur van het eiland, maar ik denk dat ik de boot daarvoor neem, die gaat om 16:30 uur.
Dan zou ik om ongeveer 18:20 uur weer thuis zijn. Mooi op tijd om een prakkie in de magnetron te schuiven en te gaan eten.
Zes uren op het eiland is ook ruim voldoende om er even lekker uit te zijn!

1. Leuk vooruitzicht en weer mooie inspiratie voor een blogje

2. Wat een mooie foto, die bijdehandjes met hun dikke veertjes, en dat mooie licht.

3. Sinds 2 jaar rijdt er een rechtsstreekse metro door mijn wijk naar Hoek van Holland. Ook dat is een heerlijk uitje voor een paar uur. Uitwaaien op de pier, zeeschepen bekijken die in en uitvaren, langs het strand lopen en een lekkerbekje eten. De waddeneilanden lijken mij ook heerlijk maar voor 1 dag te ver. Lidy

1. Ik ben jaloers op mensen die dicht bij het strand wonen. Ik moet òf naar een waddeneiland òf naar de kust van Noord- of Zuid-Holland.
      Als ik dicht bij het strand woonde, zou ik veel vaker daar te vinden zijn!

Verwijderen
    2. Ja, dat DENK ik ook altijd - ik wil zelfs na mijn pensioen graag die kant op verhuizen. Maar of ik dan ook daadwerkelijk vaker naar zee zou gaan? Net zo goed als ik te weinig in onze eigen musea kom....

3. Als ik voor mijn werk weer eens in het westen moest zijn, keek ik altijd naar de Eurostar en de trein naar Hoek van Holland en dan dacht ik - zal.ik spijbelen? Want vanuit het noorden van het land naar het strand, of zelfs naar Antwerpen of Parijs,dat was me te ver. We hebben wel eens een vakantie in Limburg gedaan
      Dat was toen ik voor mijn werk wekelijks in Maastricht moest overnachten en toch nooit verder kwam dan station, hotel en kantoor.

Verwijderen
    4. Ik hou wel van strand en zee maar alleen intussen november en maart.

4. Leuk, even een heel andere omgeving.

5. Als je met een bootje oversteekt, heb je meteen vakantie.
    Mijn eerste gedachte was: lees ik al zo lang bij je? Want dit herinner ik me nog!

1. Leuk dat je al zo lang bij mij leest! Ik heb de link naar het blogje over het uitstapje in 2013 in de tekst geplaatst!

Verwijderen
  6. Hoi,Een fijne,zonnige dag toegewenst.Ik woon in Zeeland en geniet altijd van de zee.Ook erg dankbaar dat ik hier woon.Maar mijn man woont ook in Zeeland.en heeft niet veel met de zee.Als we een rondje gaan fietsen kan hij gewoon een rondje gaan fietsen zonder de zee op te zoeken.Dus iedereen is anders.Bij hebben veel km bos soms iets benauwende.En hij geniet ervan.

7. Waarom boek je niet een nachtje slapen bij?
    Marijke

1. Eerlijk gezegd slaap ik liever in mijn eigen bed. Het is al lang geleden dat ik op Schiermonnikoog overnachtte. Dat was met mijn gezin in de zomer van 1997 op de camping en in 1990 in een zomerhuisje.
      Eigenlijk is Ameland onze vaste vakantieplek, maar Ameland is met het OV vanuit de stad Groningen lastiger te bereiken. Dan moet je met de trein via Leeuwarden en dan met de bus en de boot. Niet handig voor een dagje uit!

Verwijderen
  8. Wij wonen zelf op de Veluwe maar zijn jaren in Januari,mei en september een aantal weken naar Schiermonnikoog geweest. Kennen uiteraard ook de Marlijn. Maar wat ook zeker een aanrader is om koffie te gaan drinken bij Hotel van de Werff midden in het dorp. Ellen

1. Ellen, nou je het zo noemt, ik was negen jaar geleden ook bij Van der Werff!! Iets totaal anders dan de Marlijn, waar je uitzicht op de duinen hebt. Ooit kwam ik met mijn dikke achterwerk klem te zitten in de stoelen die ze daar hebben. Ik moest me aan de armleuningen beethouden om er weer uit te kunnen opstaan😱 Daar is nu minder kans op, nu ik minder dik ben.

Verwijderen

9. Dat klinkt heerlijk! Fijn dat het zo goed met je gaat dat je dit weer aandurft. Alvast een hele fijne dag gewenst en we lezen er hier vast wel van.

10. Hoi Aaf leuk je uitje naar het strand. Woon zelf dichtbij strand. 2 km ervan daan. In de winter als het rustig is komen we er vaak. Maar vanaf April wordt alles overspoelt door toeristen. Wat ik dan minder leuk vind. De wadden eilanden lijden. en wel.mooi om keer te bezoeken. Nooit geweest nog. Is van uit zeeland best even stuk rijden. Groetjes Louise

11. Ik wens je alvast heel veel plezier. Lekker uitwaaien en je batterij opladen.
    Dat is overal goed voor!

12. Ik woon wel erg ver van Schiermonnikoog af. Ik woon in Zuid-Limburg. Maar dat dagje strand, ja ik denk dat wij dat binnenkort ook gaan doen. Wij zijn sinds het begin van COVID-19 alleen nog maar in de eigen omgeving geweest. Mijn broer was vorig weekend nog even in Zoutelande en toen begon het toch bij iedereen te kriebelen.
    Trouwens ik ben nog nooit in Friesland of Groningen met vakantie geweest. Want qua reistijd zijn we net zo snel in Luxemburg of Noord Frankrijk. Maar het staat nog steeds op mijn wensenlijstje qua vakantie. Dit jaar wordt het een plekje in de buurt van Zwolle.

13. Heerlijk vooruitzicht! De eilanden zijn schitterend, op alle eilanden komen we vaak.

Wij wonen niet ver van de Waddenzee en gaan morgen (op de fiets) voor 3 nachten naar Ameland in een appartement vlakbij de vuurtoren. Dat is in deze periode helemaal niet duur.

14. Wist je dat in het tijdschrift vriendin nummer 2 jouw blog wordt aanbevolen?

1. Nee, daar hebben ze mij niet iets over meegedeeld!

2. Gevonden op de site:
      4 tips van de besparingsdeskundige Marieke Henselmans

1. “Doe het op je eigen manier, kijk wat bij je past, wat voor jou werkt. Besparen is geen wedstrijd, begin met iets kleins, en neem dan de volgende stap.”
      2. “Doe het niet alleen. Mensen die krap zitten schamen zich vaak. Onterecht natuurlijk. Als jij een leuke besparing ziet, loop dan eens door je contacten en deel het met anderen. Misschien kun je met anderen een appgroepje maken van ‘Slimme bespaarders’.”
      3. “Laat je inspireren door bespaarbloggers. Bijvoorbeeld: Eenvoudigleven.blogspot.com (warm, gezellig), Hetgeldcollege.nl (meer zakelijk), Zuinigaan.blogspot.com (leuk, informatief).”
      4. “Leestip: Crisis, wat te doen, over slim met geld omgaan in de coronacrisis. Met de actiecode ‘lezing’ krijg je vijf euro korting op Bespaarboeken.nl.”

Verwijderen
  15. Als kind van 8 jaar ben ik zes weken op Schiermonnikoog geweest om 'aan te sterken' in een 'vakantiekolonie. Het was verre van een vakantiekolonie, maar eerder een strafkamp voor kinderen. Heb dan ook nooit de behoefte gehad om er weer heen te gaan, maar zo'n 40 jaar later kreeg ik echt problemen met die tijd. Ben toen een aantal dagen teruggegaan vrouw Helena. Heb er eindeloos gewandeld, alleen, want eega kan is slecht ter been zoals dat zo besmuikt heet. In de loop van dat verblijf heb ik pas echt vrede gesloten met dat eiland. Het keerpunt voor mij was toen ik tijdens een wandeling op het kerkhof 'Vredenhof' terecht kwam. De rust en vrede die dat kerkhof omringde gaf mij ook veel rust in mijn hoofd.
    Ben er sindsdien nog wel een paar keer geweest, maar heb gek genoeg nooit de zee en het strand in mijn hart gesloten. Daarmee is het nog altijd zo dat, als ik een plomp water wil zien, ik ook naar de in de buurt liggende Zwanenwaay kan gaan, of een willekeurige plas en zand kan ik in soorten en maten bij elke bouwmaterialenhandel en betoncentrale ook zien. Ik heb er absoluut niks mee. Zal wel komen omdat ik op de hei opgegroeid ben.

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.