zaterdag 3 juni 2023

Boodschappen in de afgelopen week: misschien is een verhoging van het budget nodig?

Het valt niet mee om onder het weekbudget van 40 euro te blijven! Misschien moet ik er gewoon nog 5 euro aan toevoegen en er 45 euro per week van maken.
Ik wacht nog even af of het me in de komende weken lukt om rond of onder de 40 euro te blijven, anders wordt de budgetverhoging officieel!
Ik koos de afgelopen week ook wel voor wat dure dingen die luxe zijn en niet perse noodzakelijk:
kersen, mango, kaas, haringfilet, pompoenpitbroodjes, walnoten, focaccia en wijnbladeren. Ze maken de uitgaven hoger, en het is allemaal lekker, maar je kunt ook zonder. Als het moet.

De gerookte haringfilets had ik eigenlijk al een week geleden willen kopen, de aanbieding liep van 21 - 29 mei, maar in de eerste dagen van de aanbieding waren de pakjes die in de winkel lagen nog maar 2 dagen houdbaar en niet afgeprijsd. Ik doe minstens 4 à 6 dagen over 1 pakje met 2 filets, steeds een halve filet op 1 boterham, dus ik wil producten met een langere houdbaarheidsdatum. Dus uiteindelijk een pakje op 27 mei gekocht en 2 dagen later nog een pakje en daarvan is de houdbaarheid tot 8 juni. Veel geschikter voor mij!

Voordat iemand denkt dat ik in de afgelopen week 2 pakjes bouillonblokjes en een pot bouillonpoeder geconsumeerd heb: ik doe daar lang mee. Zo nu en dan wat door de zelfgemaakte soep, soms een blokje en soms een klein beetje uit een potje. De hoeveelheden uit een potje zijn beter te doseren, vandaar dat ik ook een potje kocht.

27 mei - 3 juni 23

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
bananen, fair trade, 1040 gr. Plus 1,49
kersen, 500 gr* AH 2,99
mango* AH 1,29
knäckebröd* Plus 1,00
Turks brood, afbak Lidl 1,29
3 pompoenpitbroodjes* Lidl 0,99
500 gram kaas BB AH 4,38
gerookte haringfilet, 422 gr BB (2 pakjes)
AH 3,97
hummus Plus 1,39
kop soep (3 zakjes instant tomatensoep)
Lidl 0,00
450 gr spinazie, diepvries AH 0,59
450 gr. tuinerwten, diepvries AH 0,89
bospeen* AH 0,99
1 kg rode uien Plus 1,05
2 puntpaprika's 240 gram* Plus 1,00
driekleurensla* Lidl 0,69
Italiaanse kruiden Lidl 0,99
500 gr walnoten* Lidl 5,99
gevulde wijnbladeren, 2 blikjes Lidl 3,78
2 pakjes bouillonblokjes minder zout BB AH 2,54
potje tuinkruidenbouillon BB AH 1,69
2x2 focaccia * AH 3,00
zure room @ Lidl 0,62
Snacks/ hapjes    0,00
Dranken    
6x sojadrink Lidl 5,34
TOTAAL   47,95

10 opmerkingen:

  1. Als de prijzen steeds hoger worden is het prettig je budget ook te kunnen verhogen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik heb overwogen het budget te willen verhogen. Ik heb het 10jr gered met €40 ben sinds jaar vorig jaar gestart met €50 en merk dat dat al erg krap is.
    Ik heb zaken als lijnzaad, chiazaad, hennepzaad en walnoten voor de goede mega 3 vetten. Ik eet geen vos, zeewier etc (niets wat op of in het water leeft). Pompoenpitten o.a. voor magnesium. Gewoon van de blauw/gele discounter, behalve de lijnzaad. Ook hebben ze daar goede plantaardige melk, kokosyoghurt etc.
    Ook kies ik voor goede kwalteit olie, dat tikt ook door.
    En ik kies voor bio als het gaat om de "dirty dozen". Of onbespoten bij een boer idm.
    Verder zo min mogelijk luxe, maar goede voeding vind ik zeer belangrijk!
    Goed rotzooivrij stevig speltbrood, gepofte boekwijt en gepofte quinoa, zijn wat duurder, maar doe er lang mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik heb mijn budget verhoogd. Dat voelt fijner dan dat je steeds denkt ik ben over het budget. Per maand voor 3 personen ben ik in stappen van € 350 naar € 500 gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met een peuter die gerust 6 volkoren boterhammen eet op een dag en een man die er 8 tot 10 eet heb ik het budget naar 140 euro per 10 dagen gezet. Ik doe eens per 10 dagen boodschappen en ik merk dat ik steeds meer alleen de goedkoopste gerechten maak, en dat mijn opties voor tussendoor en voor extra veel trek nauwelijks te betalen zijn met dat budget..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, op ik met mijn budget van €500 pm, merk dat ik nauwelijks nog extra's of luxe producten kan kopen. Wel goed voor de lijn. Haha, over een jaar in heel Nederland slank!

      Verwijderen
  5. Heel herkenbaar allemaal. De boodschappen zijn duur ondanks dat we (2 personen) altijd uit de reclame groente en vlees en vleesvervangers eten. Vooral de noten en de biologische rozijnen in de havermoutpap zijn duur en het diepvriesfruit in de griekse yoghurt. Verder drinken we geen alcohol en frisdrank en eten we zelden koekjes. Soms in het weekend oven baked chips maar alleen uit de reclame anders is het niet te betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik koop een heleboel bij de notenshop, is veel voordeliger dan hier in de winkels in België.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet ongeveer wat alles een jaar geleden kostte. En als ik zie wat het nu kost… De prijzen zijn flink gestegen bijvoorbeeld eieren +25%, melk(lactose vrij) +15%, luxe broodjes (1x in de week) +15%, margarine +30% om over groenten en fruit maar niet te praten. Tel daar de krimpflatie bij op. En ja dan kom ik door mijn dieet niet meer daar met €45,- per week voor alle boodschappen incl wasmiddel, schoonmaakmiddelen, handzeep enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ons budget nu op 80 euro gezet (voor 4 personen, waarvan 1 gluten- en lactosevrij eet), omdat de kosten voor de boodschappen uit de hand liepen. Dan moet ik wel echt heel goed opletten ( = heel veel basic / aanbiedingen) en 5-7 euro per week sparen voor het jaarlijkse vleespakket (20 kg bio van de boer).

    Als het kan Aaf, gewoon doen. Hier is het een keuze omdat anders andere dingen niet gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Herkenbaar, wij redden het ook niet meer met ons maandbudget wat betreft de boodschappen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.