vrijdag 7 april 2023

Het schiet niet hard op met "uitcheck gemist"!

Op de site uitcheckgemist.nl kun je je geld terugvragen als er iets misging bij het uitchecken uit bus of trein.
Als je tenminste voldoende geduld hebt en je het terugvragen in de tussentijd niet vergeet.
Ruim 2 weken geleden ging er bij mij iets mis bij het uitchecken.
En ik kan nog steeds niet mijn geld terugvragen!

Op de site staat: "Er zijn (nog) geen ritten gevonden waarbij niet is in- of uitgecheckt. Het kan enige tijd duren voordat je je saldo kunt terugvragen. Ook al zie je in je OV-reishistorie op www.ov-chipkaart.nl of in de app al dat je een check-in of check-uit gemist hebt. In de meeste gevallen kun je je saldo binnen 15 dagen terugvragen."
De vorige keer toen er iets misging, begin februari, duurde het ook heel lang. Echt veel meer dan 15 dagen. Toen dacht ik na verloop van tijd: laat ook maar. Misschien is het wel zo, dat als je op een eiland de uitcheck mist, dat de regeling dan niet geldt of zo?
Het ging ook niet om veel geld, 77 cent, dus heel belangrijk was het niet. Toen ik veel later toevallig toch nog een keer ging kijken, kon ik eens wel het geld terugvragen.
Nu gaat het om ongeveer €3,36. Beduidend meer.

Ik begrijp helemaal niet dat het zo lang moet duren. Een reis staat tegenwoordig altijd direct in Mijn OV-reishistorie. Dat was zo'n 12 jaar geleden, toen mijn moeder nog leefde en ik regelmatig met de bus naar Drachten ging, wel anders, dan duurde het soms heel lang voordat een rit in de reishistorie verscheen.
Dát gaat nu heel goed!

Zou het tactiek zijn? Zouden ze er op rekenen dat je dergelijke tegoeden uit het oog verliest en je het vergeet of, net als ik bij die rit op Schiermonnikoog, denkt: laat ook maar!
Het is wel een mooi verdienmodel, moet ik zeggen!

Of ben ik nu veel te argwanend? 

PS: ik heb gebeld en er ging inderdaad iets goed mis. Het akkefietje staat nu op Uitcheckgemist.nl bij de uitzonderingen, niet een categorie waar je geld terug voor kunt vragen. Je moet bellen. Volgens uitcheck gemist checkte ik op 22 maart in om 13:37 uur  en kostte die incheck 0 euro. In werkelijkheid checkte ik een uur eerder in en kostte de incheck 4 euro, de instaphalte klopt wel, dit allemaal volgens Mijn OV-reishistorie.
Ze gaan het naar aanleiding van mijn telefoontje uitzoeken en ik krijg binnen 2 weken uitslag van dit uitzoeken. Nog niets over geld terug, ze gaan het uitzoeken.

PS 2: Heerlijk dat er een akkoord bereikt is en dat de stakingen van de baan zijn! Het maakt reizen in het OV weer een stuk betrouwbaarder! 

18 opmerkingen:

  1. Je zou ze er inderdaad van verdenken... Een soort mensen uitroken, waardoor ze opgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, veel te argwanend!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga meestal uit van de goede bedoelingen van mensen/instanties, maar in dit geval ben ik niet overtuigd van de goede bedoelingen. Ik snap namelijk echt niet waarom het zo lang moet duren voordat je geld terug kunt vragen. De ritten die ik maak staan direct in mijn OV-reishistorie. Het is dus al lang bekend wanneer er een uitcheck gemist is.

      Verwijderen
    2. Van instanties (en de mensen die ze maken) ben ik allang niet meer zo zeker.... Soms gaat "het systeem" voor "de mensen".

      Verwijderen
  3. Ik weet niet of het expres wordt gedaan, ik vind het WEL heel irritant. ZOVEEL moeite moeten doen om wat je teveel hebt betaald terug te krijgen! n dan het idee dat er altijd werd gezegd dat het met di OV-chipkaart makkelijker zou worden voro de reizigers - dat vind ik er tot nog toe niet van gekomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is de mogelijkheid om het automatisch te laten corrigeren als je vergeten hebt om uit te checken. Geen idee hoe het werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met opzet denk ik. Ik weet dat het jonge slimme studenten al
    moeite kost om er “ binnen “ te komen. Zelf heb ik een anonieme ov kaart. Ik kon maar maar een info balie van een station heel veel verder op. Om bijna twintig euro terug te krijgen. En daar konden ze het niet terug halen. Ook al konden ze wel , tot mijn schrik, mijn hele reis geschiedenis terug kijken . Ik zag van de week reclame in de bus om te in te checken met je pinpas. Er stonden drie buschauffeurs . Niemand kon mij vertellen , ook na opzoeken niet , of het kan dat dan je hele rekening leeg getrokken zou kunnen worden . Verschilt van maatschappij was het antwoord. Aaf heb jij een soort daluren kortings kaart ? De dames beweerden dat dat een reden zou kunnen zijn van de verschillende ritprijzen waar je laats over schreef. Ik vroeg er na hoe je dan je geld terug krijgt als je met je pinpas in én uit gaat checken. Zeker als je geen smartphone of mobiel abonnement hebt. Of goed met een pc over weg kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb inderdaad een daluren kortingskaart op mijn OV kaart staan + leeftijdsgebonden korting (65+) Die kortingen heb ik niet als ik met mijn pinpas incheck. Dus ik check niet in met mijn pinpas. Met pinpas kosten ritten mij véél meer geld en ik heb het geld voor mijn daluren kortingskaart voor niets uitgegeven.

      Verwijderen
    2. En dat hadden ze ook wel kunnen en moeten weten. En vertellen Toen ik er naar vroeg. Te erg . Wel zo ‘ n reclame campagne opzetten en niet de chauffeurs informeren. Deze waren nog lief en behulpzaam. Ging voor mij zoeken. Waar ze de tijd voor hadden. De meesten maken zo ‘ n wapper gebaar; Zoek zelf maar op. Moet je wel zo’ n ding hebben en niet te gammel , simpel of slechtziend zijn om dat ter plekke op te zoeken. Maar zou het dus zo kunnen zijn dat , ook al betaal je wel met je persoonlijke ov kaart met korting er op , je daardoor die verschillen in ritprijs op het zelfde stukje gekregen hebt ? Waar je laats over blogde.

      Verwijderen
    3. Haha. Zijn we weer een sluip uitgave op het spoor ; Eigenlijk moet de ov kaart op geladen. Verschilt per maatschappij wat er op moet staan. Zo’ n gedoe in een gammele bus of tochtig perron, te weinig tijd bij het overstappen. Dan maar even snel met de pinpas. Dag korting. Hoe kan het nu zo hard op mijn rekening gaan. Ik had toch alles begroot en mijn uitgaven gepland. Scheelt net dat even uitpuf koffietje of patatje of bloemetje voor bij wie ik op bezoek zou toch.

      Verwijderen
    4. @anoniem om 13:10 uur. Het ging niet om de rit-tarieven, maar om een uitcheck die niet goed ging. De uitcheck van een busritje van 6 minuten is niet geregistreerd en daardoor betaalde ik 4 euro voor die 6 minuten. Volgens mij heb ik wel degelijk uitgecheckt, maar daarbij is er kennelijk een storing opgetreden, waardoor ik niet echt uitcheckte uit het systeem. Een paar minuten later ben ik opnieuw ingecheckt in een volgende bus om mijn reis te vervolgen. Dus ik heb bewijs dat ik daar uitgestapt ben, want hoe kom je anders na een paar minuten op dezelfde plek in een andere bus, alleen geen geregistreerde uitstap.

      Verwijderen
    5. Dan wel eerst uitgaven doen , pasfoto en zo , voor een persoonlijke ov kaart. Het is mij niet gelukt om een kortingen op mijn anonieme te krijgen. En stel je krijgt iemand , uit het buitenland of zo te logeren bezoek en wilt samen reizen met kortinhttps://radar.avrotros.nl/nieuws/item/ook-met-een-anonieme-ov-chipkaart-wil-ik-korting-bij-ns-krijgen/

      Verwijderen
    6. @anoniem om 13:16 uur: ik heb een OV kaart die automatisch oplaadt als het saldo te laag is. Daar hoef ik zelf geen actie voor te ondernemen. Geen gedoe in bus of op het perron.

      Verwijderen
    7. @ anoniem om 13:39: je hoeft geen pasfoto in sturen voor een persoonlijke kaart, je neemt gewoon een uitsnede van een gewone foto. Hier hoef je geen kosten voor te maken.

      Verwijderen
    8. @ anoniem om 13:39: je hoeft geen pasfoto in sturen voor een persoonlijke kaart, je neemt gewoon een uitsnede van een gewone foto. Hier hoef je geen kosten voor te maken.

      Verwijderen
  6. Dit blog bedoelde ik. 29 dec 22https://zuinigaan.blogspot.com/2022/12/klungelen-met-de-ov-chipkaart.html?m=0#comment-form. Waarbij sommigen opeens spontaan meer afgetikt was dan anders. Dat zou dan aan de tijd kunnen liggen in het geval van een kortings kaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En werd attent gemaakt op een sluipuitgave. Vaak is een dagkaart kopen bij de chauffeur veel goedkoper dan twee keer , heen en terug aftikken met mijn ov kaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik weet wel zeker dat er veel geld verdient wordt aan het systeem wat door translink ontwikkeld is met de vervoerders. Dus er is wenig motiviatie om het op te lossen. Het is ook veel te ingewikkeld om op uitcheckgemist geld terug te vragen. Als je kijkt hoeveel kliks je moet ingeven. Als je op uitchekgemist inlogt met je internetbrowser is het technisch heel eenvoudig om de kaart te selecteren waarvoor geld teruggevraagd wordt. Dat kan technische gezien met 1 of 2 kliks. Maar op de site hebben ze het heel ingewikkeld gemaakt. Het kaartnummer kan je enkel manueel invoeren. Het kaartnummer is in vier velden ingevuld, dus zelfs je browser kan alleen de input van de velden onthouden en niet het hele kaartnummer. Vervolgens moet je je geboortenumer ingeven. Allemaal gegevens die in je account kunnen worden opgeslagen met jouw toestemming. Express gebruiksonvriendelijk denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.