vrijdag 2 juni 2023

Waar gaf ik mijn vakantiegeld aan uit?

In mei kreeg ik vakantiegeld, dat was €637,53 en dat geld heb ik (dankzij mijn spaargeld) in veelvoud uit gegeven!

Waar ging het om?
Vakantie de komende zomer. Ik huur twee vierpersoons zomerhuisjes, naast elkaar, tegenover een speeltuin. Een week op een eiland met (schoon)kinderen en kleinkinderen. In elk huisje zijn 4 slaapplaatsen voor volwassen en 1 kinderledikantje. Kleinzoon van 1,5 kan nog prima in een ledikantje slapen. Kleindochter van net 3 wil daar niet meer in, maar dat hoeft ook niet, zij mag op een groot bed. In mijn ogen zou ze nog prima in een ledikantje kunnen slapen, mijn beide dochters sliepen tot in de maand dat ze vier werden in een spijlenbedje, maar jongste kleindochter voelt zich daar veel te groot voor!
Ik had vorig jaar al een aanbetaling gedaan en in de afgelopen maand betaalde ik de rest van de huur: €2.335,18.

Ik kocht een elektrische bovendeken, voor op de bank in de winter. Afgelopen winter heel prijzig, maar valt nu wel mee: 35 euro. Ik heb hem op een kille avond geprobeerd en hij is heerlijk warm!

Daarnaast bestelde ik in april een elektrische driewieler, met bagagemand en andere toebehoren (slot). In de afgelopen week was hij klaar.
Dat kostte inclusief extra slot ruim €7.600,-
Ik besprak de aankoop van de driewieler met mijn huisarts. Dat ik de aankoop van de driewieler niet via de WMO deed. Zij vond: als je het geld hebt, gewoon doen en niet allerlei ingewikkelde en langdurige procedures ingaan om zo iets via de WMO vergoed te krijgen.
Het is een reuzen hap uit mijn budget, maar ik ga nu gewoon weer verder sparen, voor een nieuwe vakantie! 

Tel het allemaal bij elkaar op en ik kom op ongeveer 10.000 euro uit! 

Au! Zegt mijn buffer!

Maar ik ga genieten!

29 opmerkingen:

  1. Wat een geld die huisjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de hele huursom voor 1 week is €3.113,58! Enorm veel geld voor 2 zomerhuisjes, maar tegenwoordig is dat blijkbaar voor het hoogseizoen op een eiland heel normaal!

      Verwijderen
    2. Voor minder huur je in het hoogseizoen ons prachtige vakantiehuis in Spanje, 2 afzonderlijke appartementen, totaal 10 personen, met privé zwembad en mooie tuin, in alle rust boven op een berg. Énorm veel geld in Nederland!

      Verwijderen
    3. Ik weet ook niet of ik het nog een keer doe. Ik vind ruim drieduizend euro wel veel voor een week vakantie en dan heb je alleen nog maar logies en verder niets. Je kunt wel gratis gebruik maken van het zwembad, dat dan weer wel!
      Maar Spanje vind ik veel te ver weg om naar toe te reizen met kinderen van 1,5, 3 en 6 jaar. Dat ligt vanuit Groningen niet naast de deur!

      Verwijderen
    4. Luz, vergeet de reiskosten niet !

      Verwijderen
  2. Ha, dat zijn goede en zinvolle aankopen! Ik vind nu ook: ik heb altijd zuinig geleefd om voorbereid te zijn op crisissituaties, en dit is een crisissituatie, dus ik mag NU mijn geld uitgeven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had de huisjes vorig jaar al geboekt. Na het overlijden van de vader van mijn dochters in mei vorig jaar, realiseerde ik mij pas echt dat het leven korter kan zijn dan je misschien verwacht. Dus we gaan nú leuke dingen doen, later kan het misschien niet meer!

      Verwijderen
    2. Ik denk dat de herinnering onbetaalbaar is.

      Verwijderen
  3. Als je de financiele middelen hebt, doen! Vooral van je driewieler en deken zul.je jarenlang plezier hebben. Door goed op je geld te letten bij de reguliere uitgaven heb je nu het geld voor leuke en nuttige uitgaven voor jezelf en je gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk Aaf wat een goede investeringen! Al moet ik bekennen dat ik wel schrik van het bedrag voor het huren van 2 huisjes. Maar zoals mijn (jong) overleden oma altijd zij "Je laatste hemd heeft toch geen zakken". Soms is het inderdaad beter ver te blijven van instanties als je het kunt betalen. Wij hebben besloten zelf de huishoudelijke hulp voor mijn moeder in te huren en te betalen haar gemeente (Amsterdam) eist minimaal 10 maanden op de wachtlijst en daarna gaan alle urgente mensen voor. Dat lezen wij als het kan nog jaren gaan duren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad superduur, die huur van de huisjes! In bovenstaande reactie heb ik het bedrag gekopieerd.

      Verwijderen
  5. Dat zijn inderdaad behoorlijke uitgaves. Maar goed besteed..
    Ook goed dat je een driewieler hebt gekocht, dat is zo fijn rijden en stilstaan want dan kan je heerlijk blijven zitten. Het is wel even wennen met rijden, de eerste keer de hoek om vond ik doodeng! Ook drempels moet je echt recht oprijden, de kans op omvallen is er. Het is echt even oefenen.
    De mijne is vorige week ermee opgehouden, electrisch systeem is waarschijnlijk verrot, mijn handige partner kon er ook niks meer mee, en hij is ook 20 jaar oud.
    Vandaag komen we jouw richting, huisje gehuurd op de grens van Drente . Ik wil graag eens de geboorteplaats van mijn opa in 1900 bezoeken, Blijham.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig Aaf, fijn voor je dat je het kunt doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alles bij elkaar veel geld, maar je zult vast veel plezier beleven aan je deken, fiets en de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent een geweldige oma!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed voor jou Zuinigaan! Zo n driewieler is een veilige optie om toch nog zo lang mogelijk te blijven fietsen, als je evenwichtsproblemen hebt. Mijn eigen moeder van 69 jaar is de laatste jaren haar gevoel voor evenwicht volledig kwijt geraakt en haar gloednieuwe elektrische fiets staat nu werkloos in de berging.
    Je neemt je geld toch niet mee in het graf, dus beter nu (bewust) uitgeven aan iets waar je hopelijk nog heel lang plezier aan gaat beleven.
    Zelfde verhaal voor het reisje: als het goed gaat creëert dat fantastische herinneringen voor 3 generaties. Onbetaalbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel goed dat je die fiets zelf koopt ipv via allerlei energieslopende procedures.
    Ik ben zelf ook aan het rondkijken naar een driewielfiets...tegen de tijd dat je hem hebt en ervaring ermee hebt, lezen we dat vast in je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Flinke uitgaven..! Maar fijn dat het kan, en lekker van genieten hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat fijn dat je zo'n goede buffer had Aaf. Het klinken mij als allemaal hele mooie investeringen en uitgaven in de oren. Echt de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk om te lezen Aaf, dat je je gespaarde geld uitgeeft aan een fijne vakantie met je familie en een elektrische driewieler! Ben benieuwd naar je ervaringen met de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Daar wordt je blij van!
    Wat een goede besteding van je geld!
    Hoop dat jullie een heerlijke week met elkaar hebben en dat is een onbetaalbare herinnering dus het geld meer dan waard!
    En de driewieler zal je geluk ook zeker vergroten! Top! Je bent het waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig dat je dit kon doen! Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Verstandig, die driewieler. Als je daarmee (veel) langer mobiel kunt blijven? Prima toch. Er zullen wel vaker busstakingen over ons heen komen, dacht ik ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Klinkt als goede uitgaves!
    Mag ik vragen welke deken je hebt uitgezocht? Ik wil er ook een maar kan maar niet kiezen...
    -JennyL

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nuvoo. De deken meet 120x160 cm.

      Verwijderen
    2. Bedankt! Past binnen mijn budget dus dat is mooi meegenomen. :)
      -JennyL

      Verwijderen
  18. Je besteedt je geld goed, heerlijk met je hele gezin een weekje vakantie.
    Ik zie dergelijke driewielers regelmatig hier op de (bos) fietspaden. Je moet wel goed opletten, niet alleen bij de haakse bochten maar ook op de smalle fietspaden, ze zijn breder dan een gewone fiets.
    Die buffer wordt ‘vanzelf’ weer groter.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ruim €1000 per week, per huisje. Wat een prijs. Kan me voorstellen dat mensen dan een vliegvakantie boeken.
    Goed idee om de driewieler zelf aan te schaffen. Heeft m'n moeder ook gedaan. Ze kon 't betalen en had geen zin in WMO-gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Aaf, het is veel geld de huisjes, maar zoals anderen al zeiden: de herinnering is onbetaalbaar. Mijn ouders spaarden elk jaar een flinke som geld en daar gingen we in mei of juni (in een goedkopere week) met ons hele gezin inclusief kleinkinderen van naar de zon. Ik heb daar geweldige herinneringen aan, mijn ouders leven allebei nog maar mijn moeder is afhankelijk van zuurstof en we koesteren dat dit samen kon en kijken nog regelmatig foto’s terug. Dan wanen we ons weer heel even daar, allemaal nog in goede gezondheid. Ik ben blij dat mijn ouders liever met warme hand gaven dan dat we straks alles naar de Belastingdienst mogen brengen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.