zondag 18 september 2022

Het wordt kouder!

Gisterochtend was het ineens nog maar 18 graden in mijn woonkamer en nu nog maar 17,7!
Gisteren later op de dag warmde de zon mijn woonkamer, tussen de buien door, tot een comfortabele 19,5 graden.
Het wordt nu echt herfst, voor zover het nog gaat nazomeren, zal dat vrij snel over zijn en dan komt de winter er serieus aan, met koud, vorst en misschien wel sneeuw.
In deze energiecrisis struikel je op internet over de bespaaradviezen. Sommige in mijn ogen nogal suf en andere (iets) beter.

Wat ga ik doen?
Niets anders dan anders.
Want ik deed altijd al zuinig en dan valt daar niet of nauwelijks nog op te besparen, tenzij ik ineens heel spartaans ga leven, maar dat ben ik niet van plan. Ik leef al spartaans genoeg, daar ga ik niet nog een schepje bovenop doen.

Dus net als anders:
Alleen in de ruimtes waar in ben de verwarming en de lampen aan en verder niet.
De slaapkamer niet verwarmen en alleen gebruik maken van een elektrische deken om het bed op te warmen.
Warme kleren dragen in huis: truien, vesten, maillots, broeken, warme pantoffels en handschoenen met open vingertoppen.
Overdag de woonkamer vaak maar 17 graden, 's nachts 15 graden en 's avonds 19 graden tot een uur voor het slapen gaan.
Verder weinig stroom gebruiken.

Vanaf 2 november aanstaande komt er een nieuw energiecontract. Ik heb nog geen aanbod, maar zoals het nu lijkt, ga ik voor een kuub gas dan 2,5 euro betalen in plaats van de 1 euro die ik op dit moment betaal. Ook de stroom wordt een stuk duurder, die gaat naar 53 cent per kWh. Nu betaal ik €0,325 per kWh. Op zich zijn die tarieven voor stroom op dit moment nog niet zo relevant omdat ik alles kan salderen. Bij normaal verbruik houd ik nog wat stroom over die ik terug kan leveren voor 21 cent per kWh. Ook de terugleververgoeding zal waarschijnlijk variabel zijn, dus die 21 cent is nog niet zeker.

Door hogere tarieven en zonder de overstap cash back die ik anders altijd kreeg, zal ik ongetwijfeld veel meer per maand moeten betalen. Ik verwacht tussen €100 en €120 of zo.
En nu betaal ik €36,75 per maand.

Als ik een nieuw voorstel heb van de energiemaatschappij, dan zal ik jullie daarover berichten.
Heb jij al een nieuw maandbedrag?

45 opmerkingen:

  1. Voor zover ik het gezien heb, zijn alle contracten die nu aangeboden worden variabele contracten, waarbij dus de prijzen die je noemt alleen gelden voor bijvoorbeeld oktober, in november kunnen ze alweer hoger liggen. Of lager, dat kan natuurlijk ook wel, maar is op dit moment vrij onwaarschijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je hebt gelijk, ik krijg ongetwijfeld een variabel contract dat iedere maand of ieder twee maanden kan veranderen. De prijzen die ik in bovenstaande blog noemde zijn prijzen vanaf 1 oktober en het zou kunnen dat die prijzen met ingang van mijn nieuwe contract in november al weer veranderd zijn. Er bestaan op dit moment geen vaste contracten meer.

      Verwijderen
    2. Enkele maatschappijen veranderen de variabele tarieven 2 x per jaar ipv elke maand

      Verwijderen
  2. Hoi Aaf, wij gaan van 80 euro voorschot naar ....schrik niet...460 euro. Dit is bij Greenchoice.
    Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kun je dat niet verlagen? Het voorschot is gebaseerd op het verbruik van het vorige jaar. Als je nu gaat bezuinigen, kun je het voorschot ook wat lager zetten, voor zover mogelijk. S.

      Verwijderen
    2. Pffff...als dat bij gebeurt mogen ze mij afsluiten!
      Dit kan toch niet.

      Verwijderen
    3. Dat kan helaas wel. Gisteren bericht gehad. Het wordt per oktober 440 tot januari 2023, daarna kan het nog hoger worden. Dat is 4x meer dan ik vorig jaar oktober betaalde . Zuinig deden we altijd al. Het blijft een groot oud huis waar niet meer veel aan te isoleren valt. We halen de kinderen van zangles, gaan geen cultuur uitjes meer doen, zuinig boodschappen doen.. Hopelijk redden we het daarmee.

      Verwijderen
    4. Ze mogen in de winter niemand afsluiten, dat is wettelijk geregeld.

      Verwijderen
    5. Pffff....ik zou die bedragen niet eens kunnen betalen!
      Dan maar afsluiten. Dit is verschrikkelijk.
      Ik zou cv dan uit zetten denk ik.

      Verwijderen
    6. @Anoniem 16.49 dat is fijn, maar dat maakt de kosten niet minder. Die zal ik uiteindelijk toch moeten betalen.

      Verwijderen
    7. Cv uitzetten is slecht voor de gezondheid en de woning. Het wordt vochtig en je krijgt schimmel waardoor je ook nog ziek kunt worden.

      Verwijderen
    8. Dat begrijp ik maar als je het niet meer kunt betalen, moet je iets als je niet in de schulden wil komen.

      Verwijderen
  3. Mijn vaste contract bij Essent liep half juli af. Ruim ervoor had ik een aanbieding voor vast verlengen gekregen maar dat bleek een op=op aanbieding te zijn en daar was ik te laat voor, ik had er wel goed naar gekeken maar er stond geen datum oid bij.
    Gebeld en na lang door vragen bleek er toch af en toe nog wel vaste contracten te kunnen. Ook bij de maatschappij van het jaar ervoor gevraagd naar tarieven, die konden alleen variabel en waren hetzelfde als bij het vaste contract van Essent. Van 124 naar 248 zijn we gegaan, we weten in ieder geval waar we aan toe zijn zo
    We hebben alleen cv op gas en zullen net iets beter opletten na hoger en lager zetten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met ingang van mei werd ons voorschot verhoogd van €109 maar €208
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik betaal sinds mijn variabele contract 60 cent per KWh.
    En 2,71 voor kuub gas.
    Toch wonderlijk dat de prijzen blijven verschillen.
    Mijn woonkamer is trouwens nog steeds warm genoeg, 20 graden. 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was hier vlakbij in Eelde vannacht 7,8 graden de koudste plek van Nederland, elders in Nederland temperaturen afgelopen nacht van wel 12,4 (Vlissingen). Logisch dat het hier in mijn woonkamer vanochtend flink afgekoeld was.

      Verwijderen
  6. Mijn contract loopt nog tot a.s. februari. Ik hoop dat de situatie tegen die tijd weer een beetje genormaliseerd is... Ik betaal nu € 39,00 per maand, vorig jaar ook al - maar moest toen € 120,-- bijbetalen. € 49 per maand vind ik niet zo gek... En ook als dat bedrag van u € 39 verdriedubbeld wordt zit ik nog niet direct in de problemen. Een luxepositie! Ik zit nu bij Pure energie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe nu het volgende;
    * afwassen zvm met koud water, heet water komt dan zvm uit de waterkoker.
    * mezelf wassen aan de wastafel met koud water.
    * kleding en steunkousen was ik in de wastafel en daarna in wasmachine om te spoelen en centrifugeren op 30gr programma, in 13min ist klaar.
    * alle was doe ik zvm bij elkaar en gaat op 40gr. liever zou ik beddengoed en handdoeken op 60gr wassen.
    * douchen is kraan bijna dicht tijdens inzepen en haren wassen en daarna afspoelen.
    * inmiddels, na hier de reacties gelezen te hebben, toch de ecostoof aangeschaft en ik maak zvm eenpansgerechten, soepen, havermout voor paar dagen etc. ben hier heel erg blij mee! :)
    * alleen mn huishoudelijke hulp gebruik nog steeds warm water (dat durf ik niet zo goed in te dammen).
    * cv hou ik zvm nog uit, heb dekentjes, thermo ondergoed, dikke sokken, kruiken. ik wil nog 2 tochtstoppers (rollen bij de deur) aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als huish.hulp gebruik ik nog enkel koud water, behalve als men het anders wil. Misschien kun je hierover praten met je hulp? Koud gebruiken of warm uit de waterkoker?

      Verwijderen
    2. Probeer toch eens per maand de was op 60 graden te doen. Zo voorkom je wasluis, stinkende wasmachine die je was ook laat stinken.
      Kom je via de gemeente in aanmerking voor energietoeslag of andere toeslagen, informeer daar zeker naar!
      En sterkte, het valt allemaal niet mee.

      Verwijderen
    3. Dankjewel aan beide anonieme reacties.
      Ook met die toeslag kom je alsnog na een paar mnd in de problemen.
      Dus ik kies er dan maar voor om het zo te doen. De toeslag heb ik overigens deels nog.

      En ik ga het toch maar met de hulp bespreekbaar maken.

      Verwijderen
  8. Mijn contract loopt tot november 2024. Ik heb geluk gehad. Ik betaal 40 euro voorschot. Elektriciteit wek ik zelf op, maar ik gebruik (vind ik) te veel gas. Oud huis met slecht ingestelde ouderwetse vloerverwarming. En ik heb reuma.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Stapte vorig jaar over (voor de premie) en nu voor de verandering een contract voor 5 jaar. En bewust het maandbedrag toch iets hoger gezet dan mijn lage verbruik aangeeft. Grote maatschappij, dus minder zorg dat deze omvalt. Maar erg blij met die 5 jaar nu, terwijl ik toen dacht..mwhoah dat is wel lang. En nog gunstige tarieven ook. Zit zo'n beetje op hetzelfde tarief als Mrs H. te B.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eigenlijk moesten ze alle vaste contracten openbreken in deze situatie. Als dan de lasten over alle schouders verdeeld werden, zou het voor de wanhopigen ook beter en lager uitvallen. s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Serieus? Waarom?
      Doordat die mensen die vaste contracten hebben afgesloten is er voor hen al gas ingekocht.

      Als iemand elk jaar overstapt en daarvoor een vergoeding krijgt, deel je die toch ook niet met de mensen die trouw zijn aan een bepaald bedrijf en die vergoeding altijd mislopen?

      Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen broek op te houden. En ik heb geen vast contract. Ons voorschot zou 200 euro hoger worden dan normaal. Ik kies ervoor dat geld te sparen op mijn eigen rekening ipv dat direct als voorschot te betalen.

      Verwijderen
    2. Of iemand ieder jaar overstapt of dit niet doet, is eigen keus. Dat vind ik wat anders. Nu moet je net geluk hebben gehad, nog een vast contract te kunnen sluiten met laag tarief. Zoveel anderen wilden dit ook wel, maar kregen het niet. Nu betaalt de geluksvogel b.v. 55 euro, en de pechvogel 550. Voor hetzelfde product.

      Verwijderen
    3. Dan zou je ook kunnen zeggen dat mensen die (al) een warmtepomp hebben meer zouden moeten vertalen of alle energielasten evenredig verdelen over Nederland. Ik zou als ik De Jonge was (maar dat ben ik gelukkig niet) die huisbazen en verhuurders en manen tot het isoleren met dubbel glas en andere maatregelen want tot op heden komt daar niks van terecht. Mensen durven niet zelf te reclameren omdat ze door de huizenmarkt bang zijn hun huurcontract te verliezen.

      Verwijderen
  11. Hier ( oud huis, wel geisoleerd) is ook te merken dat het kouder is. Het is hier nu 18 graden. Ik wil de cv nog niet aanzetten, kijken of ik dat tot 1 oktober kan volhouden.
    Met de zon smiddags warmt het nog aardig op, in de morgen dus wel nodig om actief te zijn.
    Maar buiten is het grijs, ws geen zon vandaag... Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer het ook tot zeker 1 okt te rekken.

      Verwijderen
  12. Ik heb raar genoeg (in België) nog geen nieuw voorstel gekregen, maar hou er alvast rekening mee dat het flink hoger zal zijn. Ik huur en de verwarming gaat via de huisbaas, dus daar heb ik totaal geen zicht op. Maar ik maak me ook niet al te ongerust want ik kreeg in het verleden altijd terug omdat ik zeer weinig verwarm: Voor corona in de week eigenlijk nooit. Sinds corona en wat thuiswerk alleen op weekenddagen en thuiswerkdagen. Ik heb het niet zo snel koud. En op weekavonden ben ik ofwel huishouden aan het doen waardoor ik geen koud heb, of zit ik onder mijn zeteldonsdeken, eventueel nog met een kersenpitkussentje en dan heb ik ook geen verwarming vandoen. Alleen als ik stil zit aan de tafel of bureau heb ik kou en dan verwarm ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb gelukkig geen gasmeter meer. Stroom prijs gaat m.i.v oktober 9 ct omhoog. Mijn voorschot was in januari 14 euro, nu 28 en zal wel rond de 30 worden. Het is te overzien, maar in absolute prijzen is het meer dan verdubbeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jouw termijn bedrag valt reuze mee Aaf. Wij zijn van € 43 naar € 108 geschoten en dat alleen voor stroom. De verwarming gaat nog niet aan bij ons. Nu boffen we want het is ook nog niet zo koud bij ons in Zd. Limburg daarbij wonen we in een appartement en zijn omringd door andere appartementen. Een extra vest is bij ons nog voldoende voorlopig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij zijn in het afgelopen half jaar van 168 naar 204 naar 260 euro per maand gegaan, voor gas en licht. Het is een variabel contract maar we hebben 25% korting omdat we al jarenlang vaste klant zijn.
    We wonen en werken met drie mensen thuis en nu bespreken we ook mogelijke bezuinigingen waar mijn man vroeger nooit aan gewild zou hebben. Ik draai de was met de washandjes en keukendoekjes nog wel op. 60 graden. Zo veel mogelijk als de zon schijnt (zonnepanelen) maar dit weekend zit dat er helaas niet in.
    Het is ineens heel erg wennen van ramen dicht overdag en zon buiten houden, naar warmte bufferen en proberen de kachel uit te houden. Ik zoek zometeen de dichte pantoffels weer op!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij betalen tot 1 februari 90 euro.
    We leven altijd al heel spaarzaam en veel meer bezuinigen zit er meer niet in.
    In de zomermaanden als er niet gestookt wordt, verbruiken we ongeveer 9 kuub per maand. Dit komt voornamelijk doordat we de warmwaterboiler constant aan hebben en 1x per week kort warm douchen, de rest van de week wassen we ons met een washandje of douchen koud. Ik hoor er niemand over, maar is het een idee om die uit te doen en 1x per week op laten warmen om te douchen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze ketel staat nu op de eco stand. Dus geen warm water, zolang we er niet om vragen. Het scheelt echt, want nu gebruikt de ketel geen gas tussendoor, maar een ketel die water warm houdt, wel. s

      Verwijderen
    2. Ik heb de hele zomer de cv uit, dus ook geen water verwarmen en kook op inductie. Dat scheelde me in de zomer bijna 3 kuub in de week. Als ik warm water wil hebben gebruik ik de waterkoker. Wassen doe ik me bij de wastafel. Alleen voor haarwassen gaat de cv even aan. Geartsje

      Verwijderen
  17. Ik gebruik de stroom die ik over heb van zonnepanelen voor elektrisch en infrarood bij verwarmen waardoor mijn termijn bedrag zo laag is dat ik van de energiemaatschappij niet per maand maar slechts 1x per jaar mag betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb een variabelcontract bij Engie en ga nu van 150 naar 204 euro
    En dan moeten we straks in april bij de eindafrekening misschien nogbijbetalen
    En bij Essent betaal ik 50 euro en nu was dat nog voldoende voor ons maar ik ga het nu per maand bekijken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij bijna hetzelfde ook bij Engie van 150 naar 200 euro, vorige keer kregen we nog wat terug met de eindafrekening dit keer misschien wat bijbetalen maar daar hebben we een buffer voor

      Verwijderen
  19. Afgelopen augustus ging mijn termijnbedrag omhoog van gemiddeld 60 euro naar 208 euro per maand. Jaarverbruik: 850 m3 gas en 550 kwh stroom. Zat eerst bij Vandebron, die stelde zelfs 275 pm voor, overgestapt naar Pure Energie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat niet wil zeggen dat Vandebron duurder is, daarvoor moet je de prijs per eenheid vergelijken. Geartsje

      Verwijderen
  20. Hoe zit dat nou met die stroomtarieven: ik lees elders dat je op sommige momenten (bij zonnig weer overdag of bij veel wind) bijna gratis stroom kunt krijgen. Hoe werkt dát dan? Want dan zou ke voor zo’n laag tarief overdag kunnen verwarmen met elektrisch (en daarna alles weer uit)…

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het feit dat Vandebron een hoger voorschot vraagt, wil niet zeggen dat deze duurder is. Daarvoor moet je de prijzen per eenheid vergelijken. Alleen als Vandebron falliet zou gaan, zou je het teveel betaalde voorschot kwijt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vorig jaar juni een contract voor vier jaar afgesloten omdat ik het vaker overstappen even zat was. Nu ben ik heel erg blij met mijn luiheid van toen...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik hoorde gisteren dat het kabinet nog tot op het laatste moment aan het werk is geweest om tot afspraken te komen over een maximering van de prijs voor gas en elektra. Een maand of wat terug hoorde ik een voorstel van Annemarie van Gaal op televisie. Vaststellen wat een normaal gemiddeld verbruik voor een hiishouden is( dat lijkt nu 1200 m2 gas en 2500kwh stroom) voor de oude prijs van voor de oorlog. Dit is en goed uitvoerbaar en het stimuleert ook nog eens om duurzaam te verbruiken voor wie dit nog niet deed. Het lijkt erop dat dit is wat het gaat worden ik ben benieuwd ook of het met terugwerkende kracht is..we horen het ongetwijfeld morgen in de troonrede wat het geworden is.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.