De laatste tijd hoor ik regelmatig over ongelukken in de bus.
Altijd doordat de buschauffeur m/v plotseling moet stoppen en hard remt.
Mijn nicht (leeftijdgenoot, ook tegen de 70) ging alvast staan omdat ze bij de volgende halte uit de bus wilde stappen. De bus stopte heel plotseling, zo abrupt, dat nicht met hoofdwonden en een lichte hersenschudding op de eerste hulp in het ziekenhuis belandde. Nicht kon zich niet staande houden en viel met haar hoofd tegen een stoelleuning van de bus.
Een vriendin van een vriendin (79 jr) trof ik op het verjaardagsfeestje van die vriendin. Zij was vanaf haar stoel door de bus gelanceerd toen de bus plotseling stopte. Zij brak tijdens de val haar kuitbeen en heeft lang moeten revalideren om weer goed te kunnen lopen.
En vorige week trof ik een oud-buurvrouw (ook 79 jaar) van mij bij de huisarts en zij vertelde net zo'n verhaal. Ook in de bus bij een plotselinge stop pijnlijk op de grond beland en haar enkel en voet zodanig gekneusd dat ze dagenlang niet heeft kunnen lopen. Buur zei nog: "die bussen van tegenwoordig hebben héél goede remmen! "
Ik denk er niet altijd aan, soms vergeet ik het, maar als ik tegenwoordig de bus neem, dan kies ik een stoel met de rug naar de rijrichting. Als de bus dan plotseling stopt, dan word ik stevig tegen de rugleuning aan gedrukt en val ik niet op de grond!
Ook ga ik pas staan om uit te stappen als de bus stilstaat en niet als de bus nog rijdt. Dat geeft wel wat langer oponthoud, maar ik durf een valpartij niet te riskeren!
Iets anders is, dat ik vind dat stoelen in de bus eigenlijk zouden moeten worden voorzien van veiligheidsgordels. Die zijn in personenauto's sinds jaar en dag verplicht, waarom niet in het openbaar vervoer?
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
maandag 19 september 2022
Veilig in de bus?
Labels:
Vervoer
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dag Aaf, ik ben het helemaal met je eens. Alleen reden de bussen volgens mij altijd zo heftig alleen waren wij jonger en vaster op de been en sterker. Ik wilde op een bepaald moment niet meer dat mijn moeder met het ov ging veel te gevaarlijk. Een keer ongelukkig vallen en je zit in een verpleeghuis dacht ik toen al. Ook zijn reizigers vrij asociaal soms, mijn moeder is gewoon eens de tram uitgeduwd door iemand die haar ongeduldig passeerde en wegduwde. Ik ben wel voor wat meer hoffelijkheid al dan niet vrijwillig. Ik japan hebben ze van die vakken waar mensen in de rij moeten staan wachten op hun beurt bij openbaar vervoer. En inderdaad zou het ook veiliger zijn om veiligheidsgordels in ov te gebruiken, maar dan moeten de bestuurders ook meer rust betrachten bij de haltes en mensen de tijd geven om rustig op te staan en te gaan zitten..dat haastige zal ook door de tijdschema’s van de vervoersmaatschappijen komen lijkt me.
BeantwoordenVerwijderenMijn moeder (86) vraagt altijd aan de chauffeur of hij even wil wachten met optrekken totdat ze zit.
BeantwoordenVerwijderenHeel verstandig!
VerwijderenHet ov is niet alleen onveiliger maar ook onbetrouwbaarder bij ons vallen met grote regelmaat bussen uit. Zo staat er over 1 minuut komt hij en als je dan na 1 minuut denkt hij zou er nu toch moeten zijn staat er ineens dat hij pas over een half uur komt als het over een stadsbus gaat, maar als het een streekbus is dan is het ineens over een uur. Uitleg over het hoe en waarom word nooit gegeven.
BeantwoordenVerwijderenGordels zouden het in de bussen nog geen week overleven denk ik, qua vandalisme. Ik denk dat je het verstandig doet door op die manier plaats te nemen en te wachten met opstaan tot het veilig is. Ook kan het geen kwaad bij het instappen even contact te zoeken met de chauffeur om te vragen of je even de tijd mag krijgen bij het uitstappen. Dan is hij/zij zich er ook weer even bewust van.
BeantwoordenVerwijderenMijn moeder heeft dat ook al meegemaakt. En dat is volgens mij niet altijd omdat die bus echt bruusk moést remmen, maar omdat sommige chauffeurs gewoon altijd bruut rijden en remmen. Voor jonge mensen is dat geen probleem, maar voor ouderen wél.
BeantwoordenVerwijderenIn taxibusjes zitten wel gordels. Geartsje
BeantwoordenVerwijderenIn de tram hier is het hetzelfde laken een pak. Sommige stukken zijn echt berucht. Je moet jezelf echt vasthouden aan een paal/stoel om niet om te vallen, zelfs als je zit. Een abrupte stop kan ik nog begrijpen, bv. als er op de rem getrapt moet worden door een uit het niets opduikende fietser o.i.d. Maar het is ook vaak gewoon knalhard de bocht nemen, heel snel afremmen nadat er een lang recht stuk is geweest waar flink vaart is gemaakt... Zeker tijdens het spitsuur als mensen als sardientjes in de tram staan hou ik vaak mijn hart vast (en de stoelleuning, haha).
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat het met training te maken heeft, maar ook met een te strakke planning/tijden. Plus weinig toiletpauzes. Als je vertraging hebt als tramchauffeur door druk verkeer en je pauze is maar heel kort/je moet echt nodig, dan kan ik me dat racen voorstellen. Maar ik heb ook wel eens gezien dat een tramchauffeur gewoon zat te appen/tinderen tijdens de rit, tijdens het rijden. Mag niet, maar sommigen doen het wel. Dat kan ook voor onverwacht harde afrem-manoeuvres zorgen. Heb er toen een melding van gemaakt, inclusief foto van de chauffeur die met zijn telefoon zat te spelen, maar nooit iets terug over gehoord.
-JennyL
Er zijn diverse routes waarbij de chauffeurs niet eens een plaspauze kunnen nemen omdat ze zo strak zijn berekend. Je rijd deze route dan 2 maal en hebt dan pas een half uur pauze.
BeantwoordenVerwijderenIk heb altijd geleerd dat je pas opstaat in de bus als die stilstaat. Ouderwets.. maar effectief. Zeker nadat ik als 13 jarige een jaar met krukken liep bleef ik zitten tot stilstand. Later brak ik een enkel en staan in de trein/bus is geen optie meer. Ik ben mobiel, ik kan max 3km lopen en niet langer dan een paar minuten stilstaan. Ook niet met krukken. Ik neem altijd mijn krukken mee als ik helaas met het ov moet. Want voor iemand van net 30 met krukken is meer fatsoen dan voor iemand van net 30 zonder krukken. Te laat komen op mijn werk omdat er geen zitplek is voor iemand die niet kan staan..daar heeft d werkgever echt niet 5 keer rin de week begrip voor.
BeantwoordenVerwijderenHerkenbaar. Ik ben nog niet zo oud, maar ken teveel verhalen van gebroken heupen etc. door een te snel optrekkende bus dat ik al veel voorzichtiger ben geworden. En bussen die niet goed naast het perron stoppen, zodat je een rare grote stap, of te diepe stap, moet nemen om de bus uit of in te komen.... (En dan beweeg ik mij nog zonder rollator). Ooit liep ik zelf een hersenschudding op doordat ik tegen een tussenschot klapte bij een abrupte stop. Soms is het noodzaak: een fietser of voetganger die nog snel even voor de bus oversteekt. Maar soms is het ook gewoon niet goed (kunnen) rijden: misschien wegens te weinig tijd in de dienstregeling, maar jongens, wát is nou belangrijker?
BeantwoordenVerwijderen