zondag 21 augustus 2022

15 jaar weblog Zuinigaan

Op 21 augustus 2007 startte ik de weblog Zuinigaan. Ik blogde al snel 3 à 4 keer per week en later dagelijks. Eerst op Web-log, maar die hield in 2011 op te bestaan, waardoor al mijn blogs dreigden te verdwijnen. Dat was enorm vervelend! Lees er hier meer over.

Ik heb toen in de zomer van 2011 de leukste blogs handmatig overgezet naar mijn nieuwe provider Blogspot en vanaf september 2011 verschenen daar weer bijna dagelijks blogjes. Op dit blog staan nu ruim 5300 stukjes van mij.

Het werd een leuke hobby, dat schrijven en door de reclames op dit blog en EuroClix levert het financieel ook nog een fijn zakcentje op. Ik mag van Google AdSense niet melden hoeveel, waarom weet ik niet, maar ik wil de extra inkomsten niet kwijt. Ik besteed het geld aan giften en leuke dingen en dat wil ik graag zo houden.

Hoe doe ik het, dat schrijven?
Ik heb vaste wekelijks rubrieken: over boodschappen, over het energieverbruik (tegenwoordig niet meer in de zomermaanden), een tijdlang iedere vrijdag over veganisme.
Die invulling staat dus vast.

Soms, als ik niet goed weet waar het over moet gaan, dan diep ik eerder geschreven blogjes op uit mijn archief. Ik kopieer ze, actualiseer ze, breng soms vrij veel wijzigingen aan en publiceer ze opnieuw. Dat doe ik vaak met blogjes over weersomstandigheden (hitte, koude) of over mijn appelboom of amaryllissen.

Verder schrijf ik blogjes over wat ik meemaak, wat ik ergens lees en onderwerpen die anderen aandragen. Over dat laatste: ik ontvang regelmatig mailtjes met onderwerpen.

Ik maak in eerste instantie alleen een conceptblog, met wat steekwoorden, en/of een link naar een krantenartikel of een nieuwssite. Daarna werk ik het wat verder uit en bepaal ik een datum. Dit blogje over 15 jaar weblog stond bijvoorbeeld als titel en beginzin al maanden klaar.
Ik vind het heel gemakkelijk om wat blogjes klaar te hebben liggen. Als ik dan eens geen tijd heb, dan kan ik òf vooruit schrijven of 's avonds laat als ik thuis kom van een drukke dag nog een blogje aanklikken en publiceren. Op het moment dat ik dit schrijf, heb ik 8 blogjes klaarstaan. Aan sommige moet dan nog veel gebeuren, maar sommige zijn helemaal klaar.

Niet alle concepten publiceer ik. Soms vind ik het achteraf niet sterk, of de inhoud achterhaald, want ik maak ook concepten onder de noemer van: misschien is het wat, daar moet ik later nog maar eens over nadenken.

16 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd Zuinigaan! Inspirerend dat je de lezers al 15 jaar een kijkje in je leven geeft. Ik lees je blog met plezier, en ook al bijna 15 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! Ik lees nu al een aantal jaar uw blogs. Vind het leuk & interesseant om te lezen hoe u als vrouw, ondanks zorg voor een zieke (ex-)partner, u zelf financieel kunt redden (incl. grootbrengen van 2 dochters).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een discipline heb je nodig voor zo'n blog, daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan. Petje af Aaf! Anne.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook je mooie kerstengel zien we dus al 15 jaar langskomen.
    Ga zo door

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, ja ik gebruik hem ieder jaar en ik vind hem 25 jaar na aankoop nog steeds geweldig!

      Verwijderen
  5. Chapeau voor je discipline en het volhouden. Dagelijks een blog. Nu de boodschappen duurder zijn, lezen kennelijk veel meer mensen je boodschappenblog. Je moet al die reacties maar over je heen laten komen.
    Maar ja, het zijn de aantallen. Reageren is leuk, veel bloggers hebben die uit staan, maar jij wel. Dat is ook een felicitatie waard.
    Ik heb inmiddels bijna tien kilo bonen ingevroren. Niets zo lekker als vers, maar ik moet het hele jaar door eten van de tuin. De kleine vrieskist is vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien een tip ik laat de kook over de bonen gaan, toch wel zo 10 minuten koken denk ik en doe zo in potten ,afgevuld met kokend water en op de kop.
    Ruimte in de vriezer en wij vinden het veel lekkerder.
    Voor de zekerheid kan je ze 10 minuten in de oven op q50 graden zetten ,oven uit en gewoon erin laten staan .
    Doe ik met krootjes ,peertjes,tomatensap.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Opgegroeid met bonen in de weck. Ik heb geleerd dat diepvries bonen niet geblancheerd hoeven te worden en in de winter lekkerder smaken, voor mij dan. Ik breek ze door midden, om ruimte te sparen.
      Dit jaar weck ik tomatensap. Als cadeau had ik twee potjes geweckt. Een met druivensap en een met tomatensap. Het waren voormalige aspergepotjes. Gisteravond kwam er kennelijk toch weer lucht bij de tomatensap potje. In een slasaus fles heb ik ook geweckt, dus die gaat dan mee als cadeau.
      Ik weet inmiddels een ding en dat iedere tuinder zweert bij zijn / haar manier van telen.

      Verwijderen
  7. Moet 150 graden zijn.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd Aaf! Het leuke van je blog vind ik dat het over verschillende onderwerpen gaat en dat je heel open over alles schrijft, ook over persoonlijke zaken. Dat maakt dat het mij persoonlijk raakt en soms de behoefte voel om te reageren. Ik hoop dat je nog lang doorgaat met je blog. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gefeliciteerd met deze mijlpaal . Ik lees je blog al bijna 12 jaar realiseer ik mij nu. Na het ochtendnieuws is dat mijn eerste bezigheid. Ik vind het inderdaad ongelooflijk knap dat je elke dag een blogje hebt. Voor mij ben je een inspiratiebron. Toen ik begon te lezen ging ik in een klap van een 4 x modaal inkomen naar nul inkomen. Bij het schakelen was jij een stille steun in de rug. Inmiddels is de inkomenssituatie gewijzigd en heb ik een comfortabel inkomen. Maar toch blijf ik je graag lezen. Ik hoop nog heel veel jaren te genieten van je stukjes. Groet Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd met 15 jaren bloggen. Hopelijk komen er nog 15 jaar bij. Ik lees ze met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd met 15 jaar bloggen en lees graag jou blog Aaf

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gefeliciteerd met deze mijlpaal. En wat goed dat je het zo gedisciplineerd doet. Ik lees je blogs graag. Ik merk, nu mijn blog op jouw blog wordt vermeld, dat het aantal lezers van mijn stukjes toeneemt. Heel leuk en bedankt daarvoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig! Gefeliciteerd 💐💐
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gefeliciteerd @Zuinigaan en ga zo door. Je blogjes lees ik met veel plezier. Verwonder me dat zelfs daarop van die zure reacties komen. En ik bewonder je om je nuchtere reacties

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.