donderdag 9 maart 2023

Les 15: Hoe pas je de lessen in de toekomst toe en hoe houd je het vol en zorg je dat je niet terugvalt in oude patronen

Dit is al weer de laatste les in het budgetteren van je boodschappen.
Ik vind zelf vooral de volgende elementen heel belangrijk:

  • Zorg dat je weet hoeveel geld er binnenkomt en hoeveel er uit gaat. Hoeveel geld geef je precies uit aan boodschappen en natuurlijk ook de andere uitgaven zijn belangrijk. Blijf het opschrijven, zodat je bijtijds kunt bijsturen als er meer uitgaat dan dat er geld binnenkomt.
  • Voorkom verspilling. Eten weggooien kost alleen maar geld en je hebt er niets aan.
  • Koop groenten en fruit van het seizoen en geen eten dat ver weg of in energievretende kassen geteeld wordt. Daarnaast: kies vaker voor eenvoudige diepvriesproducten.
  • Snijd en hak en kook alles zelf. Geen voorgesneden aardappels, groenten en fruit. Koop geen kant-en-klaar maaltijden die je alleen maar hoeft op te warmen.
  • Kook meerdere maaltijden tegelijk (dit geldt vooral voor eenpersoons huishoudens).
  • Kies voor huismerken en B-merken. Koop alleen A-merken als ze door aanbiedingen goedkoper zijn dan B-merken of huismerken. 
  • Neem eten mee op uitstapjes en naar het werk.

Hoe zorg je nu dat je niet terugvalt en hoe houd je het vol?
Belangrijk is hoe sterk je de noodzaak inziet om te budgetteren. Dus: ben je gemotiveerd? Kun je genieten van je besparingen? Hoe leuk is het als je per jaar 1000 euro of meer overhoudt doordat je minder verspilt of goedkoper inkoopt?
Ik hoor graag van diegenen die deelgenomen hebben aan de cursus of het besparen succesvol was!

Het lijkt me leuk om verder te gaan met een cursus Grip op je inkomen. Over de vorm en de onderwerpen moet ik nog een tijdje nadenken. Als je mijn hele blog doorleest kun je ook een heleboel opsteken, maar misschien is het leuk om het een en ander te bundelen!
Wat denk jij?

16 opmerkingen:

  1. Zelf heb ik veel baat bij de NIBUD tabbladen set waarmee ik mijn administratie in een grote klapper overzichtelijk bij elkaar stop.
    Hierdoor zie ik in één oogopslag wat ik aan verzekeringen, abonnementen, incasso's enz. heb lopen.
    Hij is vrij prijzig ( 13 euro) maar ik heb hem al jaren en ik heb al heel wat bespaard door af en toe eens te kijken wat er weg kan of zelfs een keer een dubbele verzekering!
    Natuurlijk kan het ook zonder zo'n set, maar ik ben een sloddervosje.🦊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de site van het Nibud kan je ook gratis begrotingen downloaden
      Een jaarbegroting: https://www.nibud.nl/tools/stappenplan-jaarbegroting-maken/
      En ook een maandbegroting: https://www.nibud.nl/onderwerpen/rondkomen/plannen-en-begroten/
      Ik gebruik al een tijdje de jaarbegroting, die ik steeds update met de werkelijke uitgaven en rekeningen.

      Verwijderen
    2. Ik heb de map van Nibud ook. Deze heeft icoontjes op de tabbladen
      b.v een auto.
      Nu komt alles wat met de auto te maken heeft achter het juiste tabblad. Voorheen kon een rekening onder de
      A van auto zitten. Of onder de G van garage of onder de V, dit is
      de naam van het garagebedrijf...
      Je snapt dat mijn administratie een puinzooi was, maar nu heb ik het (bijna) onder controle.
      De map is echt een aanrader.









      werkt met icoontjes op de tabbladen. B.v

      Verwijderen
  2. Bundelen? DOEN.
    een andere opmerking. IN de zijlijn zie ik het blog van vlierbloesem telkens opnieuw bivenaan staan met hetzelfde blog. Hoe kan dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vreemd hè, die blog van Vlierbloesem. Ze publiceerde tenminste 24 uur geleden het bericht, en toch lijkt het alsof ze pas 4 uur geleden het bericht de wereld in stuurde.

      Verwijderen
    2. Ik heb even een test gedaan met dit blog. De oorspronkelijke publicatie was om 7 uur vanochtend. Ik heb het bericht even offline gezet en vervolgens om 10 uur gepubliceerd. Dat werkt volgens mij. Mijn blog staat nu weer bovenaan.

      Verwijderen
    3. Ik vind het wel lastig. Want ik denk dat er een nieuw bericht is, maar dan blijkt het weer hetzelfde te zijn.

      Verwijderen
    4. Ik heb je indruk dat het als "nieuw" geplaatst wordt als zij reacties geeft op de reacties.

      Verwijderen
  3. Het lijkt mij heel zinvol. Dankjewel voor deze lessen die ik doorgeef. vr.gr. M

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mij persoonlijk heeft het niet zoveel extra besparing opgeleverd. Het strak budgeteren en zuinig zijn zit in mijn aard inmiddels. Sinds 2009 heb ik de touwtjes aan moet trekken en nu verandert er alleen nog soms iets in kleine details. Ik blijf zuinig alhoewel het net echt meer nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook, ook in 2009 iets meegemaakt waardoor we financieel sterk op de rem moesten stappen, 2-3 moeilijke jaren gehad, maar ondertussen gaat het beter dan ooit op financieel gebied.
      Maar dat bezuinigen is in t bloed gaan zitten, en raak ik niet meer kwijt, ook al is t niet meer nodig.
      Zomaar geld uitgeven aan iets wat niet nodig is... Ik kan t niet meer.
      Maar t bracht ons veel goeds, huis afgelost, spaarrekening op orde, kinderen kunnen helpen. De financiën op orde geeft zoveel rust in je hoofd.

      Verwijderen
  5. Het heeft me eigenlijk geen nieuwe inzichten of tips gegeven. Als je al 50 jaar een huishouden runt met alle ups en downs weet je het allemaal al wel.
    Het enige dat ik nu misschien extra doe is me strikter aan boodschappenlijstje houden en mijn voorraden meer aanspreken.
    Maar het kan ook dat ik dat zonder cursus ook gedaan zou hebben.
    Maar het was leuk om te volgen en de reacties te lezen en te lezen dat anderen er toch wel veel aan hadden op verschillende vlakken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat het Nibud ook een jaarbegroting heeft wist ik niet Aaf, ik zit altijd te knoeien in Exel wat ik maar niet goed onder de knie kan krijgen. Alweer een goeie tip!
    En een bundeling/ samenvatting van deze cursus vind ik heel zinvol, want ik ben niet meer zo snel qua aanpassen van mijn gewoontes merk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meer door minder9 maart 2023 om 16:32

    As je een starter bent op de gebieden waar je de afgelopen 15 lessen over geschreven hebt lijkt het volgen hiervan mij zeker zinvol. Elk persoon (ook al zouden het er maar een paar zijn) die je hiermee hebt geïnspireerd en de weg hierdoor naar een beter beheer van zijn of haar budget hebt laten verwezenlijken zal het hierdoor misschien op financieel gebied minder moeilijk hebben. Een vervolg met je idee, een training ,"GRIP OP JE INKOMEN", zou in dit kader zeker nuttig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De posts zijn een mooie reminder voor mij. Ik besteed veel geld aan eten maar normaal weinig aan materiële zaken. Daardoor houden we best veel geld over van onze inkomens. Afgelopen jaar veel geklust in ons huis waardoor budgetteren op de 'kleine' uitgaven er bij in geschoten is omdat je verspreidt over een langere periode steeds uitgaven hebt aan klus materiaal. Dan check ik wel dat het totaal prima blijft. Zelf vind ik de Japanse kekebo methode fijn. Dit is niet alleen maar cijfers bij houden maar meer gericht op jaar en maand prognose en een jeeh moment als je het gehaald hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, klussen....dat is echt een onoverzichtelijke tijd. Iedere week kleine uitgaves bij de bouwmarkt.
    Wij hebben de financien goed in de hand, maar bij grote klussen overzie ik het niet meer...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.