vrijdag 3 februari 2023

Mijn stroom- en gasverbruik in januari. En wat kost dat?

In januari verbruikte ik in totaal 54,29 m³ gas en  37 kWh stroom (inclusief saldering). Ik leverde 15 kWh stroom terug. Dat allemaal volgens SlimmemeterPortal.nl. Die teruggeleverde stroom is al verrekend in het aantal kWh stroom die ik noem in de eerste zin. In totaal hebben de zonnepanelen in januari 29,9 kWh opgeleverd, waarvan ik dus de helft direct verbruikte.

Ik ben heel tevreden met dit verbruik, ik vind dat ik echt heel zuinig ben geweest!

Wat zijn de kosten? Het gas kostte €78,73 (alles valt onder het energieplafond)
De stroom minus de teruggeleverde stroom kostte €17,31
Die verbruikskosten à €96,04 zijn overigens niet alle kosten, er zijn ook nog vaste kosten die betaald moeten worden.

Leverancier Powerpeers:
Totaal gasverbruik: 61,32 m3 waarvan 12,94 m3 is geschatJe hebt meer gas verbruikt dan verwacht. We adviseren je om energie te besparen of je maandelijkse termijnbedrag te verhogen.
Volgens hen had ik 61,32 m³ verbruikt en hun verwachting was 45 m³.

Bij het stroomverbruik maken ze het bij Powerpeers helemaal bont:
Ze berekenen dat ik 78,14 kWh heb verbruikt, waarvan 33,70 kWh is geschat.

Dat is wel heel veel schatting zonder werkelijk verbruik, zowel bij mijn stroomverbruik als bij het gasverbruik. Bij het stroomverbruik komt dat neer op bijna de helft. Ik ben dat wel gewend van dit energiebedrijf. Ze komen pas heel laat met de werkelijke gebruikscijfers, zonder schattingen (schattingen die in mijn geval vrijwel altijd te hoog zijn). De definitieve cijfers komen wél overeen met mijn gebruikersapps.

Ik ontdekte trouwens dat het energiebedrijf in het kostenoverzicht het helemaal bont maakt, daarbij gaan ze uit van het maximum aantal kubieke meters dat je bij het energieplafond in januari mag verbruiken = 318 m³. Elders op die site staat dat ik volgens hun gegevens 61,32 m3 verbruikte waarvan 12,94 m3 is geschat.  Dus het is mij volkomen raadselachtig waar die 318 m³ vandaan halen.
Ook nemen ze in het kostenoverzicht hun eigen hoge tarieven, en niet die van het energieplafond, waardoor het lijkt alsof ik in januari voor € 1.021,34 kosten heb gemaakt.

Ik vind eerlijk gezegd dat Powerpeers hier nogal uit de bocht vliegt!
Ze jagen mensen die niet beter weten erg veel schrik aan! €1021,34 voor alleen januari!



Schermafbeelding in de gebruikersomgeving van Powerpeers

Op het kostenoverzicht van Powerpeers op 3 februari, een dag later dan bovenstaande schermafbeelding, is het gasverbruik al een beetje bijgesteld, nu zetten ze mijn verbruik van 1 januari tot 3 februari op 164 m3 en niet meer op 318 m3.  Volgens SlimmemeterPortal.nl is het verbruik in diezelfde periode 57,5 m3 en volgens SLIM.energieinzicht.nl was mijn gasverbruik tussen 1 januari tot 3 februari 57 m3.

Ga ik mijn termijnbedrag verhogen?
Het voorstel van het energiebedrijf voor het termijnbedrag was half januari € 25,96. Ik heb het toen zelf verhoogd naar 35 euro omdat die 26 euro mij wat aan de lage kant leek. Ik ga het termijnbedrag nu niet opnieuw verhogen, ik ga eerst de komende tijd kijken of die €35,- toch in de buurt komt van mijn verbruik.

Verbruik in januari in voorgaande jaren:

stroom
2022: 390,33 kWh (met elektrische kachel)
2021: 62,10 kWh
2020: 56,50 kWh
2019: 56,35 kWh
2018: 53,88 kWh

gas
2022: 48,49 m³ (met elektrische kachel)
2021: 96,77 m³
2020: 78,04 m³
2019: 93,99 m³
2018: 99,42 m³

18 opmerkingen:

  1. Wauw wat een enorm verschil Aaf! Het is echt bijna gehalveerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn ook bij powerpeers. Raar dat je op de site zulke cijfers krijgt. Dan is zelf bijhouden geruststellend! Ook bij ons zijn de afrekeningen wel netjes op de juiste cijfers gebaseerd hoor.
    Met de verwarming op 18, max 19 graden kwamen wij over januari toch op 120m3 gas uit. Huis uit 1935, altijd iemand thuis, wel geisoleerd. Voor ons is dit wel de grens van comfort.
    Groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om je verbruik bij te houden heb je dus helemaal niets aan Powerpeers!

      Verwijderen
    2. Maar daar kun je bij mij een heel handige spreadsheet voor downloaden. Gratis uiteraard.

      Verwijderen
    3. Volgens mij is die 318 de grens voor het prijsplafond. Maar wel vreemd dat ze dat niet persoonlijk maken. Ik zit bij V.fall en zag in de app de volledige prijs staan. Misschien dat over twee weken in het maandelijks overzicht wel de juiste bedragen staan, ik blijf namelijk ver onder het plafond. Heb zelf maar even de juiste berekening gemaakt. De rest mag je volgens mij meenemen naar de volgende maand, dus volgende maand zou het uitgangspunt nog wel eens veel hoger kunnen zijn. Het is er in ieder geval niet eenvoudiger op geworden.
      Gerda

      Verwijderen
  3. Engie geeft aan het begin van de maand meer aan dat dat ik daadwerkelijk verwacht te gaan verbruiken. Maar zo bont maken ze het niet. In de loop van de maand wordt het aantal kwh en m3 bijgesteld. Overigens stellen ze ook naar boven bij indien nodig. De eerste week van januari was ik niet thuis. Toen werd mijn verbruik voor de rest van de maand erg laag ingeschat. En later weer verhoogd dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die 318 m3 komt uit de werking van het prijsplafond. Die is 1200m3 per jaar maar verder opgedeeld per maand en zelfs per dag tbv. eindafrekening en overstappers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. Er is voor elke maand een verbruik vastgesteld om onder het prijsplafond te blijven. Elke maand is verschillend. Er is een lijstje daarvan te vinden op internet. En wat in de ene maand niet is verbruikt mag niet worden meegenomen naar de volgende maand. Graag eerst goed alle info lezen voordat er iets geroepen wordt.

      Verwijderen
    2. Volgens mij wordt hier niets geroepen. Ik vind het gewoon een rare zaak dat ze 318 m3 op mijn kostenoverzicht vermelden, terwijl ik bij lange na niet aan die 318 m3 kom.
      Aaf

      Verwijderen
    3. Beste Aaf, heb je dan nu dat lijstje al opgezocht op internet? Helaas ben ik vergeten te noteren van wie die was. Want in de maand februari, staat er: gas 188 kub en elect 280 kWh. Ik had een paar maanden genoteerd. Zo is maart: 159 kub en 267 kWh.
      Dat zijn de gebruiksaantallenper per maand om onder het prijsplafond te blijven. Waarom dat zomoeilijk moet weet ik ook niet, staat wel bij dat lijstje uitgelegd.

      Verwijderen
    4. Jazeker! Ik schrijf er voor komende zondag een blokje over.

      Verwijderen
  5. Bij zo'n bedrijf wil je toch geen klant zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, ik negeer de getallen van Powerpeers meestal. Alleen om me te verbazen over hun rare getallen, kijk ik zo nu en dan.

      Verwijderen
  6. Ik ga er altijd maar vanuit dat de cijfers van de leverancier kloppen, maar misschien is het goed om het eens bij te houden adhv de meter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn he die zonnepanelen! Inderdaad gewoon de getallen negeren. Goed kijken naar je eigen verbuik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meer door minder3 februari 2023 om 12:38

    Ik kijk elke maand alleen naar wat ik zelf noteer en 1x per jaar op de site van de leverancier voor de jaarnota dat is trouwens de enigste nota die er is voor 2022 en januari 2023 daar ik in 2022 te weinig per mnd moest betalen om een maandnota te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik betrek elektriciteit van GreenChoice en heb vergelijkbare ervaring als sommigen, die hier eerder reageren: de maandelijkse berekeningen / indicaties van GreenChoice in "Details verbruik en teruglevering" zijn niet correct. In mijn maandelijkse GreenChoice overzichten wordt gerekend met de actuele leveringsprijs, hetgeen op twee aspecten incorrect is. Wanneer ik nu kijk naar het overzicht van oktober 2022, dan zie ik daar een ander "Netto verbruik" (in Euro's) dan wat ik zag in november 2022 voor het verbruik in oktober 2022. Daarnaast rekent GreenChoice uiteindelijk met een vergoeding voor levering én teruglevering, die veel lager is dan de actuele leveringsprijs.
    Kortom: GreenChoice levert een ondermaatse maandelijkse service. Mijn indruk is, dat veel aanbieders van elektriciteit door de vele wijzigingen van het afgelopen jaar hun handen vol hebben aan de jaarlijkse berekeningen en facturering. De jaarlijkse facturering van GreenChoice is voor mij wel steeds een verrassing, maar ik kan deze begrijpen. Ik hecht niet veel waarde meer aan hun maandelijkse rapportages en hou mijn eigen berekening en overzicht aan. Hiermee ben ik in lijn met velen op deze blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.