donderdag 7 april 2022

Minder geld uitgeven aan kleding? Zo doe je dat!

Waarom zou je minder geld uitgeven aan kleding?
Dat is 1. goed voor je portemonnee, in deze tijd met hoge inflatie niet onbelangrijk
én
2. goed voor het milieu, want kledingproductie is zeer vervuilend.

Het klinkt als een open deur, maar minder geld uitgeven aan kleding begint met minder kopen. Kijk eens goed in je kledingkast, dan blijkt vaak dat je al heel veel kleding hebt.
Wil je echt iets kopen, koop dan geen kleding die nu heel erg in de mode is, koop de meer klassieke modellen. Dit geldt ook voor opvallende kleuren. Die hippe kleur is waarschijnlijk over een jaar vreselijk gedateerd.
Koop geen merkkleding, merkkleding is geen garantie voor kwaliteit, wel een garantie voor vette winsten bij de producent
Ook kun je tweedehands kopen. Ik heb tegenwoordig veel gebruikte kleding in mijn kledingkast.
Koop in de uitverkoop, dan is kleding vaak een stuk goedkoper. Je betaalt soms maar de helft van de prijs of minder.
Ruil kleding met anderen.

Bescherm kleding bij klussen, tuinieren of koken door schort of overall. Als er ondanks bescherming toch een vlek in je kleding komt: direct verwijderen, oude vlekken zijn véél moeilijker te verwijderen dan verse vlekken

Was zo weinig mogelijk en stop je kleding als het even kan niet in de droger. Van wassen en drogen in de wasdroger slijten kledingstukken. Wat kun je doen om te zorgen dat je kleding fris ruikt? Lucht je kleding regelmatig.

Repareren. Repareer je kleding als er een naadje los zit, of als er in tricot breisel een laddertje komt. Meteen wat aan doen, voordat gaten groter worden.

42 opmerkingen:

  1. Ik kan gewoon niet zonder schort! Bij mijn huishoudelijk werk draag ik er altijd een, ik zie bijna iedereen staan koken zonder schort, zo verknoei je je kleding eigenlijk meteen. Zonde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo eens per 4 jaar heb ik een vlekje van het koken... Dat gefrut met een schort is het echt niet waard voor mij. Dat schort moet ook ergens blijven en gewassen. Want van dat 23,5 uur per dag hangen wordt het stoffig en de kookgeurtjes die overtijd erin hangen..

      Verwijderen
    2. Ik knoei vooral bij het eten. Maar een slab gaat me toch echt te ver... Groet, G

      Verwijderen
  2. Ben het niet met je eens dat minder geld aan kleding uitgeven per se beter is voor het milieu. Minder kleding kopen natuurlijk wel en dat samen met tweedehands kopen/ruilen zal per saldo vaak geld schelen maar juist de voordelige kledingstukken zijn extreem belastend voor het milieu en niet duurzaam. Bevatten vaker meer plastic vezels en zijn sowieso veel minder slijtvast. Merkkleding is zeker geen garantie voor kwaliteit maar wat er bij de discounters hangt is wel een garantie voor matige kwaliteit. Als je iets zoekt dat jaren mooi blijft en zich goed laat repareren heb je bij bepaalde merken meer kans dan bij de Hema (noem maar even wat). Kwaliteit heeft nu eenmaal prijs en wat wij ‘normaal’ vinden is veel lager dan de werkelijke kosten van de kleding.

    Mijn punt gaat puur over duurzaamheid, natuurlijk moet iedereen een afweging maken waarbij de portemonnee ook meetelt. En voorop blijft dat gewoon minder kopen in alle gevallen het meeste effect heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eens. Vroeger kocht ik vaak kleding van het merk X-two. Ja dat was erg aan de prijs. Vaak locht ik het in de opruiming. Dat betaalde zich meer dan dubbel terug. Ik droeg het wekelijks, jarenlang. Het bleef mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 90% van mijn kleding is tweedehands. En schoenen 100%, die koop ik van een merk op Markplaats.
    Repareren doe ik veel, kragen en manchetten van overhemden keren en van een nog ouder overhemd maak ik elleboogstukken op de spijkerhemden van partner.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede tips!

    Een nuance bij een van de tips: Dat een opvallende/hippe kleur na een jaar al vreselijk gedateerd is, is echt niet waar. De enige mensen die dit opmerken zijn mode-popjes. Beter kun je gewoon kijken welke kleur mooi bij jou past, en die kopen als je een mooi/goed/goedkoop stuk tegenkomt. Er is een specifieke kleur die heel mooi bij mijn huidskleur/haar/ogen past en mocht die niet in de mode zijn, dan draag ik hem nog steeds. Beter dan in 'de' trendkleur lopen als die je niet flatteert. Trendkleuren zorgen er ook voor dat iedereen er hetzelfde uitziet elke keer. Dat is ook best saai! De leugen van de mode-industrie dat je elk jaar in een andere stijl/kleur moet lopen omdat je anders 'ouderwets' bent is precies dat: een leugen. Pure marketing bedoeld om mensen meer geld uit te laten geven.
    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens. Felle kleuren en wat grotere dessins staan mij goed als ik iets dergelijk aanheb hoor ik vaak: wat zie je er goed uit.
      Draag ik pastel of beige-tarra en andere vage kleuren hoor ik: ben je ziek?

      Verwijderen
    2. Dat is geen mode industrie maar confectie industrie. Detailhandel en massaproduktie. Heeft niets met echte ontwerpen en mooie stoffen te maken.

      Verwijderen
  6. "Wil je echt iets kopen, koop dan geen kleding die nu heel erg in de mode is, koop de meer klassieke modellen. Dit geldt ook voor opvallende kleuren. Die hippe kleur is waarschijnlijk over een jaar vreselijk gedateerd." Dit geldt alleen als je je laat leiden door wat anderen vinden. Als jíj het nadat de hype voor bij is nog wél mooi vindt, dan kun je het dus nog gewoon dragen.

    "Koop geen merkkleding, merkkleding is geen garantie voor kwaliteit, wel een garantie voor vette winsten bij de producent." Van een aantal duurdere merken is juist bekend dat het duur is vanwege betere stoffen en duurzamere productie. Verdiep je daar gewoon in en je weet dat je geld gaat naar de juiste dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. Zeker de wat betere grotere maten merken zijn super kwaliteit. Je betaalt er meer voor maar gaat ook echt jaren mee.
      Liever 1x een broek kopen die duur is en heel lang nee gaat dan goedkopere broeken die zo snel slijten met wasssen.
      En met betere kwaliteit heb je ook minder nodig.

      Verwijderen
  7. Ik heb van sommige kledingstukken meer dan nodig is. Maar dat doe ik om altijd een volle ton was te draaien. Volle ton witte was, volle ton donkere was en volle ton lichte kleuren. Daar bespaar je ook veel geld mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn wasmachine kan gewoon ingesteld worden op kleine wasjes van 3kg. Geldt ook voor de droger met sensoren die stopt als het droog is.

      Verwijderen
    2. Wast u nog in een ton?

      Myra

      Verwijderen
    3. Waarschijnlijk een dialectwoord voor een wasmachine trommel.
      Hanneke

      Verwijderen
    4. Ik noem inderdaad een wasmachine trommel een ton. Een woord dat van vroeger is overgebleven.

      Verwijderen
    5. Ik vind het leuk dat die uitdrukking er in is gebleven Anna! J.

      Verwijderen
  8. Ook ik ga voor duurzaam en betaal liever iets meer dan maar ik doe jaren van mijn kleding.
    Toen dochter trouwde 20 jaar geleden kocht ik een duur Engels pakje en het jasje draag ik nog steeds .
    Ik hecht ook erg aan mijn kleding en ben misschien wel heel ouderwets maar ik draag in de morgen als ik aan het rommelen bent oude kleding en verkleed me half op de dag en dan draag ik ook schort want ik ben een vlekken kampioen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er moest nog groet Lianne onder bij deze dan

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedkope kleren gaan lubberen, zijn vaak van polyester gemaakt en dat stinkt al snel. Dat soort kleren kunnen niet verstelt worden, die gooi je weg.
    Probeer toch kleren van wat betere kwaliteit te kopen. Staan beter, kun je verstellenen belasten het milieu minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is: niet versteld worden.
      Dank u.

      Adriana

      Verwijderen
    2. Ja natuurlijk. Dank je wel hoor.
      Dat 'dank u' had er niet bij hoeven staan.

      Verwijderen
  11. Bijna al mijn kleding komt van de kringloop. Een enkele keer koop ik iets van de Hema in de uitverkoop (zomerbroek van stretchstof) Mijn ervaring is dat je altijd vind wat je zoekt bij de kringloop als je geduld hebt en regelmatig gaat kijken. Ik vind 2de hands kopen veel fijner dan nieuw. Het is al gewassen, je weet dus of het mooi blijft. Bij de kringloop pas ik vaker kleding die ik in de winkel nooit zou passen. Dit zorgt voor verrassende outfits. Vroeger droeg ik ook al vaak 2de hands. Mijn moeder was coupeuse en kreeg van veel familie/vrienden/kennissen kleding om te vermaken of weg te geven. Ik had altijd eerste keus. Wat er overbleef ging naar tante Gre, een kennis van mijn moeder. Zij was lid van de pinkstergemeente en zorgde ervoor dat de overgebleven kleding naar de zending ging. Ik vind trouwens de kringloop de laatste tijd erg duur geworden. Ik schrok van de prijzen,€ 4,95 tot 7,95 voor een jurkje, 4,50 voor een horloge. Schoenen koop ik meestal wel nieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt nog mee. Ik was vorige week bij de Kringloper, alles jurken 10 tot 14 euor.

      Verwijderen
    2. Dat is toch niet duur 😳
      ‘n Jurk die je leuk vindt en goed staat met een prijs tussen de 5 en 15 euro, een koopje!
      De laatste jurk die ik gekocht heb kostte 21 euro (nieuwprijs ongeveer 89 euro)
      Ik draag deze jurk al 2 zomers en ook komende zomer zeker nog.
      Thea

      Verwijderen
    3. Je schrok van die kringloopprijzen? Wat ontzettend overdreven. Niet duur voor goede 2e hands.Maar misschien een heel laag inkomen ? Zo niet, dan vraag ik me wel eens af waar al die niet arme zuunigers hun geld laten.

      Verwijderen
    4. Kringloop heeft helaas vaak weinig grote maten.

      Verwijderen
  12. Sinds een paar jaar ben ik hier ook bewust mee bezig. Veel kledingstukken in mijn kast zijn al minstens 4 jaar oud, van voor ik besloot om (vrijwel) geen nieuwe kleding meer te kopen (muv ondergoed, sokken, panty's en sportkleding). Gelukkig was ik me 5-6 jaar geleden ook al bewust van kwaliteit en gaan mijn kledingstukken lang mee. Ik vul mijn kast nu aan mbv marktplaats of vinted.
    Het hoeft niet perse merk te zijn, het gaat er vooral om dat je er op let hoe de kwaliteit is. Zijn de naden goed op de draad (zodat je geen draaipijpen etc krijgt), is de stof kwalitatief goed (kijk je er niet dwars doorheen), en is het kledingstuk niet te trendy zodat je er snel op uitgekeken raakt? Dan is het een goede investering.
    Ik ben compleet afgeknapt op kleding kopen via webwinkels. In een winkel paste ik altijd meerdere maten, online kan dat niet. Omdat je de kwaliteit niet kunt voelen en de kleur niet kunt goed kunt zien zit er toch vaak iets tussen wat het niet echt is. Retourzendingen belasten het milieu enorm dus dat wil je niet.
    Ook de uitverkoop, waar ik vroeger dol op was, vermijd ik nu door tweedehands te winkelen. Te vaak kocht ik iets wat ik achteraf niet vaak droeg, omdat ik vond dat ik het voor bijv een tientje niet kon laten hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vroeger kreeg ik ooit van mijn moeder een houten paddestoel. Je kent hem vast wel. Hij was bedoeld om sokken te stoppen. Dat deden wij in die tijd nog. Tegenwoordig worden kapotte sokken weggegooid. Zonde toch. Laatst had ik het er met mijn 93 jarige moeder over hoe een ladder in nylonkousen werd "opgehaald" (dat noemde ze zo) en nu ........ hupsakee de prullenbak in. Ik denk dat we wat meer terug in de tijd zullen moeten. Milieu vriendelijker en goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wandel veel enheb daardoor soms gaatjes bij de teen in mijn zwarte maillot of dikkere panty. Deze repareer ik met naald en draad, zonde om weg te gooien. Het zit in mijn schoen, niemad die het ziet

      Verwijderen
    2. Dat doe ik ook met thermoleggings. Vaak is het in het kruis en als het met voeten is bij te tenen. Onopvallende plekken en dan herstel ik hem.
      Meesta kan die aan het eind van het seizoen alsnnog weg, maar toch.

      Verwijderen
    3. Eind jaren '50 gaf mijn moeder nylonkousen met ladders ter reparatie af in een fourniturenwinkel.Toen ik bovenstaand bericht van Ellen las herinnerde me ik dat ineens.Denk dat die kousen toen van veel steviger materiaal werden gemaakt.Met naad!

      Verwijderen
    4. Ik heb een houten paddestoel geërfd van mijn moeder en gebruik hem voor herstelwerk van tricot.

      Verwijderen
    5. Ik gebruik een oude plastieken petanquebal om breiwerk te herstellen. Mijn man heeft allemaal dezelfde zwarte kousen. Als er een sok wat dunnere plekken vertoont dan maas ik over de plek zodat er geen gat ontstaat. Als ene sok echt niet meer te herstellen is, trek ik het garen van het beengedeelte af en gebruik dat om een andere sok mee te herstellen. Voordeel aangezien het stopgaren komt van een gebruikte kous is het kleur, kwaliteit van het garen identiek hetzelfde of van de andere zwarte kousen. Bij ene sok gestopt met afgetrokken garen ziek je nooit kleurverschil (wat vaak wel eht geval is als je stopwol koopt) of verschil in kwaliteit vna het garen en bovendien is het gratis en ecologisch

      Verwijderen
  14. Ik koop meestal tweedehands kleding maar wel van bepaalde merken. Die kleding is meestal maatvast en gaat bij mij nog jaren mee. Tegenwoordig naai ik zelf ook weer, kringloopwinkels hebben regelmatig coupons. Verstellen en stoppen en soms van een paar totaal versleten kledingstukken iets ‘nieuws’ maken doe ook..
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb een mengeling van nieuw en tweedehands kleding. En een beperkte hoeveelheid. Ik zorg altijd dat ik een goed setje alleen bij gelegenheid draag. Zodat het mooi blijft en 'nieuw' lijkt bij die gelegenheid. Er hangt ook al 20+ jaar een zwarte rok en dito blouse voor begrafenissen. Die zijn in mijn omgeving vaak nog met zwart als kleding voorschrift. Verder wordt veel gerepareerd. En preventief verstevigd met een lapje aan de binnenkant bij knie en elleboog en in zakje van de portemonnee. Kragen en manchetten worden gekeerd zo nodig. Sokken gestopt. Of de gebreide geitenwollensokken met gaten uitgetrokken en opnieuw gebruikt. Kinderjasjes gemaakt uit oude jassen. Enzovoorts

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tegen mij werd dan gezegd dan heb je op foto's van gelegenheden altijd hetzelfde aan...tja...

      Verwijderen
    2. Ha ha. We zeggen dan. Het klopt wat je zegt. Dank voor het compliment. Het doet mij meer om de koningin Maxima in dezelfde of vermaakte outfit te zien, dan elke keer in iets nieuws. Dan wil ik graag rolmodel in duurzaamheid zijn.

      Verwijderen
  16. Alles wat je bij de kringloop koopt, heeft iemand in eerste instantie nieuw gekocht. Het één kan niet zonder het ander bestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Sommige dingen koop ik bewust wel van een merk , daarbij let ik er wel op dat het een goede kwaliteit is. In eerste instantie ben ik dan wel duurder uit ,ook al probeer ik wel zo veel mogelijk met korting te kopen. Mijn winterjas was best wel duur, maar ook multifunctioneel, zo kan ik hem door de losse binnen jas als winter, voorjaars en zomer jas dragen en inmiddels is hij al weer 3 jaar oud maar mog steeds mooi . En hij kan nog wel een paar jaar mee en omdat ik elke dag door wind en regen naar mijn werk fiets is hij het geld meer dan waard en behoorlijk duurzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Na de menopauze ben ik erg aangekomen en voelde ik me niet lekker in mijn kleding. Ik heb een kleur en stijladvies gedaan en daarna langzaam (in een jaar of 4) mijn garderobe omgehangen naar mijn huidige postuur en naar kleuren die beter passen bij mijn huid en haar. Wat een verademing. Het is nog een zoektocht geweest om toe te passen wat de styliste adviseerde en ik heb nog wel eens miskoop gedaan, omdat ik mijn eigen stijl negeerde. Maar de laatste jaren ben ik veel gelukkiger met een kleiner aantal kledingstukken die ik onderling kan combineden(ik zit op iets van 35 stuks incl zomer/winter en excl ondergoed en sportkleding).
    Het is niet goedkoper want ik koop goede kwaliteit, die kan ik inmiddels herkennen door voelen en kijken. En ik laat broeken maken door een vakvrouw. Maar o wat lekker dat alle broeken heerlijk zitten en mooi staan. En het is echt fijn om complimenten te krijgen over dat je zo goed uit ziet en zulke leuke combinaties draagt.
    Ik koop soms best bij webwinkels, kijk naar de eigenschappen van een kledingstuk (materiaal, snit, toelichting op maattabel) en als het dan toch net niks is, gaat het terug. Het milieu is ook niet gebaat bij kleding die ongedragen in een kast verdwijnt.
    Ik been zeer zuinig op mijn kleding en draag bij het koken vaak een koksbuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik kan iedereen aanraden een paar naailessen te volgen (voor zover je dat niet al kan, natuurlijk). Zo kun je zelf kleine reparaties uitvoeren en (tweedehands) kleding vermaken. Duurzaam en voordelig. Het heeft mij daarnaast veel geleerd over de kwaliteit van kleding. Die kan ik nu veel beter herkennen, wel zo duurzaam.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.