zondag 17 juli 2022

Drie opeenvolgende groene vinkjes en toch was het niet gelukt

De afhandeling van de erfenis gaat nogal stroperig, er zit weinig schot in.
Om de nalatenschap van mijn ex-partner te beheren, moest ik toegang krijgen tot zijn Rabo-rekeningen. Een bankrekening en een spaarrekening. Ik ben op 19 mei gestart met bellen en allerlei vragen te beantwoorden. Dat was dus ruim 8 weken geleden. Ik vulde digitaal wat in en ik kreeg een SMS met een code voor de Identificatie app. Ik downloadde de app op mijn telefoon, voerde de code in, maakte foto's van legitimatie en een scan van mijn gezicht en toen kreeg ik een groen vinkje ten teken dat het succesvol proces was afgerond.

1e vinkje

Ik moest toen nog een verklaring van erfrecht mailen naar de nabestaanden helpdesk. Dat deed ik zodra ik de digitale versie van deze verklaring ontvangen had, namelijk op 30 mei. Het antwoord was:
Door drukte duurt het op dit moment helaas langer voordat we op al uw vragen kunnen terugkomen. Onze excuses voor het ongemak.
Twee weken later mailde ik nog maar eens naar de nabestaandenhelpdesk, want ik had nog steeds geen bericht. Toen kreeg ik weer hetzelfde antwoord, namelijk dat het wat langer duurt.

Zes weken na 19 mei, namelijk op 30 juni, ontving ik een SMS. De identificatie was mislukt. Ze vroegen in de SMS: wilt u ons bellen als uw vraag nog aan de orde is?
Ja, natuurlijk is mijn vraag nog aan de orde!
Zonder die identificatie kan ik niet bij de tegoeden en kan ik de belastingdienst niet namens de overledene betalen. Ik belde. Volgens de dame die ik sprak, had ik geen groen  vinkje gehad bij mijn eerste poging. Volgens mij wel degelijk! Maar je kunt het niet bewijzen natuurlijk met zo'n app. Ik mocht een nieuwe code en deed de identificatie opnieuw. Ook nu weer een mooi groen vinkje.

2e vinkje

Maar ook nu weer taal noch teken van de bank.
Ik besloot ten einde raad alle spullen bij elkaar te pakken (verklaring van erfrecht, overlijdensakte, mijn rijbewijs, een briefje met de bankrekeningen en het adres van de bewindvoering van ex-partner) En ik stapte op de fiets en reed  4,4 kilometer naar het kantoor. Daar aangekomen kon de dame die ik sprak zien dat ook mijn vorige identificatiepoging van twee weken geleden niet gelukt was. Dus het groene vinkje klopte niet.
Tevens bleek dat de bank mijn rijbewijs niet accepteerde als legitimatie. Ik moest een ID-kaart of paspoort kunnen tonen. Wonderlijk, want de notaris en de ING bank waar ex ook een rekening had, deden helemaal niet moeilijk over een rijbewijs als legitimatie. Maar bij de Rabo was een ID kaart verplicht als je daar niet zelf een rekening hebt. Dus ik weer naar huis, ID kaart ophalen en weer terug op mijn fiets over een hoge brug en een viaduct. Een goede work-out! Ik had bij mijn eerste bezoek aan het kantoor opnieuw een identificatiecode gekregen en daarmee had ik thuis, toen ik de ID kaart ophaalde, het identificatieproces opnieuw doorlopen. Al weer een groen vinkje.
Vinkje nummer 3!

3e vinkje

Zou het nu eindelijk dan wel goed zijn?
Ik fietste weer terug naar de bank. Nog steeds was de identificatie niet gelukt. Met de medewerker samen hebben we het opnieuw gedaan. En wat was nu de truc? De foto op de ID-kaart was zonder bril en ik had mij gezicht gescand met bril. Er stond nergens een aanwijzing over brillen, dus hoe had ik dat kunnen weten? De medewerkster had dit als mogelijke oplossing voor de mislukte identificatiepogingen.
En ja hoor, na het 4e groene vinkje was het eindelijk gelukt. Ondertussen was ik wel 17,6 kilometer verder, inclusief 4x een hoge brug en 4x een viaduct.

Halverwege komende week kan ik dan eindelijk bij de tegoeden, als de toezegging klopt. Op 21 juli zijn we 9 weken na de eerste identificatiepoging met een groen vinkje, waar pas 6 weken later een melding van kwam dat die poging mislukt was. Het mag duidelijk zijn dat ik de identificatie app slecht vind werken. Wel groene vinkjes en toch mislukte identificatiepogingen en van die mislukking pas heel laat bericht krijgen. Dat moet beter vind ik.

Ik ben tevreden met mijn besluit om naar het kantoor toe te gaan en met een echt mens te spreken, maar ontevreden over het niet accepteren van een geldig rijbewijs als legitimatie!

12 opmerkingen:

  1. Bureaucratie vraagt veel geduld. En vooral niet nadenken over het "waarom"van de vreemde regeltjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het is soms een hele klus om een erfenis af te handelen.En het regelen via internet vind ik sowieso bij de meeste handelingen een ramp.Je denkt dat het goed gaat en je hoort niets.
    Ik heb liever een mens voor mijn neus,zodat je dingen beter kunt overleggen en afhandelen.
    Bij de belastingdienst en de bank accepteren ze alleen de ID-kaart.
    Dat de ING niet moeilijk deed is een gelukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes. Ik heb geen goed woord over de ING nabestaanden desk. Ze hebben een achterstand van 4 weken waardoor betalingen blijven liggen ondanks dat de notaris er achteraan zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vader van mijn kinderen (de overledene waar dit blog over gaat) had ook een ING rekening, daar moest ik mij persoonlijk melden met alle papieren. Ik wilde de rekening opheffen en het geld op mijn eigen rekening ontvangen. Ik had toen nog geen ID kaart. Het ging moeizaam, want het systeem werkte tegen, maar toch, uiteindelijk stond het geld na 2,5 week op mijn rekening en kreeg ik hiermee het geld dat ik voorgeschoten had voor de Verklaring van Erfrecht en nog een deel uitvaart terug en kon ik mijn dochters nog een stukje erfenis uitbetalen.

      Verwijderen
  4. Je bent nog aardig rustig gebleven, ik zou ontploffen van woede en frustratie!
    We gaan te ver met digitaliseren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. BAnken, ik KRIJG er soms wat van! In mijn werk heb ik met verschillende banken te maken, en elke maand - als je weer eens belt - zijn de regelingen veranderd - of zouden de medewerkers niet weten wat we moeten doen om bijv. de "bevoegden" door te geven?? Zo probeer ik al bij één bank, één rekening op te heffen. Dat duurt nu een half jaar - en zo heb ik nog een paar "bankenklussen". Voor de zekerheid ga ik er maar vanuit dat een ID kaart of paspoort nodig is - soms wordt gezegd dat een rijbewijs voldoende is - maar dan blijkt na weer een maand dat dat tóch niet zo is...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgende keer screenshot maken van het groene vinkje .
    En met of zonder bril zou niet uit moeten maken met scannen.
    Nu vierde groene vinkje en nog niet zeker weten of je toegang hebt,dat is frustrerend lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat 4e groene vinkje was op de werktelefoon van de bankmedewerker die op haar telefoon het identificatieproces met mij en voor mij doorlopen had. Deze dame werkt ook voor de nabestaandenhelpdesk en heeft digitaal toegang tot het bankaccount, dus ik neem aan dat het goed komt, maar of dat a.s. dinsdag al het geval is, is afwachten.
      Bankpas, pincode en Raboscanner moeten eerst nog mijn kant op.

      Verwijderen
  7. Bij overheden en banken geldt alleen een geldig ID of paspoort als identificatiebewijs. Dus zeker handig om dat voor de toekomst in je achterhoofd te houden. Plus dat ik me afvraag hoe met het sluiten van allerlei bankkantoren je uberhaupt dan nog ergens terecht kan. Sterkte met het geregel Aaf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan wel hoor https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren

      Verwijderen
    2. Dat had ik ook gelezen, nadat ik bovenstaand bericht publiceerde. Ik ben nogal verontwaardigd dat de Rabobank een geldig rijbewijs niet goed genoeg vond.

      Verwijderen
  8. Zijn dingen, die je als het kan moet oplossen voor het overlijden, heb hier twee jaar gewacht voor ik bij mijn vaders rekening kon komen

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.