Wat ging er fout?
Het uitchecken uit de bus bij overstap!
Waar ik €0,60 moest betalen, betaalde ik nu 4 euro. €3,40 te veel dus!
De reis was afgelopen woensdag. Ik ging naar optredens van mijn kleuter-kleinkinderen. Ze deden op school mee aan een toneelstukje met zang. Het ging over Lars de kleine ijsbeer in de tropen. Mijn oudste kleinkinderen zitten in verschillende kleuterklassen, maar wel op dezelfde school en zo kwam het dat ik achtereenvolgens eerst naar een optreden keek van mijn kleinzoon en toen die klas klaar was, was de klas van kleindochter aan de beurt. Beide klassen speelden Een ijsbeer in de tropen. Dit is gebaseerd op een prentenboek uit 1987. Ik was toen mijn dochters klein waren al heel enthousiast over het boek en kocht het toen voor mijn dochters.
Ik ging er de bus naar de school, heen en terug 4 ritten, met overstappen.
En bij de overstap terug ging het fout, blijkbaar heb ik niet goed uitgecheckt. Ik weet zeker dat ik de ov-kaart voor het apparaat gehouden heb, maar blijkbaar deed ik het niet goed of was er een storing. In ieder geval was bij Mijn OV-reishistorie online te zien dat er geen uitcheck was!
De heenreis met overstap kostte €0,73 en de terugreis €4,13.
Het is maar goed dat ik zo nu en dan check of alle busreisjes goed gaan. Want er gaat wel eens wat mis. In december vergat ik uit te checken en kreeg ik €3,84 terug en begin februari ging er net als in de afgelopen week iets mis met de uitcheck en kreeg ik €0,77 terug.
Opgeteld kostte mij dat, als ik niets terug zou vragen, vanaf december €8,01 extra.
Te veel betaald: ruim 8 euro!
Ik vind dit zeker de moeite waard om op te letten!
Dus ga ik nu opnieuw op uitcheck gemist saldo terugvragen. Het kan nu nog niet en soms duurt het een paar weken voordat het mogelijk is om het saldo terug te vragen.
Tekst op de site: "Er zijn (nog) geen ritten gevonden waarbij niet is in- of uitgecheckt.
Het kan enige tijd duren voordat je je saldo kunt terugvragen. Ook al
zie je in je OV-reishistorie op www.ov-chipkaart.nl of in de app al dat
je een check-in of check-uit gemist hebt. In de meeste gevallen kun je
je saldo binnen 15 dagen terugvragen."
Als dat terugvragen geregeld is, dan ben ik er nog niet, want dan moet ik het saldo nog bij zo'n apparaat in de supermarkt op mijn ov-kaart zetten.
nog erger dan de kassabon
BeantwoordenVerwijderenGeeft de automaat in de bus niet aan dat je het uitchecken al of niet gedaan is? In Australië verschijnt er oo het scherm een grote, groene V bij het uitchecken.
BeantwoordenVerwijderenHier in Nederland op het platteland rijden de bussen zo weinig dat ik hier nooit met een bus ga!
Thea
Er verschijnt hier geen groene V, wel tekst. Er komt ook een geluidje bij het uitchecken, maar bij alle keren dat ik de uitcheck miste, was het druk in de bus. Stemmen van pratende mensen, veel mensen die uitchecken, dus een kakofonie van geluiden. Er hangen in zo'n bus wel 6 uitcheckapparaten. Het is heel goed mogelijk dat mijn gebrekkige gehoor mij parten speelde.
VerwijderenWat een gedoe, ben dan blij dat ik ns flex heb, ik claim bij ns en het komt daar automatisch in mijn factuur te staan.
BeantwoordenVerwijderenNs flex kost niks en je betaald achteraf al je ov kosten.
Je hoeft dus ook niet minimaal €10 of €20 nodeloos op je pas te hebben.
Ga je dan een keer buiten de spits met de trein zet je er voor een maand een kortingskaart bij asn, dat kost dan wel geld maar geb je er ook snel weer uit.
Bij ons ging er blijkbaar iets mis op Utrecht Centraal met uitchecken een tijd geleden ,een storing misschien .Bij ons beiden 20 euro minder op de kaart en het werd binnen een week terug gestort .Het blijft nodig om goed te controleren
BeantwoordenVerwijderenGelukkig krijg je het geld terug, ik tenminste altijd. Hoop niet dat het teveel betaalde reisgeld je dag verpest heeft :-). Genoten van het optreden van je kleinkinderen??
BeantwoordenVerwijderenIk had de optredens zeker niet willen missen. Veel te leuk en heerlijk dat het weer kan na corona!
VerwijderenDat er iets misging bij de overstap zag ik pas een paar dagen later, toen ik maar weer eens even ging kijken of alle busreisjes in de afgelopen tijd goed gegaan waren. En vooral hoeveel saldo er nog op mijn kaart stond, dus of er al bijna weer nieuw saldo op geladen wordt. Toen ik MijnOVchip raadpleegde, kwam ik er achter dat de uitcheck bij de overstap niet goed gegaan was en het saldo lager was dan verwacht. Dat terug krijgen van te veel betaald geld komt wel weer, daar heb ik alle vertrouwen in!
Ik blijf het een r*tsysteem vinden! Zooo vaak dat de bus net een halte meer rekent dan ik gereisd heb - dan moet je dus bellen, want het is geen "uitcheck gemist". En vervolgens een kopie opsturen van je reizen, want de busmaatschappij kan het niet nazien. Dus tegenwoordig laat ik het vaak maar - bellen en kopieën opsturen kost veel meer dan elke keer die paar dubbeltjes meer betalen. En ook geregeld dat de treinuitcheck is gemist, terwijl ik zeker weet dat hij hem wél heeft gepakt - maar dan toch extra geld rekenen. Eén keer zelfs twee dagen achter elkaar - gebeld - kreeg vervolgens van 1 dag geld terug. Foutje, nog een keer moeten bellen. Ik VIND het een gedoe, telkens!
BeantwoordenVerwijderenEen halte méér, dat heb ik in de afgelopen week ook gehad! Het scheelt voor mij maar weinig in geld (2 eurocent door 65+ korting en dal-abonnement), maar eigenlijk vind ik het niet kunnen, want dat was niet mijn reis! Ik stap op die halte nooit in, dat heb ik in de afgelopen 16 jaar nog nooit gedaan! Voor die 2 cent ga ik geen actie ondernemen, laat dat duidelijk zijn!
VerwijderenEn net als jij ben ik er van overtuigd dat ik de laatste 2x wel uitgecheckt ben, dat het apparaat het wel heeft gepakt, het lag volgens mij niet aan mijn gehoor, en dat er dan toch iets misgaat. Ik blijf checken en terugvragen als de uitcheck niet in het systeem staat.