dinsdag 31 mei 2022

Heel voordelig met het OV op stap in Duitsland!

In verband met de hoge brandstofprijzen heeft de Duitse regering besloten om voordelige maandkaarten in het ov ter beschikking te stellen.
In juni, juli en augustus kan men een maandkaart kopen voor het Duitse Nah-verkehr.

Hoe gaat dat?
Je boekt en betaalt online een ticket bij de Duitse spoorwegen.

Op het treinenweb vind je nadere informatie:
Daar lees ik:

Reizigers die via Weener, Gronau of Aken de grens over gaan kunnen op die stations nog uitchecken met hun OV-chipkaart.

Ook de Groninger website Sikkom meldt deze voordelige regeling.
Die schrijft het volgende:

Voor 20 euro sta je in hartje Berlijn

Met dit ticket mag je (2e klas) reizen met alle lokale en regionale treinen, trams, metro’s en bussen in heel Duitsland. Voor ons Groningers zou dat betekenen dat je de reis kan starten in Leer. Een enkele reis Groningen – Leer met de snelbus van Arriva kost 11,50. Alleen dat al geeft aan hoe krankzinnig goedkoop je reis daarna wordt.

De Duitse spoorwegen:

Ihre Vorteile
  • Flatrate: Beliebig viele Fahrten in dem ausgewählten Monat im Nahverkehr
  • Deutschlandweit: In allen Verkehrsmitteln des ÖPNV (wie RB, RE, U-Bahn, S-Bahn, Bus, Tram)
  • Spontan und mobil: Online und über unsere Apps buchbar


Hoe leuk is dat?
Ideaal zou zijn om in Duitsland adressen te hebben waar je voordelig kunt overnachten. Ik heb dat helaas niet, dus het blijft voor mij bij dagtochten, waarbij ik dan eerst nog een stuk door Nederland moet reizen en ook weer terug.

Ik ben ooit in mijn eentje naar Bremen geweest, gewoon een dagje. Dat zou nu ook kunnen, of naar Emden. Ik kom daar bijna nooit.

Belangrijke toevoeging van Maia:
Maar let op: dit ticket geldt alleen in de normale "langzame" treinen.
"Das Ticket ist nicht in den Zügen des Fernverkehrs (z.B. IC, EC, ICE) und in Fernbussen gültig" https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket




9 opmerkingen:

  1. Vrienden op de fiets? Hebben ook in Dld adressen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het ook een leuk aanbod en overweeg om deze zomer ook een dagje uit te gaan treinen.

    Maar let op: dit ticket geld alleen in de normale "langzame" treinen.

    "Das Ticket ist nicht in den Zügen des Fernverkehrs (z.B. IC, EC, ICE) und in Fernbussen gültig"

    https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. Ik zet het er even bij dat het alleen voor de langzame treinen geldt. Het zogenaamde Nahverkehr.

      Verwijderen
  3. hotel boeken via voordeel uitjes of logeren in een gasthof,heel betaalbaar,gun jezelf iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey, wat een leuke tip! Bedankt voor het doorgeven!
    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja leuk, ik had het al gelezen! En het maakt dat ik sterker overweeg om in Duitsland vakantie te houden, als je betaalbaar met het OV kunt (hoewel ik nog een flink stuk, dus duur, door Nederland moet reizen voor ik aan de grens ben).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij gaan zeker zo’n kaart kopen. Heerlijk ‘slow’ reizen. 30 jaar geleden reisden we regelmatig op die manier door Engeland en Wales.
    Op deze manier zie je zoveel van het land.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kunt goedkoop (en leuk) overnachten bij de natuurvriendenhuizen in Duitsland: Naturfreunde. De Nederlandse tak van de natuurvrienden heet Nivon. Je hebt een eigen kamer en daarnaast gemeenschappelijke ruimten. Meestal ook een keuken, waar je je eigen potje kunt koken. In Nederland is dat in alle huizen zo, maar in Duitsland niet, dus daar moet je dan even op letten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.