donderdag 1 juni 2023

Waar blijft die definitieve aanslag belastingdienst?

Ik deed mijn aangifte, net als in andere jaren op 1 maart, en in het verleden soms op 2 maart, maar later niet.
In andere jaren ontving ik dan vervolgens mijn definitieve aanslag in eind april of begin mei.

Nu is het al juni en ik  heb nog niets ontvangen!
Waar blijven ze met hun berekening van de definitieve aanslag?
En beter nog, waar blijven ze met mijn geld?
Want volgens de aangifte krijg ik geld terug* en dat is altijd fijn!

Ik weet wel, er staat op de bevestiging van de digitale aangifte dat ik voor 1 juli bericht krijg en dat is het nog lang niet. Dat duurt nog een maand.
Dit staat op de site van de Belastingdienst: "We kunnen niet vertellen wanneer exact u iets hoort. Het kan zo zijn dat uw partner eerder iets hoort dan u. Zelfs als u tegelijk aangifte hebt gedaan. Geen zorgen, dat zegt niets over uw aangifte."

Afwachten dus.
En wachten duurt altijd lang!

Heb jij al bericht?


*Hoe komt het dat ik geld terugkrijg? Welnu dat is doordat ik heffingen betaal over mijn AOW en niet over mijn ABP pensioen. De AOW uitkering is verreweg het hoogst, hoger dan het pensioen. Doordat ik nu over de AOW € 271,42 per maand heffingen betaal, betaal ik te veel belasting en dat krijg ik dan later weer terug. Toen ik mijn AOW en pensioen pas ontving, deed ik het andersom en betaalde ik heffingen over mijn ABP pensioen. Toen moest ik altijd op de definitieve aanslag geld bij betalen. Nu krijg ik geld terug. Ik weet het, het is een sigaar uit eigen doos, maar ik vind het fijner. Van het te veel aan heffingen dat ik per maand betaal, merk ik niets en een nabetaling vind ik minder leuk!

69 opmerkingen:

  1. Ja wij deden op 12 april onze aangifte en zaterdag lag de envelop in de bus maar wij moeten betalen misschien is dat het verschil. Voor mijn moeder deden we de aangifte nog eerder en zij heeft ook nog geen bericht maar, zij krijgt ook geld terug. Zal niks uitmaken natuurlijk maar wel grappig:-) Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 31 maart om 15.30uur aangifte gedaan voor 3 personen. Hebben allemaal al ons geld op de rekening staan.

      Verwijderen
    2. Ik heb ook al een bedrag terug.

      Verwijderen
    3. Ik ook al het geld terug. 3 maart aangifte gedaan. En 2 juni op de rekening

      Verwijderen
    4. Vorige week mailtje gehad
      Deze week blauwe brief dus week na datum ontvangt moet het op mijn ing staan

      Verwijderen
    5. Ik heb 8 maart aangifte gedaan en al bericht gehad . Geld is al gestort

      Verwijderen
    6. 2 maart aangifte gedaan 12 mei definitieve beschikking daarna niets meer vernomen. Ook ik krijg geld terug, niets tot op heden.

      Verwijderen
    7. 2 maart 2022 aangifte gedaan voor 2021, moet geld terug krijgen, nog steeds niets. Wel in februari een brief dat ze een foutje gevonden hadden,die zouden ze dat veranderen en verder afwerken, daarna niets meer gehoord.

      Verwijderen
    8. Wij zitten nog te wachten van vorig jaar de belastingdienst zegt het kan 3 jaar duren

      Verwijderen
  2. Heb ook meteen aangifte gedaan en had 27 mei de brief dat t geld eraan komt. Heb ooit eens een jaar gehad dat hij niet goed verzonden was. Kwam ik achter terwijl ik opnieuw inlogte. Dit terwijl ik echt meende de tekst dat ik hem verzonden had te hebben gezien. Nu check ik dit dubbel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht een aantal jaren geleden ook dat ik mijn aangifte verzonden had, terwijl ik de laatste stap niet gedaan had. Ik kreeg toen na 1 mei een reminder van de belastingdienst. Tegenwoordig check ik ook dubbel om er zeker van te zijn dat ik de aangifte volledig afgerond heb.

      Verwijderen
  3. Ik heb ook aangifte gedaan op 1 maart, en heb tot op heden geen aanslag gekregen. Inderdaad, voorafgaande jaren kreeg ik net als jij al eind april of begin mei bericht. Dit jaar krijg ik geld van de Belastingdienst, dus kom maar door!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aaf, voeg je even "ni" toe aan de titel? Er staat "defitieve".

    Een hartelijke groet van Jo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aangifte pas op hat laatste moment gedaan en ook nog niks gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 6 maart aangifte gedaan bij de FNV. 15 mei stond de behoorlijke teruggave op mij rekening. Heb AOW en klein pensioen, wel aftrek medische kosten o.a. 2 paar orthopedische schoenen. Samen met vakantiegeld en zorgtoeslag was het een goede maand. Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja hoor,10maart gedaan, vrijdag bericht gehad, en vandaag stond het op de rekening!!, 304€ Hiep hiep

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn dochter van 14 heeft al geld terugontvangen van de belastingdienst. Misschien doen ze de jeugd eerst ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1 maart aangifte gedaan, Ik ben 76, heb het ook al 3 weken terug.

      Verwijderen
  9. Vorige week terug gehad. 3 personen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier herzelfde. Begin maart aangifte gedaan en nog niets gezien van de belastingdienst. Krijgen geld terug. Ik begon al ongerust te worden, maar goed te weten dat vóór 1 juli de afspraak is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben het al 2 weken geleden gekregen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 3 maart aangifte gedaan. 15 mei stond het geld al op de rekening. Blij mee

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb op 1 maart aangifte gedaan, half mei had ik het geld al binnen. Echt fijn, samen met het vakantiegeld, een extra buffer gecreëerd.
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Voor 1 maart verstuurd, krijgen geld terug, weet niet wanneer maar dat maakt me niet uit. Komt echt wel!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja inderdaad 15 en 16 mei stonden de bedragen op de rekening. Ik had zelfs nog niet eens in de post gekeken, dus was mooie verrassing. Aangifte gedaan op 1 maart in de nacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Misschien heeft het met de box 3 belasting te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het niet, ik ben ook bekend met box 3 en heb m'n aanslag al binnen

      Verwijderen
  17. 1 maart aangifte gedaan en de teruggave vorige week ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, al bericht gehad dat ze gaan storten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Reacties
    1. Mijn conclusie is dat ze de aangiften niet verwerken in volgorde van binnenkomst. Misschien alfabetisch op achternaam? Dan mag ik vrijwel helemaal achterin de rij aansluiten.
      Ze worden dit jaar in ieder geval niet alfabetisch verwerkt op voornaam, dan had ik eind april al bericht gehad ;-)

      Verwijderen
    2. Gaat inderdaad op alfabetische volgorde.

      Verwijderen
  20. Het is voor mij onduidelijkheid om welk jaar het gaat. Over het jaar 2020 heb ik in maart of april 2021 aangifte gedaan (voor 1 mei in elk geval). Tot op heden nog niets gehoord. Bewijs dat ik aangifte heb gedaan bewaar ik goed. Ik zou meer dan 10k moeten betalen, dus ga er zelf niet achteraan. BD verwacht dat jij snel reageert, zelf hebben ze 3 jaar de tijd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach hier net zoiets. Door getreuzel van belastingdienst nu pas reactie op aangifte 2021. Met extra rente opslag om te betalen. Fout van de belastingdienst in eigen voordeel. :(

      Verwijderen
  21. Hallo Aaf ik heb de mijne pas 10 maart ingestuurd en had vrij snel al de definitieve aanslag
    Ik dacht dat ik moest betalen maar hoefde niet
    Maar nu wacht ik op de definitieve zorgtoeslag want dan zal ik daar wel wat terug moeten betalen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geld al 2 weken geleden ontvangen,

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ach zit nog steeds te wachten op de definitieve aanslag van 2021 heb nog niets vernomen over dit jaar wel in maart de aangifte gedaan succes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heb dit jaar pas de definitieve aanslagen van 2020 en 2021 ontvangen. 1 met ingediend over 2022 nog steeds niets ontvangen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. 1 maart aangifte gedaan en ook van me overleden man. Tegelijk ingevuld van me man al brief gehad maar moeten ze een rekening nummer is al jaren bekend staat erbij kan 8 weken duren voirmezelf nog niks ontvangen inderdaad kom maar op met het geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Even inloggen bij belastingdienst en daar staat het, tenminste bij mij dat ik kan betalen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik logde ook in. Bij mij stond er vrijdagavond nog helemaal niets en ik neem aan dat ze in het weekend niet werken.

      Verwijderen
    2. Rustig afwachten het is nog geen 1 juli. Zelf heb ik het 31 maart ingestuurd om 23:45 uur en heb al betaald en mijn partner heeft het al teruggestort gekregen op 15 mei

      Verwijderen
  27. Ik heb halverwege maart aangifte gedaan en 1,5 week terug al gestort gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Doe ieder jaar 1 maart s nachts aangifte. Over 2021 pas in augustus 2022 voorlopige aanslag gekegen, definitieve aanslag in maart 2023. Niets veranderd in aanslag, precies berekende bedrag gekregen??? Aanslag 2022 weer 1 maart gedaan. Half mei definitieve aanslag, 1 week later geld terug. Dus je kan er geen touw aan vast knopen hoe het gaat bij de belastingdienst.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. 3 maart aangifte gedaan, geld al op de rekening, misschien iets mis gegaan er was de eerste dagen een storing

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mijn ook heb ik al twee gedaan en pas 3 mei of 4 mei niets geld terg kregen voor aanslag ze zeggen pas juni ook niet en daarna niet maar ja pas 1 juli daar geloof ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik ben heel erg boos op hun.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik doe ieder jaar in maart mijn belastingaangifte .
    Vorig jaar kreeg ineens een brief dat mijn aangifte met de reden dat men de juiste berekening wil maken ,met een idiote termijn dat men hier drie jaar over mag doen. Heflerh vreemd. Hier voor nooit enige probleem gehad .heb AOW en pensioen.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ze zijn aan het kijken of ze je het bedrag wat je terug krijgt ook afhandig kunnen maken 😇😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt het. Het volk bestelen numen wij dat

      Verwijderen
  34. De Belastingdienst heeft 3 jaar de tijd om een definitieve aanslag op te leggen. Als je veel spaargeld hebt ga je waarschijnlijk veel terug krijgen. Maar ze wachtten totdat er een definitieve regeling is zodat veel bezwaren voorkomen kunnen worden. Immers, tegen een voorlopige aanslag kun je geen bezwaar maken. In feite gijzelen ze het bedrag wat je terecht op hebt en dat kunnen ze drie jaar volhouden. Nu maar hopen dat bij de aangifte van de volgende jaren niet weer dezelfde vertraging tactiek zal worden toegepast. Elk jaar duizenden euro s betalen in de voorlopige aanslag en zo een tegoed opbouwen van een aardig kapitaal waar je dus niet gebruik van kunt maken. Extra zuur voor ouderen die hun spaargeld nodig hebben voor hun oude dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik heb vorige week vrijdag de blouwe brief gekregen maar tot nu niks op mijn rekening

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Half maart aangifte gedaan over 2022 en nog niets gehoord. Gggrrrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik heb 1 maart aangifte gedaan. Nog steeds niks gehoord of ontvangen zou geld terug krijgen 2500 dus ik weet het ook niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier 3 maart verzonden en bedrag rond de 3000 en ook nog niks vernomen tot op heden

      Verwijderen
  38. Wij hebben geen spaargeld en zitten nog steeds op vorige jaar op onze centen te wachten en nu ook nog niks gehoord

    BeantwoordenVerwijderen
  39. 26 april aangifte gedaan, nog niets vernomen, achternaam B

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wij hadden begin mei al bericht maar wij moesten betalen..

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hebben de mensen die nog niets gehoord hadden nu al wel wat gehoord? Het is nu 11 juni en heb nog steeds niks gehoord, normaal krijg ik het altijd al de tweede week van mei...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu 15 juni en nog steeds niets gehoord. Moet € 2.570,-- terug krijgen..

      Verwijderen
  42. Hier anoniem van 11 juni, ik heb vandaag bericht gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hoi zuinigaan, ik kreeg gisteren bericht en er staat dat de post aanstaande vrijdag pas komt. Heb je wel gekeken op de juiste site. Ik kwam er gisteren achter dat je het op de site van de belastingdienst zelf niet kunt zien. Je kunt daar ook inloggen maar daar komt het bericht niet binnen. Je moet inloggen op mijn.overheid.nl ipv belastingdienst.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag om 12:25 uur bericht ontvangen over de Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. In tegenstelling tot voorgaande jaren een voorlopige aanslag en geen definitieve. Waarom nu voorlopig? Ik heb werkelijk geen idee!

      Verwijderen
  44. Bij mij gaat het ook om een voorlopige aanslag ze verrekenen wat ik al had betaald met dat wat ik nu terug krijg, denk dat het daarom weer een voorlopige is nu, ik heb ook geen idee. Ik vind het wel heel vreemd gaan allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Nog steeds niks binnen van de belastingdienst 1 maart aangifte gedaan heb mensen nog enige idee hoe het kan

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Geen definitieve aanslag als u beleggingen of andere bezittingen in box 3 hebt
    20-04-2023

    Belastingdienst actueel

    Nieuws volgen via RSS

    Hebt u in uw aangifte inkomstenbelasting 2021 of 2022 inkomen anders dan bank- en spaartegoeden in box 3 aangegeven? Zoals bijvoorbeeld beleggingen? Dan ontvangt u van ons nog geen definitieve aanslag. U ontvangt wel een voorlopige aanslag.

    Waarom wij nog geen definitieve aanslag verzenden
    Wij verzenden uw definitieve aanslag nog niet, omdat er nog een procedure loopt over het rechtsherstel box 3 bij de Hoge Raad. Zodra er duidelijkheid is over de uitkomst van deze procedure, leggen wij de definitieve aanslag op. Het is nog niet bekend hoe lang dat gaat duren.

    Dit geldt ook voor de ontvangen bezwaren tegen het geboden rechtsherstel over de jaren 2017 tot en met 2021. Als u bezwaar hebt gemaakt, krijgt u een reactie zodra er duidelijkheid is over de uitkomst van de procedure.

    U hoeft niets te doen
    Zodra de uitkomst van de procedure bekend is, verzenden wij uw definitieve aanslag. U hoeft hier niets voor te doen.

    Lees meer op rijksoverheid.nl.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.