Iedere maand trappen 400 mensen in een WhatsApp-fraude. Ze boeken dan geld over naar iemand die zegt vriend of familielid in geldnood te zijn. Die "vriend" of "dochter" of "zoon" of "broer" of "zus" in nood is een oplichter die jou of een ander slachtoffer geld afhandig maakt.
De gemiddelde schade is ongelooflijk hoog!
Volgens de Landelijke Eenheid van de politie is het gemiddelde slachtoffer 3000 euro kwijt! Gemiddeld, want er zullen ook uitschieters naar boven en naar beneden zijn.
En dat terwijl er in Nederland de afgelopen jaren al heel veel over geschreven is! Ook consumentenprogramma's als Kassa en Radar besteden er regelmatig aandacht aan.
Wat moet je doen als je een WhatsAppje krijgt van je vriend of familielid die zegt dat hij zijn telefoon kwijt is, daarom een andere telefoon heeft en in geldnood zit?
Wees argwanend, ook naar je bloedeigen kind (dat misschien wel helemaal niet je kind is).
Je belt hem/haar op. Achter elk WhatsApp account zit een telefoonnummer. Dat bellen kun je doen via WhatsApp, bij voorkeur videobellen (lees hier hoe je dat doet: https://www.seniorweb.nl/tip/videobellen-met-whatsapp), zodat je de persoon ook in beeld krijgt.
symbool voor videobellen in WhatsApp. Bij mij staat er geen telefoontje in het camera symbool. |
Krijg je deze persoon niet te zien en te spreken? Geef in geen geval geld!
Maak niet eerder geld over dan nadat je er volledig van overtuigd bent dat je geld inderdaad naar de juiste persoon gaat en maak ook in dat geval afspraken over terugbetaling!
Ik heb het ook gehad, mijn tip is, bel zelf je dochter zoon !
BeantwoordenVerwijderenMijn dochter heeft het ook gehad. Haar dochter zou haar telefoon kwijt zijn en dringend geld nodig hebben. Haar oudste was toen vier of vijf. Te duidelijk dat er iets niet klopt.
Verwijderenof maak geheel geen geld over.mocht je dat willen laat ze het maar persoonlijk halen
BeantwoordenVerwijderenHier is zoveel aandacht voor, hoe kan het nou dat nog steeds zoveel mensen hier intrappen?
BeantwoordenVerwijderenNaïviteit.
VerwijderenMijn zus is hier ook ingetrapt. Zoals ze het mij vertelde kon ik het me bijna voorstellen. Zo ongelofelijk geraffineerd. Het was een bizar verhaal maar ze raakte er helemaal verstrikt in. Ze ging zelfs naar de AH om een berg telefoonkaarten te kopen om te betalen nadat ze al € 1500 had overgemaakt. Gelukkig schudde de kassiere haar wakker. Heel goed dat zuinigaan hier nog eens aandacht voor vraagt. Yolanda
VerwijderenIk kreeg een appje van mijn pedicure die op vakantie was. Leek me dus zeer onwaarschijnlijk dat ze mijn hulp nodig had, ze heeft een grote familie ook
BeantwoordenVerwijderenLater hoorde ik van haar dat een aantal klanten van haar ook het bericht hadden gehad en 2 hadden haar ook gebeld.
Ik kan niet geloven dat nog zoveel mensen dit soort telefoontjes serieus nemen.
BeantwoordenVerwijderenThea
Vorige zomer kwam er zo'n bericht van mijn dochter (zogezegd) en ik vroeg toen hoe noemt de laatste knuffel die de Sint jou bracht ....
BeantwoordenVerwijderenGeen antwoord dus het was niet mijn lieve meid die geld vroeg aan mij !!!
Slim om een controlevraag te stellen!
VerwijderenIk heb een paar keer zo'n appje gehad. Ze noemen nooit een naam en dus vraag ik: bij jij dat ??? (een naam die niet in de familie voorkomt) Als ze ja zeggen weet ik dat het fraude is.
BeantwoordenVerwijderenEen vriendin van mijn vrouw kreeg ook eens zo'n berichtje, maar de aanhef was niet echt slim "Papa, ik heb een ongelukje gehad met mijn telefoon ...."
BeantwoordenVerwijderenVolkomen duidelijk dat het een nepberichtje was, want ondanks de alom gepredikte gelijkwaardigheid van man en vrouw, blijft het, op zijn zachtst gezegd, nogal ongeloofwaardig dat mama opeens papa wordt. De dochter gebeld en die bleek nergens van af te weten.
Ik al twee keer gehad. Trapte er niet in.
BeantwoordenVerwijderen