maandag 4 juli 2022

Energieverbruik in juni: hoe deden de zonnepanelen het?

Stroom
In totaal hebben mijn zonnepanelen 341,3 kWh stroom geproduceerd. Daarvan heb ik  278,88 kWh teruggeleverd. Ik verbruikte zelf in de maand juni dus 314,3 - 278,88 kWh = 62,42 kWh. 
Fijn dat de salderingsregeling nog bestaat, want in de komende winter zullen de panelen ongetwijfeld minder stroom produceren dan ik verbruik. Door de salderingsregeling kan ik dat extra winterverbruik wegstrepen tegen de overproductie van nu.
De zonnepanelen produceerden in juni iets meer stroom dan in de maand mei, namelijk 22,9 kWh. Het verschil met de maand april is veel groter, namelijk 103,5 kWh.  Als ik de zonnepanelen meerdere jaren heb, kan ik vergelijken en beter een gemiddelde opbrengst berekenen.
Dan komen hier ook leuke statistiekjes.

Gas
Ik gebruikte een heel klein beetje gas, namelijk 1,3 m3.
Dat gebruikte ik om te koken.
Afwassen deed ik met heet water uit de waterkoker en koken deed ik niet alleen op gas, maar ook verschillende keren in magnetron en oven.
Douchen deed ik in het zwembad en daarnaast waste ik mij met koud water.
Dat kan in de zomer prima, in de winter zou ik dat niet zo snel doen, dan komt er ook veel kouder water uit de leidingen! 

12 opmerkingen:

  1. ik hoop echt dat de verslechtering(voor ons) van de salderingsregeling weer uitgesteld wordt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een inductiekookplaat gekocht. Die ligt bovenop de klep van mijn gasfornuis. Inductiekookplaten hebben vaak een speciale stekker maar er zijn ook met een gewone stekker. Dan kan je niet alle pitten vol aan zetten, maar dat doe ik in mijn eentje toch al niet. Op deze manier verbruik ik minder gas/meer stroom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sinds ik buitenzwem douche ik me zelden meer, alleen wassen aan de wastafel.
    We koken nog wel op gas, een magnetron hebben we niet. Gas is ideaal voor bakken en roosteren. Maar door de eeuwen heen zie je dat mense gerechten bedenken bij de kookmethides die hen ter beschikking staan. Misschien gaan we over een jaar of 30 wel heel andere gerechten koken dan nu. We zullen het zien, tenminste de jongeren onder ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien is het een idee voor je om een elektrische voedselstomer te kopen en/of een multicooker. Wij hebben een inbouw stoomoven en die gebruik ik heel graag. Denk dat je, juist omdat je geen vlees eet, daar veel plezier van kunt hebben. Herminez

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn ook stoompannen te koop die hè gewoon op inductie of gas kunt gebruiken. Scheelt een hoop in aanschaf.

      Verwijderen
  5. Voor mensen die (nog) op gas koken ze hebben bij de LIDL (webshop) zowel 1 als 2 pits inductieplaatjes met gewone stekker. Wij hebben dit aangeschaft voor mijn moeder en zij heeft dit ook op haar gaskookplaat gezet. Eenvoudige bediening en zij als 85+ er met 'knoppenvrees' kan er prima op koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. misschien is een electrische pizzapan of elekrtische hapjespan ook wel handig, toen wij onze keuken gingen verbouwen een tijdje niet konden koken in de keuken hebben we zo'n pan geleend van mijn schoonouders het heet een electrische pizzapan maar wij hebben hem alleen gebruikt om op te (roer)bakken erg handig in het gebruik het was toen ook heel mooi weer dus hebben we hem ook in de tuin gebruikt. voor een pasta gerecht heb ik toen de pasta in een pan laten wellen met water uit de waterkoker en de saus in de pizzapan gemaakt. Toen die tijd(10 jaar geleden) was zo'n pan ook niet zo duur 10,00euro of 15,00euro maar helaas zijn daar de prijzen nu ook van gestegen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zijn die ook zuinig dan?

      Verwijderen
    2. ooh ja, misschien niet de zuinigste optie, maar ik vond het toen wel heel handig toen we tijdelijk niet op gas konden koken, warmt snel op en je kan de pan dan standje lager zetten, eten was snel klaar dat was toen ook handig toen we in die verbouwing zaten en trek hadden na het klussen ;)

      Verwijderen
  7. Douche je dan altijd met je zwemkleding aan? Schiet je zuinigheid niet een beetje door?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoezo? De delen onder het badpak kunnen toch thuis met de washand?

      Verwijderen
  8. Koken met elektrisch opgewarmd water! Geniaal Aaf! (heb ook zonnepanelen en geen afwasmachine)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.