zondag 23 oktober 2022

Terug van vakantie!

Een deel van mijn lezers vroeg zich gisteren misschien af waarom ik niet een lijstje boodschappen publiceerde.
Nou, dat zat zo: ik deed geen boodschappen!
Hoe dat kwam?
Ik was een week op Ameland en ik kwam gisteren weer thuis. Op dit blog had ik in de week voor mijn vakantie al 8 berichten klaargezet, voor iedere dag 1. Naar Ameland had ik alleen mijn telefoon mee, geen laptop. Dus op de telefoon las ik reacties en keurde ze (meestal) goed. Soms bracht ik ook kleine wijzigingen of aanvullingen in de tekst van mijn bericht aan. Maar blog schrijven op mijn telefoon is niet echt fijn, vind ik zelf.
Mijn oudste dochter en haar man hadden op Ameland een zespersoons caravan gehuurd en ik mocht gezellig komen logeren. Dus ging ik mee. Hun auto is te klein om naast twee kinderen, twee volwassenen, een buggy en voor een week bagage mij ook nog mee te nemen, dus ik ging met bus, trein, bus, boot en vervolgens weer een bus. Vanaf de boot reisden we samen naar het vakantiepark in het dorp Buren. De auto van dochter bleef achter op de veerdam in Holwerd.
Kosten voor mij voor een enkele reis: €10,01 + de helft van een bootretour à €14,55. Normale prijs voor de reis (met bus, trein, bus en bus) is €18,87 + de bootkosten. Voor mij is de reis goedkoper doordat ik 65+ ben en doordat ik houder ben van een "Dalvoordeel Noord NL Trein en Bus"-kaart.
Voor de boot geldt geen korting, alleen seizoenskorting. In het zomerseizoen is de veerboot wat duurder: €17,10

We hadden mooi weer, maar we hadden door ziekte wel een beetje pech. Eerst was jongste kleindochter van twee jaar ziek, met hoge koorts en toen zij weer bijna beter was, werd haar zusje van 6 jaar ziek. Die heeft op vrijdag bijna de hele dag op de bank gehangen, onder een dekentje en ze heeft zelfs een uur geslapen. En dat terwijl ze anders zo'n stuiterbal is! Aan haar lijf geen polonaise, dus ze weigerde haar temperatuur op te laten nemen en weigerde een kinderparacetamol zetpil. Pas voor het slapengaan was ze akkoord en toen had ze vrij hoog in de 39 graden koorts. Beide kleindochters hadden naast hoge koorts diarreeklachten en weinig eetlust. Door de ziekte van de kinderen konden we minder doen dan gepland. Ook ik was 1,5 dag lang niet helemaal 100% en had eveneens diarreeklachten.
Dochter en schoonzoon hadden een kinderbakfiets en een gewone fiets met een kinderzitje achterop gehuurd. Daar mee gingen ze zowel naar de oostkant als de westkant van het eiland en natuurlijk naar zee. Het was een kinderbakfiets met regenhoes, daardoor bleven ze droog en beschut op hun zitjes onderin de bakfiets.
Ik kon sowieso niet zo veel, want zonder fietsmogelijkheid of auto is alles ver. De dichtstbijzijnde bushalte was al gauw bijna een kilometer lopen.
Doordat ik niet zo ver kon lopen, zouden we in het restaurant van het centrumgebouw van het park gaan dineren. Maar helaas, door personeelsgebrek sloot het restaurant om 18:00 uur. Dus toen we met het oog op bedtijd van de kleintjes om kwart over vijf verschenen, bleek daar dineren tot onze teleurstelling helemaal geen optie. We wilden juist de vegetarische gerechten van het menu gaan proberen! Er stond nergens bij de ingang van het restaurant aangegeven dat het om 6 uur 's avonds sloot. Het was dus een restaurant waar je niet kon dineren en ik maar denken dat dit de hoofdfunctie was van een restaurant!
Gelukkig waren de snackbar en de supermarkt in hetzelfde gebouw wel open, de snackbar tot 19:00 uur en de supermarkt tot 18:00 uur. We waren vroeg genoeg, dus haalden we friet met vegetarische snacks: frikandel, bamischijf  en  kroket bij de snackbar, en komkommer, tomaten en augurken bij de supermarkt. Alles zonder vlees. Maar toch wel een teleurstelling, want eerder in de week hadden we al hetzelfde gegeten.
Waar kwam ik lopend nog wel? Bij het strand. Het was een fikse wandeling, in totaal een kleine 3 kilometer. Heen ging nog wel, maar op de terugweg was ik blij met de bankjes die ruimschoots aanwezig zijn. Ik was waarschijnlijk vooral moe geworden van het beklimmen van het duin en op de terugweg opnieuw over dat duin lopen. Dat neemt meer krachten dan gedacht!  Want eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik zo moe zou zijn.
Ook ging ik naar het zwembad. Dat is ook in het centrumgebouw op het park.
Ik heb me prima vermaakt hoor! Ik had heerlijke boeken op mijn e-reader staan en ik kon een paar keer lekker in de zon zitten. En vooral het feit dat ik een week lang bij de kleindochters was, was erg leuk! Ervaren hoe goed de jongste van 2,5 jaar al kan praten en zich al heel goed kan uiten! Ik kon me van de oudere kleinkinderen en van mijn eigen dochters helemaal niet meer herinneren dat een kind van 2,5 al zo goed kan communiceren!

1. Dat klinkt als een fijn weekje weg, naar de gegeven omstandigheden!

2. Onlangs ook weer eens naar Ameland geweest en ik vond het echt mooi! Wat ik vergeten was, is hoe hard het er waait. Wind tegen zonder trapondersteuning is een echte workout. Maar beter dat dan onbekend zijn met een electrische fiets en te hard rijden.

3. Jammer dat niet alles volgens plan verliep, maar zo te lezen hebben jullie het toch goed gehad.

4. Ik mis je boodschappenlijstjes altijd - ik kijk altijd of er nog aanbiedingen zijn waar ik ook op af wil....
    Maar wat een fijne week hadden jullie! IK ben dol op zee, en eilanden, en vakantie ;-).

5. Koorts en diarree klachten was precies wat wij afgelopen weken ook in ons gezin hadden en dit bleek corona te zijn, geen gesnotter en gehoest. Wel wat spierpijn. Onze jongste zoon had het meegenomen vanaf school.

6. Fijn dat je genoten hebt maar ik vind het heel vreemd dat wanneer een kind van 6 zegt niet te willen temperaturen dat hierin mee gegaan wordt. Gelukkig is het goed afgelopen maar als ouders moet je soms doorzetten ondanks wat verzet in het welzijn van het kind. Ik werk in de GHZ en daar moet soms ook wel eens wat ten behoeve van hun welzijn.