zondag 26 februari 2023

Wordt het aardbevingsdossier dan nu eindelijk opgelost?

Ik woon zo'n 10 kilometer van Slochteren en mijn huis ligt op de rand van het aardgasveld.  Dat aardgasveld is best groot. Ik heb een afbeelding van Wikipedia gehaald.

Mijn huis ligt ongeveer ter hoogte van de rode stip.

Er hebben inmiddels ruim 1600 aardbevingen (!!) plaatsgevonden.
Ook ik heb al diverse aardbevingen gevoeld, maar aan mijn huis is geen schade zichtbaar. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die schade er niet is, misschien is die er wel, dat is nog niet duidelijk.

Ik heb compensatie ontvangen voor waardedaling van mijn huis. Een bedrag aan geld en een som geld waarmee ik verbeteringen kon doorvoeren aan mijn huis. Voor zover ik dat nu kan overzien, ben ik redelijk tevreden. Overigens ging het allemaal begin vorig jaar niet gemakkelijk, toen ik een hele dag in de wacht stond om een aanvraag in te dienen. Voor wie dat allemaal nog eens wil lezen, klik hier en klik ook hier.

Ik ben op dit moment dus tevreden, maar voor veel mensen met zichtbare schade en onveilige situaties liggen de zaken heel anders. Die moeten en moesten eindeloos wachten op oplossingen en werden soms ten onrechte in het ongelijk gesteld.
Vanwege dat stroperige gedoe en alle tegenwerkingen is de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen twee jaar geleden gestart met uitzoeken van wat er nu precies gebeurde en waarom.
Er is nu een eindrapport met woorden als: 'ongekend systeemfalen’, ‘stelselmatig miskend leed’ en ‘Zestig jaar gaswinning heeft Nederland veel gebracht. Maar het heeft de Groningers heel veel gekost.’ De belangen van Groningers zijn ‘stelselmatig genegeerd’ en ‘publieke en private partijen hebben hun plichten verzaakt. ‘De ernst van de zaak en de fundamentele veronachtzaming van de belangen van Groningen lijken vaak niet door te dringen tot de rest van Nederland. Ook bij de landelijke media lijkt dit lange tijd het geval’
Terugkijkend is Groningen afgescheept met nog geen procent van de opbrengsten van het aardgas. De provincie werd jarenlang weggezet als een arme sloeberregio die vooral moest aankloppen bij Europese regiofondsen.

Zou het helpen, dit eindrapport van de enquêtecommissie? Ik hoop het van harte voor iedereen die al zo lang tobt met schade door de aardbevingen.
Maar eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels.
Na de parlementaire enquête over het toeslagenschandaal zou het allemaal ook anders, maar daar lijkt alles verzand in nieuwe regels en zijn er problemen alom.

Wat denk jij er van?  

15 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het helaas niets gaat oplossen. Er worden grote woorden gebruikt, er wordt door alles en iedereen ( Shell,Exxon, NAM, kabinet, Rutte) geschokt gereageerd en als de 'storm' weer is gaan liggen, de stilte weer is teruggekeerd gaat alles weer zoals het was. Stroperig, geen vergoeding enz. Als er geld betaald moet worden dan zullen geen van deze partijen over de brug komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben bang dat je gelijk krijgt. In Zuid-Limburg zijn er nog vel eens verzakkingen vanuit oude mijngangen. Je moet hemel en aarde bewegen om te bewijzen dat de schade aan jouw huis van deze mijngangen komen.

      Verwijderen
  2. Jammer hè, dat overhandiging van het rapport dan weer moest plaatsvinden zo vlak voor een kamerreces! Volgende week is de storm weer gaan liggen en gaat het kabinet over tot de orde van de dag.
    Ook wel heel bijzonder dat de grens van het gasveld gelijk loopt met de Duits-Nederlandse grens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat er weer weinig van terecht komt. Van al het geld dat is besteed aan rechtzaken, onderzoeken, enquêtes etc. hadden mensen volledig schadeloos gesteld kunnen worden. Maar iedere scheur werd in twijfel getrokken. Nu is de coalitie en de Tweede Kamer wederom geschokt en 'schaamt men zich' 'had dit nooit mogen gebeuren' etc. etc. Ik vind dat nogal schijnheilig. En nu mogen de Groningen wederom geduld hebben van Rutte en consorten. Nu volgt er volgende week waarschijnlijk een charme offensief naar de getroffenen in Groningen en worden er allerlei (loze) beloftes gedaan die waar men op 16 maart geen actieve herinnering meer aan heeft. Schandalig maar dit betreft niet alleen de aardbeving maar ook de jeugdzorg, toeslagen etc. De oorlog in de Oekraïne is verschrikkelijk laat ik daar helder over zijn maar het lijkt wel of de meeste aandacht (en veel geld) alleen daar naaruit gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het volkomen met je eens. Van elke euro die is uitgegeven voor schadeherstel gaat 70 cent naar onderzoek, ambtenarij en rechtzaken!
      Ik ben bang dat dat straks ook voor de stikstofmiljarden gaat gelden.
      Marijke.

      Verwijderen
  4. Toch jammer, zo'n eindrapportage vlak voor een kamerreces.
    En nog meer, hoe bestaat het toch dat de grens van dat gasveld bijna gelijk loopt met de Nederlands-Duitse grens😉, vreemd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die grens is logisch. Dat zijn de landsgrenzen. Alleen het gedeelte dat onder de Nederlandse bodem zit mag tot “ons” eigendom worden geteld. Hetzelfde geldt ook voor het steenkolenveld. Dat begint in Belgisch Limburg en loopt via Nederlands Limburg naar Duitsland. Alleen het Nederlandse gedeelte staat op de kaarten!

      Verwijderen
  5. Tja, wat zullen we er nog eens van zeggen. Er was niets nieuws onder de zon en er zijn al veel (geldverslindende!) onderzoeken geweest. Pappen en nathouden...schandalig hoe er met mensen wordt omgegaan. Heel bijzonder vind ik het volgende: als er vandaag verkiezingen zouden zijn voor de Provinciale Staten, dan zou de VVD de grootste partij worden in de Eerste Kamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe luidt het aloude gezegde ook al weer? "Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven". Dat adagium is door de overheid lange tijd gehanteerd, maar gemakshalve werd maar even vergeten dat er een houdbaarheidsdatum op zit en dat die, in dit geval, al lange tijd overschreden was.
    Heb de eerste reacties al weer gehoord van "we gaan het rapport grondig bestuderen". De ervaring is onderhand dat het doel van de 'studie' niet is hoe het in het vervolg beter kan, -dat is bij jan-en-alleman wel duidelijk-, maar of er niet een zinnetje in staat die de mogelijkheid biedt om het rapport terzijde te leggen.
    Nee, optimistisch ben ik echt niet over het vervolgtraject. Onze (huidige?) overheid is dusdanig bang om geld te geven aan slachtoffers van hun falen, omdat er wel een enkeling tussen zitten zal die onterecht geld krijgt, dat ze het voor lief nemen dat heel veel mensen die er wel recht op hebben, niks, of veel te laat uitbetaald krijgen. Allemaal onder het mom van 'zorgvuldigheid'. Dat die zorgvuldigheid vaak tot gevolg heeft dar er 10 euro gespendeerd wordt om 2 euro te besparen schijnt van een andere orde te zijn.
    En dan nog verwonderd zijn dat het vertrouwen in de politiek laag is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zijn “we” daar ook niet met z’n allen schuldig aan. Zodra er gedacht wordt dat een groep meer geld krijgt dan een ander, begint het gezeur dat het niet terecht is. Dan krijg je dat er na heelveel jaren meer water dan wijn in het vat zit. Dit land moet naar mijn mening af van de toeslagen en ieder een inkomen geven waar eenvoudig Kan worden geleefd. De inwoners van Groningen moeten in 2023 naar ratio worden uitbetaald.

      Verwijderen
    2. Ik doel op de slachtoffers van het falen van overheidsdiensten zoals de belastingdienst en niet op de reguliere toeslagen. Dat iets zorgvuldig gebeurd is op zich oké, maar wel in het voortraject en het moet niet gebruikt worden als vertragingstactiek.
      Het schrijnendste voorbeeld vind ik de afhandeling van de toeslagenaffaire; ondubbelzinnig fout aan alle kanten, maar nu, jaren later is er nog maar een verschrikkelijk klein groepje dat werkelijk gecompenseerd is. De rest zit nog steeds in en met een hoop ellende. Allemaal het gevolg van 'zorgvuldigheid'. Zorgvuldigheid die bakken met overheidsgeld kost. Onder andere daarop sloeg mijn opmerking van het uitgeven van €10, om €2 te besparen.

      Verwijderen
    3. In 2003 kreeg je de kinderopvangtoeslag en huurtoeslag niet zelf. Dat ging naar de opvanginstantie of woningcorporatie. Veel minder fraude mogelijk, veel minder fouten omdat mensen iets verkeerd invullen.
      Door iedereen zelf te laten aanvragen krijg je fouten. De zelfredzaamheid valt tegen en er zijn altijd mensen die ergens een slaatje uit willen slaan.
      Groet, G

      Verwijderen
  7. Als ik me probeer in te denken hoe het is om zo te wonen en een oplossing na de eindelijke soort van toegeving van de Overheid, zou ik denk ik willen dat ze de bewoners uitkopen en met voorrang opties bieden om wel te gaan wonen, om vervolgens het gas uit de grond te halen zodat het allemaal niet voor niks of de buurlanden is geweest. Maar nogmaals ik woon er niet, dus ben benieuwd hoe men er daar tegenaan kijkt. Ik bedoel als ze miljarden uittrekken om boeren uit te kopen, kan dit ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De Groningers moeten niks verwachten dan valt het in elk geval niet tegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik woon in de provincie Groningen, buiten het bekende aardbevingsgebied. Wat ik meermalen heb gehoord na het uitbrengen van het rapport waren opmerkingen zoals: dus er moeten eerst doden vallen voordat de Nederlandse aardbevingsslachtoffers even serieus worden genomen dan die in het buitenland?! Brute uitspraken, maar zo begrijpelijk als je weet wat voor leed er is.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.