donderdag 4 augustus 2022

Slechthorenden stickers besteld

Gisteren fietste ik met dochter op het fietspad richting centrum. We fietsten naar het openluchtzwembad en op de fiets van en naar het zwembad draag ik mijn hoortoestellen niet omdat water desastreus is voor hoortoestellen. Je moet niet gaan douchen of zwemmen met hoortoestellen, want dat overleven ze niet, of in ieder geval bijna nooit. Zo nu en dan ging dochter gisteren voor mij fietsen en dan dacht ik: blijkbaar heeft er iemand gebeld of getoeterd. Maar ik hoorde dat niet. Ik merkte alleen dat iemand er langs wilde doordat dochter plaats maakte. Mij ontging dat toeteren of bellen totaal door mijn slechthorendheid.

Tijdens de rit naar het zwembad zou ik nog wel hoortoestellen kunnen dragen, maar vanuit het zwembad naar huis moeten mijn oren eerst drogen. Anders krijg ik last van oorontstekingen, wat weer zorgt voor gehoorschade. Of mogelijke gehoorschade. 
En in feite is het zo, dat ik ook met hoortoestellen vaak wat mis doordat mijn volledige gehoorverlies niet met hoortoestellen op te lossen is. Met hoortoestellen is beter dan zonder, dat zeker wel.

Mijn conclusie: Ik heb eigenlijk een bordje of S|H stickers op mijn fiets nodig. Dan weten mensen waarom ik niet reageer op bellen of toeteren.

Dus heb ik er gistermiddag toen ik weer thuis was, werk van gemaakt en 2 stickers besteld. Duur is het niet, de kosten waren €7,50 inclusief verzendkosten.

Bron foto: de site waar ik de stickers bestelde

16 opmerkingen:

  1. Een spiegel op je fiets is waarschijnlijk ook handig, om je extra bewust te kunnen zijn wat er naast en achter je gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al jaren een spiegel op mijn fiets en ik heb me wel moeten aanleren om er regelmatig in te kijken en soms heb ik er nog geen erg in maar dat zou je voor de veiligheid ook moeten doen.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verstandig om dat te doen. Als je te weinig hoort zal je ook schrikken van plotseling opduikende medeweggebruikers en daardoor vallen.
    Hopelijk leest iedereen het en houdt er rekening mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een spiegel lijkt me ook handig, maar deze stickers zijn ook goed. Ik kende ze niet maar nu weet ik dat ze bestaan en zal ik er zeker op letten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een ander plaatje voor slechthorendheid. Het werkt ook voor meer begrip van de ander. Houden er meer rekening met je. Dat je yrager reageer toen ik dit niet had vask scheldpartijen omdat ik niet of laat opzij ging. Ook met ywee hoorapparaten hoor ik door de wind of andere bijgeluiden niet altijd de achterop komende fietsers

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou ook denken aan een spiegel. De pro-activiteit hoort vooralsnog bij jou te liggen. Ik ken(de) de stickers ook niet overigens. Ziet iemand dat als ie met een vaartje aan komt fietsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn dochter had vanaf haar 4E een ovaal bordje met SH op haar achterspatbord. Was wat groter dan deze sticker en viel ook in het donker op!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En als iemand het al opmerkt dan is het nog de vraag of ze weten wat het betekent. Het woordje slechthorend staat er maar in kleine letters onder. Dus idd een spiegel en er goed en vaak inkijken. Leon

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet wat het bordje SH betekend omdat mijn opa doof was, anders had ik het niet geweten. Hij had inderdaad ook een spiegel op zijn fiets, lijkt mij handiger nog dan de sticker.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed dat je stickers heb besteld. Maar vallen ze wel goed op? Ik ken mensen die een opvallend ovaal bordje achter op de fiets hebben. Mij lijkt dat beter en veiliger.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik denk ook dat maar weinig mensen dit opvalt. Spiegel lijkt me functioneler.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een tante was volledig doof en had een bordje op haar fiets. Ik weet niet meer wat voor bordje dat was, ze leeft al lang niet meer. De bond voor doven en slechthorende was erg actief in van alles, die hebben mogelijk adviezen?
    In mijn theorieles zijn bordjes voor slechthorenden overigens ook aan bod gekomen, jaren terug. Maar mensen zonder rijbewijs zullen ze niet kennen en vooral kinderen en jongeren kunnen heel onberekenbaar zijn in het verkeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog nooit een bordje gezien met SH. Zou dan zeker niet bedenken dat iemand slechthorend is. Zie hier in het westen van het land steeds meer spiegels op de fietsen en dat lijkt mij erg veilig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Er zijn sinds kort waterdichte gehoorapparaatjes. Maar dat lost waarschijnlijk de reactie op water in je oor niet op. Zelf draag ik ook twee hoortoestellen, maar heb ook een spiegel op mijn fiets. Dat helpt vaak wel om in de gaten te houden wat er achter mij gebeurt. Ook niet altijd. Het blijft oppassen geblazen. Wel een goed idee dat plaatje achter op je fiets. Ook voor mij wel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Was een reactie van mij, Neeltje van www.golveninzee.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ken wel de ovalen bordjes, maar ik vind dat nu nog net te ver gaan op mijn fiets. Iets met drempels, en zo... Ik ga NIET de deur uit zonder geluidsinstallatie, dat is niet meer verantwoord. Maar mijn apparaten hebben wel nog steeds een storing van een stortbui in mei - moet ik nodig iets aan laten doen, ik word een beetje gek van alle piepjes...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.