donderdag 16 juni 2022

Iedere dag oppassen

 De afgelopen dagen paste ik iedere dag op. Niet fulltime, maar wel iedere dag een aantal uren.
Op maandagmiddag 6 uren op mijn tweejarige kleindochter. Op dinsdagavond en de nacht en ochtend daaropvolgend op haar zusje van 5 jaar en op woensdagmiddag een aantal uren op kleinzoon van 7,5 maand.

Jongste kleindochter komt vaker op maandagmiddag. Meestal zelfs. Ze komt bij mij spelen en soms een dutje doen op de bank. En na afloop ligt overal op de benedenverdieping speelgoed. Een giraffe in de WC, een popje onder de tafel, paardjes in de keuken en houten treinrails en treintjes overal. Alles wordt gebruikt! Onder de lunch hadden we veel plezier samen. Ze heeft zo haar eigen voorkeuren. Het liefst eet ze droog brood. Dat scheurt ze eerst in kleine stukjes en vervolgens eet ze het allemaal op en ook nog twee krentenbollen. Hoewel ze niet meer wil slapen, komt er een moment dat ze omvalt van vermoeidheid. Ik heb een paar kleine knuffelaapjes op de tv zitten en ik zeg dat die even op de bank willen liggen omdat ze moe zijn. Wil zij er misschien even gezellig bij liggen? Het lijkt haar een goed voorstel. Ze krijgt een prinsessendekentje over, duim in de mond en ze valt al heel snel in slaap.

De volgende avond komt haar zusje logeren. Haar juf is ziek, waardoor de lessen van de woensdag uitvallen. Ze mag een nacht komen logeren en op woensdagochtend blijven spelen. Zij neemt de bovenverdieping en de open trap ook mee in haar spel. In een nachtkastje naast haar bed liggen poppen, want die moeten ook slapen. Ook poppen in de douche, want die moeten douchen. Bijna boven aan de trap is "Amsterdam" en treden daar boven zijn plaatsen nóg verder dan Amsterdam. 

Tekening gemaakt door vijfjarige kleindochter met een zon, een meisje met kleurige kleding, een jonge boom, hoog gras en donkere wolken en regendruppels

De volgende ochtend gaan we na afloop van een peuteractiviteit van de peuter, samen met haar zusje en haar moeder nog even naar de kinderboerderij annex speeltuin, waar wordt geklommen en geschommeld en er is ook nog een ijsje voor de kleuter. Voor mijn dochter en de peuter een thee en voor mij een koffie. Dan door en lunchen bij dochter en schoonzoon. Het gezin is weer compleet en ik eet mee.

Dan naar mijn andere schoonzoon, want 1x per 14 dagen pas ik op de jongste kleinzoon. Hij is nu 7,5 maanden en het kind heeft een lastige leeftijd om mee te nemen naar de zwemles van oudste kleinzoon, die op de woensdagmiddag zwemles heeft. Dus passen de oma's op de baby. De ene week de andere oma en de andere week ik. Nu was ik aan de beurt. Het is heel handig dat iedereen vlakbij woont en inzetbaar is. Halverwege het oppassen sloeg de slaperigheid toe en legde ik hem boven in zijn bedje. Babyfoon aan en deze keer ging het prima. Dat is niet altijd zo. Soms zit hem iets dwars of zo en lukt het slapen niet. Deze keer was hij bijna meteen stil.

Ik vind het oppassen heel leuk.
Wat een rijkdom om 4 kleinkinderen in de naaste omgeving te hebben.
Het is soms wel zwaar om de trap op te komen met een zware baby. Kleinzoon van 7,5 maanden is flink uit de kluiten gewassen en dan merk ik, dat traplopen toch een beetje moeizaam gaat. Mijn benen moeten nodig nog wat aan kracht winnen, maar het gaat beter dan bij de nu 26 maanden oude peuter toen ze een baby was en ik nog geen nieuwe heupen had.  Maar ..... stapje voor stapje kwam ik er toen ook nog wel.

11 opmerkingen:

  1. Oppassen, naar de bioscoop, zwemmen, bloggen. Je hebt het er maar druk mee! Klinkt als een heerlijk actief pensioensleven, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een weelde om zulke lieve kleinkindjes te hebben en je eigen kinderen nog wat te kunnen helpen.
    Misschien kan kleinzoon zeveneneenhalf in een uitvouwbare box beneden?
    Gezelliger voor hem en een stuk minder gesjouw voor jou. Anne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik pas niet thuis op, maar in het huis van mijn dochter en schoonzoon. Er staat een box beneden. Hij is niet gewend om in de box te slapen, hij slaapt ook overdag altijd in zijn bedje. Toen hij ingeslapen was, kwamen zijn grote broer en een speelvriendje ook bijna al weer terug van zwemles. Met twee lawaaiige kleuters in de buurt slaapt de baby dan gegarandeerd niet meer.

      Verwijderen
  3. Ik zit aan de koffie, en dan zo'n leuke bllog lezen. Dankjewel Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig, op je kleinkinderen passen.
    Leuke tekening!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk en gezellig en wat zullen je kinderen dat waarderen. Ik heb een zoontje van twee maanden, en voor hij geboren werd zei mijn moeder dat ze zich niet echt een oma voelde. Ze wilde heus wel een keer oppassen, maar voor haar gevoel had zij haar “ronde” met baby’s en kinderen al gehad. Nu hij geboren is past ze gelukkig graag op. Ik heb hem twee keer gebracht zodat ik thuis even kon bijslapen. Of we gaan samen naar mijn moeder en ik ga even een boodschap doen of naar een afspraak. Of ze kwam bij mij langs op de dagen dat hij zijn huilpiek had. En gister stelde ze zelf voor om een vaste middag per week op te passen tot ik weer ga werken! Zo fijn en het scheelt zo veel, die paar uurtjes waarin ik even wat kan doen of regelen! (Mijn baby slaapt voornamelijk in de draagzak, drinkt nog 3 x per nacht en mijn man werkt tot 00.00, dus vind het soms best overweldigend).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poeh, ja, dat is niet niks! Je bent een bikkel! En echt fijn dat je moeder er zo nu en dan voor je kan zijn, dat scheelt!

      Verwijderen
  6. Zo komen die kleertjes nooit af. We spraken vandaag op naailes over Sewing Bee. Slechte kwaliteit zeiden een paar. Dus ik vertelde dat dit programma, wat de lat niet hoog legt, een inspiratie is voor beginners.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen kinderen en zal dus nooit kleinkinderen hebben, maar wat lijkt me het leuk om oma te zijn! Ik geniet met je mee, je schrijft er ook zo leuk over!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een rijkdom! Ik ben van plan om later, "als ik groot ben" een stel kleinkinderen op te zoeken om te adopteren....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goud waard! Dat ben je.. 😊

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.