dinsdag 13 september 2022

Vakantie in Duitsland

De afgelopen week was ik op vakantie in Duitsland. Samen met jongste dochter, in de trein. Lekker even er uit en samen op stap!
Een heerlijke vakantie.
En vandaar dat ik afgelopen zaterdag geen boodschappenlijstje publiceerde, want boodschappen heb ik niet gehaald, afgezien van wat dingetjes voor de lunch.

Het was enorm lang geleden dat ik met de trein op vakantie in Duitsland was. Dat was voor het laatst in 1991 en logeren in een hotel is nog langer geleden. Logeren in een hotel deed ik voor het laatst in 1987 in Berlijn, toen er nog een West-Duitsland en een Oost-Duitsland was.
In 1987 ging ik in de trein met een vriendin naar West-Berlijn. Het hotel was in een zijstraat van de Kurfürstendamm. Een oud en aftands hotel, met sanitair op de gang en gammele bedden. Wel heel veel van de stad gezien en veel plezier gehad! Leuke herinneringen!
Ik 1991 ging ik met man en dochters, van destijds 2 en bijna 5 jaar in de trein naar Beieren. Een flinke reis, waar ik mij erg weinig van herinner. We logeerden bij een vriendin die daar tijdelijk een aantal jaren woonde omdat haar man in München werkte. Haar zoontje was destijds 3 jaar. Ook leuk om ergens in een dorpje op het platteland te verblijven en kleine uitstapjes te maken.

Nu dus samen met dochter in een vrij luxe hotel in het Zwarte Woud. Geen sanitair op de gang, maar gewoon in de kamer. We hadden een OV pas voor de omgeving en daar hebben we gebruik van gemaakt. Ook waren we in Zwitserland, in Schaffhausen, waar we de waterval hebben gezien. Ik moet zeggen, ik zag die waterval ook in 1977 en een paar jaar later, in 1983, maar toen was de waterval een stuk groter en imposanter.

Marktplein van het stadje waar we waren

Wandelend in een pittoresk steegje

Ontbijtbuffet in hotel

Ontbijtbuffet

deze foto en de twee er boven: dochter maakte lange wandelingen, voor mij wat te ver.

Het hotel was met een riant ontbijt, met heel veel keuze aan broodjes en beleg. Sapjes, koffie, thee, vegan melk (soja, haver en amandel).  We kozen over het algemeen vegan opties, maar we maakten ook uitzonderingen: we genoten ook van een gekookt eitje, yoghurt en zalm bij het ontbijt.
's Avonds gingen we iedere avond uit eten in het stadje waar we waren. Daar aten we steeds òf vegan of vegetarisch.

Over ons bezoek aan Straatsburg en over ons bezoek aan Schaffhausen een volgende keer meer!
De reis heen, de reis terug en de reizen tijdens uitstapjes in een verhaal apart, ook daarover binnenkort meer.

1. Wat ontzettend leuk Aaf, en wat is het daar mooi! Reizen met de trein geeft altijd echt zo'n vakantiegevoel! Als de kinderen ouder zijn willen we eens met de trein een rondreis door Europa gaan maken.

2. Leuk op reis met dochter, wat een enorm uitgebreid ontbijtbuffet ook

3. Wat een heerlijke reis, puur genieten!
    Ik wou dat reizen per trein goedkoper werd..Het landschap.voorbij zien zoeven en uitgerust en zonder files en parkeerproblemen op je bestemming komen.

4. Wat heerlijk, met je dochter een weekje weg.
    Duitsland is erg mooi, met mijn jongste dochter was ik een weekje in de buurt van Dresden en met mijn man in omgeving van Bielefeld.
    Thea

5. Heerlijk! En het is daar zo mooi. Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie enorm genoten hebben.

6. Oh wat heerlijk dol op het Zwarte Woud vooral het Münstertal en Freiburg. Ook heerlijk wandelen daar. Altijd met de trein van Utrecht naar Freiburg manlief ging altijd een dag of 10 eerder om "echte" bergen te beklimmen in de Alpen.

7. Prachtige vergezichten. Veel plezier!

8. Ziet er prachtig uit hoor. Was het makkelijk om te reizen per trein naar Duitsland? Hoe hebben jullie je verplaatst verder daar? Lijkt mij ook nog wel wat namelijk.

1. In het Zwarte Woud heb je een zogenaamde Konuspas. https://www.schwarzwald-tourismus.info/planen-buchen/konus-gaestekarte/ Je krijgt die gratis bij het hotel waar je verblijft. Met die pas kun je 2e klas reizen in het OV, met bussen, treinen en trams. De pas is niet geldig in ICE-, IC- EC- en ECE-treinen en niet in bergbanen. Voor de uitstapjes over de grens in Zwitserland (Schaffhausen) en Frankrijk (Straatsburg) hebben we bij boeking tickets op datum aangeschaft.
      De trein naar ons plaatsje en ook de trein retour had nogal wat vertraging. Je moet je bij de Pünktlichkeit van Duitse treinen niet al te veel voorstellen. Die viel ons een beetje tegen ;-), maar ja, het zijn ook lange afstanden!

Verwijderen
  9. Opvallend dat je in het land van de schnitzel en de bradwurst zo goed vegan kunt eten. Top toch!
    Marijke

1. Vegan: 2x een Indiaas restaurant en 1x een Turkse snackbar waar ze heerlijke falafel met patat en veel rauwkost hadden. Verder vegetarische pizza

Verwijderen
    2. En een vegetarische pasta schotel met cantharellen en een roomsaus.

10. Wat fijn om er even uit te zijn! je hebt zo te zien genoten. Mooi. Ik ben benieuwd naar je trein ervaring.

11. Wij zijn wel 40 jaar naar het Zwarte Woud gereisd. Helemaal in het zuiden, in Hochenschwand. We kennen het gebied vrij goed daarom ben ik ook benieuwd naar de naam van het stadje waar je verbleef. Dat hoeft toch niet geheim te blijven?

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.