dinsdag 7 juni 2022

Is het eten hier gratis?

In de afgelopen week ging ik 3x naar een film die rond etenstijd afgelopen was. Ik reisde steeds met de bus en deed tegelijkertijd aan wandeltraining. Dat wil zeggen dat ik 1 à 2 haltes eerder uitstapte en ook 1 à 2 haltes later opstapte. Dus ik knoopte een wandeling door de stad aan een busreis. Daardoor bedroeg de totale wandelafstand per film ongeveer 50 minuten.

Maar waar ik het over wilde hebben: het stikt in de binnenstad van de terrassen. Je struikelt er over en toen ik rond etenstijd er langs wandelde, kwamen de etensgeuren mij aan alle kanten tegemoet. Het leek wel of ik in een of ander Spaans of Grieks vakantieoord terecht was gekomen! Die samengepakte tafels en stoelen in de buitenruimte maakt wel, dat iemand er met een rolstoel of rollator niet of nauwelijks langs kan. Een minpuntje, want zo maak je het voor sommige mensen niet mogelijk te passeren.

Het beeld is zó totaal anders dan 50 jaar geleden toen ik net in de stad Groningen woonde. Niemand at buiten en veel eetgelegenheden waren er niet. Hooguit wat pizzeria's en Chinese restaurants, maar verder weinig vertier. Al wel veel uitgaansgelegenheden, jazzcafés en dancings, maar eten op de stoep kon je nergens. Althans niet voor zover ik mij kan herinneren.

Het schijnt dat Groningen één van de armste steden in Nederland is. Er heerst veel armoede, maar daar is in het centrum niets van te merken. Het lijkt wel of heel Groningen buiten de deur eet! Je zou bijna denken dat het gratis is. Ik weet donders goed dat dit niet het geval is, maar met al die mensen op die volle terrassen zou je het wel denken.

Het heeft ook wel wat feestelijks, iets uitbundigs, alsof het leven na corona vooral flink gevierd moet worden. Misschien hebben al die mensen die allemaal binnen 1,5 meter van elkaar zitten te drinken en te eten ook dat vooral in hun hoofd: lekker genieten van alles zo lang het nog kan! Misschien komt er in de herfst wel weer een nieuwe lockdown!

Terrassen op de Grote Markt Groningen. Bron: Visit Groningen

22 opmerkingen:

  1. In het dorp waar ik opgegroeid ben, waren vroeger een paar restaurants en een paar cafés en op zondag was er helemaal niks te doen en was het uitgestorven op straat. Inmiddels is het een dorp dat bruist geworden, met leuke terrassen en altijd drukte en gezelligheid. Er is veel horeca bijgekomen en ook de winkels trekken publiek. Het dorp van vroeger ken je echt niet meer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gevoel van "nu kan het" heb ik ook wel - wie weet zitten we van de winter weer opgesloten! Ik houd ervan, om op een terrasje te zitten, wat te drinken, te eten - de lunch of het diner.... Maar aangezien het behoorlijk duur is geworden doe ik het minder vaak dan een paar jaar geleden. Scheelt ook dat ik "vroeger" een vriendin had die daar ook erg van hield...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo vraag ik mij ook af of er zelf nog wel gekookt wordt. Hier rijden 's avonds rond etenstijd de bezorgscooters af en aan. Rotterdam oost. Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier zit het ook barstensvol, maar het zijn vooral studenten en toeristen. Jongere mensen die meer te spenderen hebben omdat hun huur nog (relatief) laag is en ze een studielening hebben. Ik denk dat dit in Groningen ook het geval is. Ik vind de vergrote terrassen (mocht als covid maatregel en nu permanent) erg vervelend. Zorgt voor veel meer geluidsoverlast en inderdaad worden wandelroutes geblokkeerd. Als je bij mij in de buurt minder mobiel bent dan heb je echt een probleem, want overal worden fietsen, terrassen en ander straatmeubilair neergezet. Plus schots en scheve tegels. Terrassen vol vind ik op zich niet zo'n probleem, het hoort bij de stad. Maar na covid zijn mensen veel luidruchtiger (gewend te schreeuwen omdat ze eerst op afstand zaten?). Las laatst ook een artikel dat vooral uitgaansgelegenheden enorm veel moeite hebben om vervelende gasten te beteugelen, omdat de 18-20 jarige groep die nu eindelijk weer kan stappen de sociale etiquette van het uitgaan nooit goed geleerd heeft.
    Qua spenderen denk ik dat er wel weer een terugval zal komen. Mensen die inkomsten bleven houden de afgelopen jaren hebben kunnen oppotten en willen nu vooral uitgeven. Volgend jaar zal dat effect alweer afgezwakt zijn.
    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jongeren hebben lagere huur? Welke jongeren dan? Een studentenkamer kost tegenwoordig minstens zoveel als een sociale huurwoning.

      Ik zie juist veel van onze (40+) vrienden uit eten, terrassen pakken etc.

      Verwijderen
    2. Schrijver, ik zei 'studenten en toeristen', niet 'jongeren'. Dat 'jongere mensen' refereert naar de studenten van de zin direct daarvoor. En vergeleken met de normale prijzen hier zijn de studentenwoningen in deze stad nog steeds veel goedkoper. Daarbij wel de aantekening dat je als 'gewone' huurder dan een heel huis hebt, en als student slechts een kamer. Ook zijn hier heel erg veel internationale studenten die het goed kunnen betalen. De voertaal op de meeste terrassen hier -en echt allemaal jongeren- is vooral Engels en bekakt (gooise rrrrr) Nederlands. Studentenpopulaties verschillen per stad/universiteit en de groep die hier studeert heeft het vaak wat breder. Ik woon in een hipsterwijk (inmiddels zowat DE hotspot van Nederland, helaas een schoolvoorbeeld van gentrification), misschien dat dit ook het verschil verklaart tussen jouw 40+ ervaring en mijn beleving.
      -JennyL

      Verwijderen
  5. Wij lopen regelmatig met een camera door het dorp. En dan sturen we de beelden naar de handhaving. Er moet hier namelijk een pad van anderhalve meter breed als stoep worden overgelaten.
    Ook pakt mijn man soms de rolstoel en ik erin (gebroken been gehad en niet elke dag is even goed). En dan maakt hij een pad en film ik dat. Soms de horeca uitbater scheldend en vloekend en dreigend erbij.

    Dus deelt de handhaving af en toe leuke boetes uit als ze bij controle constateren dat er geen anderhalve meter stoep is. Ik vind het echt krankzinnig dat er honderden meters lang geen stoep is.

    Het stomme is dat ik mensen die altijd maar roepen dat alles zo duur is ook de mensen vind die veel geld uitgeven. Uit eten, stappen, 2 auto's, 5 keer op vakantie, regelmatig shoppen.
    Ik heb geen idee wat uit eten kost. Die ene keer in de 2 jaar..
    En ik weet wel wat een pizza afhalen kost. 15 euro. En dan delen we die pizza met 4 en maken we een grote bak salade.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Guttegut, boel stigma's in een klein stukje tekst. Echt veel mensen doen niet alles wat jij beschrijft. Ja, alles is duur geworden, we houden absoluut minder over. Neemt niet weg dat we nog steeds op vakantie of uit kunnen.
      Ik begrijp dat er mensen zijn die dat niet kunnen, of die zoals jij beschrijft 1x per 2 jaar uit eten gaan. Maar het is maar net in welke omgeving je je beweegt. Dat zijn in mijn omgeving uitzonderingen, geen regels.

      Verwijderen
    2. Met z'n tweeën ca 100 euro.

      Verwijderen

    3. In mijn omgeving ken ik geen mensen die 5 keer per jaar op vakantie gaan, vaak uit eten gaan, stappen en shoppen etc. Ook ken ik weinig mensen die klagen.
      De pizza, vega, die ik haal kost € 12,50 en de salade die ik erbij bestel (€5)
      De salade en 3/4 van de pizza vormen mijn diner, de rest van de pizza als lunch-hapje! Een pizza van €15 euro delen door 4 lijkt mij, zelfs met salade, te weinig voor diner maar lekker als tussendoortje na een bioscoopbezoek o.i.d.
      Thea

      Verwijderen
    4. Wat een enorm zuur commentaar. Natuurlijk moet je je als minder mobiel persoon overal kunnen voortbewegen.
      Maar dat gezanik over mensen met 2 auto's (foei toch) die wel 5 keer op vakantie gaan en dan ook nog shoppen !!!! Moest verboden worden 😉!

      Verwijderen
    5. Wij werden uitgenodigd voor een lunch. Twee kinderen, vier volwassenen. Was prima in orde, maar de kosten? 132,00 euro. Plus fooi. Ja, ja.

      Verwijderen
  6. Oh ja, ook hier in de stad zijn de terrassen vaak afgeladen vol en komen de etensgeuren je tegemoet waaien.
    Als je met z’n tweeën bent en allebei goed betaald werk hebt, dan begrijp ik dat nog, maar voor ons, als gezin van 5 is gaan eten gewoon onbetaalbaar. Ook iets gaan drinken met ons gezin is direct een duur uitje.
    Ik vind het vooral zonde van het geld. Dus wij gaan heel weinig/bijna nooit buiten de deur eten of drinken.
    We koken zelf wel voor een fractie van die prijs lekker en gezond.
    Met het geld dat we op die manier niet uitgeven, kunnen we met ons gezin leuk op vakantie en onze spaarboekje vaart er ook wel bij.
    Iedereen maakt zn eigen keuzes in het leven.
    Maar tegenwoordig lijkt het alsof uit eten gaan de standaard is.
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet de standaard, maar voor sommige mensen wel een heel fijn uitje. Tuurlijk kan ik thuis koken voor een fractie van de prijs, maar wij vinden het ook een enorme traktatie als we af en toe bij die goeie italiaan gaan zitten voor een onvervalste pizza quattro formaggi of 2x per jaar bij een sterren-tent voor een hele avond intens genieten van bijzondere gerechten.
      Dat is niet de standaard, maar iets waar wij waarde aan hechten. Net als jij aan je 'spaarboekje'.

      Verwijderen
    2. Ik ben het met je eens, uit eten vind ik vaak zonde van het geld. Daarnaast vind ik het niet fijn om zo lang te zitten wachten op het eten en onder tussen stokbrood te eten. Liever ga ik naar de snackbar en daarna wandelen ipv de hele avond zitten.

      Verwijderen
  7. Hoi

    Jullie vergeten de mensen die het wel goed hebben. Ze hebben een goed bedrijf. Die ook zorgen kent over personeel wat niet te vinden is. Gun die mensen ook een leuk etentje. Maar schokkend vind ik wel dat er geen pad meer over is. Ik hoop dat daar een oplossing mee komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik moest glimlachten bij de titel. Het was precies de opmerking die wijlen mijn vader altijd maakte. Waarmee hij zijn verbazing uitte hoe mensen voor de fles van een hele fles cola een colaatje konden bestellen! (Nu heb je voor de prijs van 1 colaatje wel 3 flessen). Laatst gingen wij tijdens een wandeling een ijsje met slagroom eten en aten wij op een bankje met prachtig uitzicht op. Degenen die op het terras zaten (op max 5 meter afstand van ons) betaalden voor de zelfde ijsje het driedubbele. Ik kan dat niet meer zomaar uitgeven. Daarvoor hebben we een te krappe tijd meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die titel koos ik omdat mijn vader en mijn opa dat soort dingen ook vaak zeiden. Het was, zeker door mijn opa, nogal cynisch bedoeld. Bij wijlen mijn vader was het min of meer een grapje.

      Verwijderen
  9. Eten en drinken op een terras terwijl er een massa mensen langs loopt, daar pas ik voor.
    Ik vind het te druk en te ongezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niet alleen de klanten genieten nu(zo lang het nog kan). Maar ook de horeca verdient weer

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk dat het weer kan. Dat mensen er weer van mogen genieten en de horeca weer door kan. Iedereen mag toch lekker zelf weten waaraan men het geld uitgeeft? Natuurlijk moeten doorgangen niet versperd worden hierdoor. En als je het zonde vindt van je geld dan doe je het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is fijn dat het allemaal weer kan. Manlief en ik zijn zondag naar de film geweest en hebben van elke seconde genoten.
    Ja, met al die overvolle terrasjes lijkt het allemaal wel gratis. Als wij een grote menigte zien zeggen wij soms tegen elkaar: "Is daar gratis friet, ofzo?" :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.