vrijdag 9 december 2022

Ik mag opnieuw belastingaangifte doen voor mijn overleden ex-partner

Begin mei overleed de vader van mijn dochters, mijn ex-partner.
Ik heb eind juli op een papieren F-formulier van 34 pagina's en een toelichting van 58 pagina's   belastingaangifte over het jaar 2022 gedaan voor de erven, mijn dochters dus. Ik ben er uren mee bezig geweest. Ergens in oktober ontvingen we wat geld terug, dat geld heb ik doorgesluisd naar mijn dochters.

Een paar dagen geleden ontving ik een brief van de belastingdienst, specifieker: de centrale administratieve processen.  Er is een nieuwe methode om het box-3 inkomen te berekenen. Dat heeft ook te maken met uitspraken van de rechter over belasting op spaargeld. Door de nieuwe rekenmethode kan de belasting lager worden, of is er misschien recht op (meer) aftrek van specifieke zorgkosten of giften.

Ik mag het allemaal opnieuw uitrekenen en als er recht is op (meer) aftrek, dan mag ik opnieuw aangifte doen. Dat kan vanaf 1 maart 2023 digitaal of nu al op papier. Dan moet ik opnieuw een F-formulier bestellen en invullen. Het mag, maar het hoeft niet, we kunnen ook besluiten het zo te laten en het mogelijke voordeel van lagere belasting of meer aftrek te laten lopen.

Ik denk dat ik er nogmaals voor ga zitten om alles door te rekenen. De meeste getallen kan ik zo overnemen van de voorlopige aanslag 2022. En de bedragen van specifieke zorgkosten kan ik vrij snel boven water halen. Dat staat allemaal digitaal op mijn computer opgeslagen.
Ik denk dat ik met aangifte maar wacht tot na 1 maart volgend jaar, ik neem aan dat het in dit geval ook gaat om een reeds vooringevuld digitaal formulier en daar wordt het een stuk gemakkelijker van!

Wel wonderlijk dat ze niet zelf de zaken kunnen herberekenen!
Misschien heeft het te maken met de berekening van een drempelbedrag voor de specifieke zorgkosten?

6 opmerkingen:

  1. Ze kunnen alles zelf berekenen, maar zullen erop rekenen dat een groot deel van de mensen het niet opnieuw gaat doen. Scheelt weer geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje wat een klus Aaf. Ik vind het knap dat je dit allemaal zelf kunt uitzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak het mijzelf gemakkelijk door het digitale, hopelijk vooringevulde formulier, af te wachten.

      Verwijderen
  3. één voordeel.je "verdient met je werk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat stom, bij de aangiften 2021 berekent de Belastingdienst zelf wat het verschil is en krijg je dat teruggestort, of hoef je minder bij te betalen. Zal het te maken hebben met het feit dat je nu al aangifte hebt gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.