vrijdag 8 april 2022

Let op! Criminelen willen jouw gegevens!

Ik werd door een 06 nummer gebeld op mijn mobiele telefoon. Namens de overheid vertelde iemand in correct, maar niet geheel accentloos Nederlands, dat mijn BSN nummer misbruikt werd. Een ernstig vergrijp, maar de beller wilde mij helpen. Ik moest haar aanwijzingen volgen en dan kwam het wel goed!
Ik moest het cijfer 1 intoetsen.

Volgens de Politie, op de pagina Telefonische oplichting, is dit de praktijk:
"Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze bedreven in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank of als een andere instantie. Dat gebeurt telefonisch of ook via de mail. Ze zetten slachtoffers onder druk en vragen het slachtoffer zelf handelingen uit te voeren.
Wat er uiteindelijk aan de telefoon gezegd wordt, is wisselend:

  • Uw BSN-nummer wordt misbruikt,
    (..................................)

Hierna wordt u verzocht het cijfer 1 in te toetsen om te worden doorverbonden met een agent. De agent vraagt u vervolgens uw identiteit te verifiëren aan de hand van gegevens. Dit raden wij uiteraard af. Vervolgens wordt soms gezegd dat u uw geld moet ‘veiligstellen’ door het over te maken naar een bepaald rekeningnummer. Ook dit raden wij af aangezien u dit geld dan kwijt bent."
Tot zover de site van de politie.

Het was mij wel duidelijk dat niet criminelen mijn BSN nummer misbruikten, maar dat criminelen op dat moment bezig waren met een poging tot oplichting.

Ik heb de verbinding verbroken en ben niet op het verzoek om een 1 in te toetsen ingegaan.
Ik had nieuwsgierig als ik was, nog even de neiging om door te gaan, maar eigenlijk zat ik op een ander telefoontje te wachten, daarom drukte ik toch maar op de rode knop!
Je weet ook maar nooit hoe ik er toch met open ogen in kan trappen!

Ben jij wel eens gebeld of gemaild door iemand die het volgende van jou wilde:

  • je beveiligingscodes
  • een app te downloaden
  • je pas op te sturen of af te geven
  • geld over te maken
  • via een link direct in te loggen in Mobiel of Internet Bankieren
  • via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
  • bepaalde software of apps te installeren anders dan de normale bankieren-app
  • je apparaat af te geven.

    En wat deed je toen?

23 opmerkingen:

  1. Mijn 75-jarige moeder heeft dit een keer gehad. Ze vroeg toen aan de man: 'Weet je moeder dat je dit doet?' Toen hing hij op ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een keer was van een medewerker van de bank, met de boodschap dat er vreemde transacties waren waar genomen, mijn reactie was dat ik dit ging nakijken en of ik dan de "bankmedewerker" kon terug bellen, dit kon natuurlijk niet.

    Mijn man heeft al 2 keer een telefoontje gehad van het ministerie justitie, in het Engels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg wel geregeld mailtjes van het ministerie van justitie, dat ik te hard heb gereden. 'khebnieteenseenrijbewijs......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zowel mijn man als ik hebben nog nooit zo’n telefoontje gehad, gelukkig!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kreeg nog niet zolang geleden een apje met de tekst: hai mam, ik ben mijn telefoon kwijt geraakt, super stom natuurlijk. Maar nu heb ik een nieuwe telefoon met een nieuw nummer. Wil je dit bij je andere contacten zetten```/ Ik dacht: denk je nu werkelijk dat ik zo stom ben? De ene dochter apt nooit, mijn zoon heeft een totaal andere stijl en mijn oudste dochter zou dit ook nooit doen. Met beide had ik die dag nog contact gehad. als ik al twijfelde, zou ik eerst op het oude nummer bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn oudste dochter kreeg recent een gelijksoortig appje. En haar dochters waren toen 4 en 1 jaar en konden zoiets werkelijk nooit geappt hebben.

      Verwijderen
  6. Ik heb geen telefoontjes gehad, maar wel nep berichtjes van Woningnet en Rabobank
    gehad. Die van de bank ging over vernieuwen van een bankpas. Ik twijfelde en heb even contact opgenomen met de Rabo.
    Het berichtje van Woningnet ging over verlening van inschrijving van de woningbouw vereniging, en of ik maar 19,95 wilde overmaken. Ook daar kreeg ik twijfels over, want ik moest idd mijn inschrijving verlengen.
    Maar van woningnet had ik nog nooit gehoord. Dus heb ik gegoogeld, en toen zag ik dat het nep was.
    Ik kan goed begrijpen dat als je even niet alert bent, je er zó in kan stinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als het nummer niet in mijn contacten staat neem ik gewoon niet op. Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook wij hebben dit soort appje's al gehad en schijnbaar ook zelf al verstuurd aan iemand die ons vroeg om haar te bellen. Toen wij haar belde vroeg ze of wij on geldnood zaten. Ook zij had zoiets gekregen. Nooit op ingaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn oude moeder, die beginnende dementie heeft, heeft gelukkig geen mobieltje
    of internet meer. De bankzaken worden nu (onder protest) voor haar geregeld. ook heb ik haar bankpas in bezit (dit tot haar ergernis.)
    Als kinderen nemen we haar nu bewust een stukje zelfstandigheid af, en dat is voor beide partijen pijnlijk.
    Maar het is voor haar eigen veiligheid dat we zo handelen, want mijn moeder zou een hele gewillig slachtoffer zijn voor oplichters.
    Met open ogen zou ze is in de eerste de beste val lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mijn moeder ook, ze was gebeld dat ze haar bankpas kwamen halen, gelukkig direct de pas kunnen blokkeren en opgehaald bij haar.

      Verwijderen
  10. Mijn oude, bijna blinde moeder werd deze week gebeld door de "Ziggo" over korting voor een seniorenabonnement. Ze moest wel eerst al haar personlijke gegevens en bsn-nummer doorgeven. Gelukkig kon zij dit niet oplezen. Ze bellen later terug. Inmiddels heb ik bij Ziggo navraag gedaan en zij weten niets van een senioren-kortingsabonnement.
    Heb mijn moeder gezegd dit soort lieden voortaan naar mij door teverwijzen. Ze vond het zelf trouwens ook nogal verdacht.
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn ervaring op dat gebied is al van een jaar of wat terug; ik werd, namens Microsoft, door een engelstalige vrouw gebeld dat er problemen waren met mijn computer.Op mijn vraag of ze mij in het Nederlands te woord kon staan kreeg ik te horen dat 'elke hollander' wel engels sprak en waarom ik dat wilde. Op mijn antwoord dat ik haar intenties wantrouwde hing ze op.
    Een kennis van maakte onlangs mee dat ze een appje kreeg van haar dochter dat begon met Hoi pap, gevolgd door een heel verhaal over een verloren telefoon. Nou, aangezien zij niet haar pappie was, was het duidelijk dat het om een nepbericht ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Juist deze week kwamen we erachter dat we bedrogen zijn en ik wil het dele.
    Wij zaten in een zeer zware periode van de ene na de andere ziekenhuisopname van mijn man.
    Toen kregen wij een brief van het cbr om het rijbewijs te verlengen en dat klopte.
    Maar tussen de hectiek door kwam er een mail over een gezondheidsverklaring en we wisten dat dit ingevuld moest worden.
    We hadden alleen geen erg in NOOIT VIA DE MAIL.
    We betaalden en wachten op bericht van cbr ,tussen mail en bericht opnieuw ziekenhuisopname,wat nooit kwam natuurlijk.
    Deze week gebeld met cbr en terwijl mijn man in de wacht werd gezet zocht ik alles op en toen ik het bankrekeningnummer zag zei ik...ik denk dat we bedrogen zijn.
    Het is weliswaar maar 41.00 euro maar ik baal er wel van.
    Het is voor mij een les geweest nooit meer iets per mail invullen.
    Wij hebben de mail doorgestuurd naar de bank.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb een hele periode ongeveer wekelijks sms-jes gekregen over mijn bankpas die zou zijn vervallen. Of ik maar even op een link wilde klikken om een nieuwe aan te vragen, anders zou ik niet bij mijn geld kunnen. Het kwam van verschillende banken, ook banken waarbij ik nooit gebankierd heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook ik heb de bekende Engels sprekende dame aan de lijn gehad die me vertelde dat mijn computer gehackt was. Onmiddellijk opgehangen.

    Mijn ontzettend lieve opa is opgelicht niet lang voordat hij stierf. Niet bestaand goed doel, waarbij hem werd wijsgemaakt dat zijn donatie -die hij dus nooit had goedgekeurd- niet goed was overgekomen. Hij was zich ervan bewust dat hij vergeetachtig was en was een man die zijn woord wilde houden, dus deed het nog een keer. En daarna nog eens toen ze hem belden dat het WEER niet was gelukt. Gewoon misbruik gemaakt van zijn goedheid. We hebben het wel kunnen corrigeren, maar hij voelde zich er erg beschaamd over. Het was een echte lieverd en ik ben nog steeds flink boos dat een of andere schoft hem in zijn laatste periode nog een rotgevoel kon geven.
    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja hoor heel bekend het de telefoontjes die zg van bank of Windows e d komen .Ik verbreek de verbinding maar meteen !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. alle onbekende nummers weigeren

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vandaag nog kreeg ik een telefoontje van een engels sprekende dame; zij gaf aan dat er iets mis is gegaan met mijn bsn nummer. Gelijk weggedrukt en een melding gedaan.
    Ook heb ik nu 2 keer een appje gehad van mijn dochter of zoon; maar ik heb geen kinderen..... Ook melding gedaan en nummer geblokkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als je een advertentie op een locale FB groep zet komt hij blijbaar automatische op Marketplace. En daarvan krijg ik vaak berichtjes dat ze het graag willen maar net op reis zijn.
    Er kan wel een koerier komen om het op te halen en geld wordt dan overgemaakt, om het juiste rekeningnummer te hebben wil de koper wel dat er eerst 1 cent wordt overgemaakt zodat we beiden weten dat het de goede bankrekening nummers ziin.

    Is in andere gevallen ook een al wat bekendere truc.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.