zondag 4 juni 2023

WhatsApp-fraude: ongelooflijk hoe mensen daar steeds weer intrappen!

Ik heb er al veel vaker over geschreven, maar omdat het in de vriendenkring van mijn dochters onlangs weer 2x gebeurde, hier toch weer een waarschuwing.

Eerst een moeder van één van de vriendinnen, vriendin A. Die moeder kreeg zogenaamd een appje van haar dochter dat ze haar telefoon kwijt was en dat ze 2000 euro nodig had. Het appje was met aanhef en sloot af met de werkelijke naam van het kind. Moeder besloot tot actie over te gaan, maar ...... de bank vond het een verdachte transactie. Daardoor heeft de moeder gelukkig het geld weer terug kunnen krijgen.

De vader van een andere vriendin in het vriendengroepje, vriendin B, kreeg een soortgelijk appje.  Hij heeft prompt geld overgemaakt naar zijn dochter, die een nep-dochter bleek te zijn.
Het lijkt er op dat hij helaas het geld kwijt is.  Ook een paar duizend euro.

Beide ouders zijn absoluut niet dom, allebei hebben ze hoger onderwijs genoten, maar toch waren ze niet alert genoeg om zich te realiseren dat het niet hun eigen kind was dat om geld vroeg, maar een crimineel.
Blijkbaar wordt het zó slim en geraffineerd gedaan, dat je er gemakkelijk in trapt!

Consumentenbond:

WhatsApp-fraude zorgt voor veel schade: gemiddeld duizenden euro's per slachtoffer. Bij de nieuwste variant doen oplichters niet alleen bekenden na, maar kapen ze ook WhatsApp-accounts.

Zo herken je WhatsApp-fraude

  • Een 'bekende' stuurt je een appje vanaf een onbekend nummer. De profielfoto kan kloppen. Vaak is het een bericht met de smoes dat hij/zij een nieuw nummer heeft.
  • Deze 'bekende' vraagt je om een rekening voor te schieten.
  • Er is vaak (veel) haast bij.
  • De 'bekende' wil niet op een andere manier communiceren. Of hij beweert dat dit niet kan, bijvoorbeeld door een kapotte telefoon.
  • In sommige gevallen hoor je als je belt vaag de stem van de bekende, waarna het gesprek stopt. Dit zijn dan geluidsfragmenten die van social media zijn gehaald.

Ga nooit op een betaalverzoek in, ook al vertrouw je deze bekende door en door. Criminelen lezen zich soms zelfs in via social media om personen goed te imiteren: van actuele gebeurtenissen tot gekopieerd taalgebruik en stemfragmenten.

Lieve mensen, trap er niet in!
Bel je kind ter controle, stel vragen die alleen je kind kan beantwoorden.
Let goed op, dat kan je duizenden euro's schelen!
Geld waar je leukere dingen mee kunt doen dan overmaken naar criminelen.

17 opmerkingen:

  1. Haha eergister nog een sms "Hoi mam ik ben mijn telefoon verloren reageer op whatsapp nr......" Meteen verwijderd, was een nr. uit Polen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat betekent dan toch dat je geld overmaakt naar een onbekend banknummer? Het lijkt me verstandig om de bankrekeningen van je kind(eren) in de adreslijst van je bank te zetten. Dan kunnen deze dingen niet gebeuren, lijkt me. Of ben ik nu naïef?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen WhatsApp-fraude maar vorige week werd mijn moeder (86) gebeld door de haar bank dat ze haar spaargeld veilig moest wegzetten omdat er geconstateerd was dat er 10.000 rekeningen van de bank gehackt waren. Ze konden haar op de cent nauwkeurig vertellen hoeveel er op die rekening stond. Ze werd verzocht om in te loggen en het geld naar een bankrekening over te boeken die men haar zou vertellen. Helaas voor de beller ging deze vlieger niet op. Mijn moeder heeft alleen een analoge telefoon en een mobiele om mee te bellen en te SMS'en. Heeft ook geen computer ik ben degene die al haar bankzaken regelt meestal op zondag bij haar thuis en hier vanaf mijn eigen computer. Gelukkig belde ze mij direct en ik heb voor alle zekerheid de wachtwoorden en inlog gewijzigd en de bank op de hoogte gesteld. Goed dat je mensen waarschuwt Aaf en er via je blog over schrijft want hoge opleiding zegt niks als het over je kinderen en/of kleinkinderen gaat dan schrik je gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kreeg ook zo'n verzoek vorige week. Wist gelukkig direct dat het nep was: wij spreken en appen in het Fries met elkaar. Mijn kinderen zouden nooit 'Hallo mam' naar mij sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha geweldig!🤣
      Dat is het voordeel als je altijd in het Fries appt.

      Verwijderen
  5. Ik ben werkelijk verbaasd dat er nog steeds mensen intrappen. Kan het me haast niet voorstellen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zou het kunnen dat mensen er in trappen omdat ze er op rekenen dat de bank het toch wel vergoedt?
    Ik kan me niet voorstellen dat je daar nu nog intrapt....Dan mag je wel eens onder je steen vandaan komen.... Misschien is dit wel te kort door de bocht van mij hoor en trap ik er zelf nog eens in, maar ik kan het me niet voorstellen eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het vreemd dat ouders erin trappen.Met zulk soort bedragen reageer je toch niet op een appje.Je kind komt dan toch gewoon langs.En ook niet op een telefoontje afgaan,want onlangs op TV gezien wat ze nu/straks kunnen met AI is ook niet best.Je kunt dan ook niet meer op de stem vertrouwen.Dus gewoon langs komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik krijg afen toe zulke berichtjes. Dan stuur ik het oude nummer een berichtje en gek genoeg.. is het nooit waar.

    Dus stuur een mailte, smsje, appje of doe een belletje naar het oude nummer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben de afspraak binnen het gezin, dat als je geld nodig hebt, je dit mondeling doet. Geen gedoe met eventuele hackers, fraudeurs enz. Ben je in het buitenland terwijl er iets gebeurd, dan gaat het via de gezinsapp maar nog liever via beeldbellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Er wordt zoveel voor gewaarschuwd en via vele kanalen. Dat heeft iedereen toch wel eens gezien/gehoord/gelezen?
    Ik kreeg eens een dergelijk appje van mijn pedicure dat ze op vakantie was en dringend geld nodig had. Dus niets mee gedaan. Bij de volgende afspraak vertelde ik dat natuurlijk en er bleken nog meer van haar clienten dat gehad te hebben. Een ouder echtpaar geloofde het wel maar hadden gelukkig haar meteen gebeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nee, ik kan het me ook niet voorstellen. Zeker niet nu er zoveel voor wordt gewaarschuwd. Maar als ik dan wat langer er over nadenk kan ik het me een beetje voorstellen. Je bent in eerste instantie niet zo alert en denkt misschien meteen aan je kind in nood en dat je je kind graag wilt helpen. Zoiets kan je vermogen tot helder nadenken misschien even in de weg zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook ik heb dit al drie keer gehad. Er niet ingetrapt. Daarom snap ik ook niet dat er toch mensen zijn die er in trappen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel goed dat je hier nog een keer op attendeert, want het overkomt de beste. Even een moment van onoplettendheid, je leest te snel, je ligt beroerd op bed en je brein werkt maar half, het verzoek om even een rekening voor te schieten klinkt aannemelijk, want je kind had net veel onkosten gehad, etc. Als het om je kind gaat, dan is je eerste impuls: ik moet helpen. Ik noem deze oplichters de zakkenrollers van internet. Het zijn gelegenheidsdieven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik krijg zo af en toe "hoi mam"appjes. We hebben geen kinderen,dus ook geen gevaar van er in trappen

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.