maandag 29 mei 2023

Overgestapt, met een beetje pijn in het hart!

Bron: Freepik
Mijn tandarts zat op een industrieterrein, ver weg, voor mij te ver weg. Niet echt fijn om naar toe te reizen.
Op de fiets was het drie kwartier fietsen en met de bus 45 - 58 minuten reizen en de bussen rijden niet vaak en bij verschillende verbindingen moet je ver lopen om er te komen.
Fietsen op een gewone fiets doe ik niet meer en de bus is mij toch wat te omslachtig.

Dus heb ik met pijn in het hart besloten tot een overstap naar een andere tandartsenpraktijk. De oude tandarts, een eenmanspraktijk, beviel mij goed en ik had altijd een prettig contact met hem en zijn assistente.
Na tenminste 35 jaar, misschien nog wel langer, ik weet het niet meer precies, een andere tandarts!
Jongste dochter heeft een tandarts bij mij in de wijk, en ik ga nu naar diezelfde praktijk. Tien minuten lopen van mijn huis.
Gemak dient de mens, tenslotte.

De nieuwe is piepjong in mijn ogen, mijn oude had niet heel veel jaren meer te gaan tot zijn pensioen.  Reden te meer om afscheid te nemen van mijn oude tandarts nu er plek bleek te zijn bij de dichtstbijzijnde tandartsenpraktijk! De nieuwe tandarts lijkt een leuk meid.
Mijn oude tandarts deed zelf de gebitsreiniging. Mijn nieuwe doet daar niet aan, die besteedt dat uit aan een mondhygiënist verbonden aan de praktijk. Dat duurt wel even, de eerste mogelijkheid voor een afspraak is begin oktober. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht!

11 opmerkingen:

  1. Ik ben enkele jaren geleden ook overgestapt ook mijn tandarts zat 30 min fietsen hier vandaan en in de wintermaanden met kans op sneeuw of ijs vond ik het tijd om daar weg te gaan. En ze wisselde constant van tandarts en dat is iets wat ik niet prettig vind.
    Nu zit mijn tandarts hier 5 minuten lopen hier vandaan heerlijk, voor zo ver je een tandarts heerlijk kan vinden :-)
    Ik heb er geen spijt van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel verstandig om over te stappen. Ik snap dat het vervelend is om afscheid te nemen van een tandarts waar je al zo lang naar toe gaat. Je weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De mijne ging met pensioen en kon geen opvolger vinden (!). Er zit nu wel weer een soort tandheelkundig bedrijf in dat pand, maar dat is iets commercieels, en die heeft "de praktijk" als zodanig -- en de patiënten -- niet overgenomen.
    In plaats daarvan zijn we overgeheveld naar een moderne groepspraktijk, gelukkig nog wel in de binnenstad. Modern en DUUR en eigenlijk ook echt commercieel, elke stap die ze zetten heeft een prijskaartje. En ze sturen je gelijk af op een complete gebitsrestauratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De mijne verhuisde naar een groepspraktijk 5 km verderop. Redenen om te verhuizen waren o.a. de gestegen kosten en het gebrek aan opvolging.
    Nu is alles in één gebouw; tandartsen, implantoloog, prothesemaker. De een verwijst door naar de ander, waardoor er zo goed als geen wachttijden zijn. Er is ook een contract met kaakchirurgie waardoor je ook daar snel terecht kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een mondhygienist is ook veel duurder. Idioot gewoon , dat je tot oktober moet wachten . Echt niet ok dat de meeste tandartsen geen gebitsreiniging meer doe en je geen andere keus hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie consumentenprogramma Radar, een rekening van € 90 voor een afspraak met de (mbo geschoolde) preventiespecialist voor een half uur. De tandarts deed de standsteenverwijdering in 5 minuten. Hun tarief is hetzelfde, belachelijk gewoon. Mijn tandarts probeert nu via de assistente ook te verwijzen naar preventiemedewerker. Ik ga er eventueel wel heen maar niet voor 30 minuten. Ook wil de tandarts opeens alle oude amulgaanvullingen vervangen omdat er scheurtjes in de kiezen kunnen ontstaan. Ook dit kost een vermogen.

      Verwijderen
  6. Mijn nieuwe tandarts stuurde me ook door naar de mondhygienist. Ik vond die heel intensieve behandeling absoluut niet fijn. Ik had een paar dagen pijn aan alles in mijn mond. En de rekening was €115,-.Voor mij nooit meer. Ik heb het besproken met de tandarts en nu reinigt de aaaistente mijn gebit direct na de controlebehandeling. Het zal misschien minder goed zijn maar voor mij is het prima!
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip Anita, hoe minder gehannes in mijn mond, hoe prettiger. Helemaal er aan ontkomen lukt helaas niet, als je je gebit fatsoenlijk wilt houden.
      Groet, G

      Verwijderen
  7. Bij onze praktijk heb je steeds een andere tandarts en bij de een na laatste controle zei de tandar Dusts dat ik een afspraak moest maken bij de mondhygiëniste terwijl ik altijd complimenten van andere tandartsen kreeg voor het goede poetsen. Ik ging dus niet (het is ook nog eens erg duur) en raad eens...bij de laatste zei (weer een andere)tandarts dat ik een buitengewoon schoon gebit heb! Haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I.v.m. overgangsklachten moet ik 3 keer per jaar naar de mondhygiënisten. De tandarts heeft nu een andere in dienst genomen en ik betaal nu Euro 110,00 voor een behandeling. Zij gaf ook ongevraagd advies over poetsen. Extreem duur (mijn mening) en ik heb besloten het terug te brengen naar 2 keer per jaar. Er was overigens op 5 mei een uitzending bij Meldpunt over dure mondhygiënisten. Zo ontstaat er inderdaad steeds meer een tweedeling in de zorg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mondhygiënist wordt vaak verward met een preventieassistent.
    Daar zit dus een heel verschil in.

    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.