zondag 9 oktober 2022

Verbruik gas en stroom in de afgelopen week

Lang geleden, ergens in het voorjaar, had ik jullie vanaf oktober weer wekelijkse cijfers beloofd over mijn stroom- en gasverbruik:
bij deze!

Stroomverbruik deze week: 7 kWh
Let op: dit cijfer is dus de stroom die ik geleverd kreeg, niet de stroom die ik in totaal gebruikte. Want door mijn zonnepanelen betrek ik niet altijd stroom van het net, maar overdag als de zon schijnt grotendeels gewoon rechtstreeks van het dak! Voor sommige apparaten is de opgewekte stroom niet altijd toereikend, bijvoorbeeld voor de oven, stofzuiger, grasmaaier, broodrooster of voor de wasmachine.  Op zo'n moment is de gebruikte stroom afkomstig van mijn panelen èn van het net.
En wat produceerde ik aan stroom? Dat was 30,2 kWh. Daarvan leverde ik 23,2 kWh terug aan het net.

Verbruik gas: 0,7 m3
Dat gas gebruikte ik om te koken en 1 keer voor mijn verwarming. Dat laatste was op vrijdagmiddag, nadat ik terug was van de covid vaccinatie. Ik was toen wat rillerig, misschien wel door de prik. Thuis was het 17,5 graden.  Om de woonkamer op te stoken tot 19,5 graden, was 0,46 m3 nodig.

Wat kost dat?
Nu nog haast niets, gas €0,70 en stroom niets, want die 7 kWh geleverde stroom kan weggestreept worden tegen de opgewekte en teruggeleverde stroom. De teruggeleverde stroom levert mij nog €2,55 op. Dus mijn verbruik kost in de afgelopen week - €1,85. Ik krijg dus geld terug. De vaste kosten, €11,48 per week, zijn vele malen hoger dan mijn verbruik.

En wat ik dan nog niet meegerekend heb, is de 200 euro cashback door de overstap en de teruggave energiebelasting die in dit jaar €785 bedraagt. Omgerekend is dat €18,94 per week.

Als ik dat alles (teruggave + cashback + teruglevering) verreken met mijn verbruik, dan krijg ik €9,34 terug deze week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.