maandag 7 augustus 2023

Geurende biologische appels

De appels van mijn appelboom beginnen al weer te rijpen!
Ik heb de eerste valappels binnen gelegd en wat een geur verspreiden ze!
Heerlijk!

Valappeltjes van eigen boom
Er zitten nog vele kilo's aan mijn boom en de meeste zijn veel groter dan de appeltjes die nu van de boom gevallen zijn.
In het voorjaar vreesde ik dat er door droogte en doordat ik weinig insecten zag vliegen, de oogst klein zou zijn, maar de oogst is verrassend groot!
Het gaat goed met mijn in 2011 geplantte boompje!

8 opmerkingen:

  1. Ons boompje gaat ook prima en de appels zien we groter worden door de overvloedige regen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben in ons smalle Amsterdamse straatje een pruimenboom staan, tegen de muur, in een geveltuintje. In het voorjaar zat er een duiven nestje in waar twee mooie houtduifjes volwassen zijn geworden. Helaas zijn die dol op het groen van de boom, en aangezien er verder weinig te vinden is, zie ik dit jaar helemaal geen pruimpjes hangen.
    Maar ik hoor wel (nog een beetje aarzelend) roekoe roekoe op de hijsbalk.
    Om 5 uur 's ochtends, zodat Kater een driftaanval krijgt en over mij heen klauwt om de duifjes te verjagen.
    Toch plezier dus van onze "vruchtenboom" zonder vruchtjes. Soort van, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie appels. Welk soort heeft u?
    Blijft het boompje klein of wordt het een mega grote boom.

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een benoni, een zelfbestuiver, maar binnen 20 meter staat in de tuin van de buren een andere appelboom, dat helpt bij de productie.
      De boom zou volgens het label van Tuinland groeien tot 180 cm, maar dat is niet het geval, hij is nu, na 12 jaar groter dan dat.

      Verwijderen
    2. Dank je voor je antwoord.

      Verwijderen
  4. Lekker, de geur van appels. Bij de boerderij hadden we verschillende hoogstam appelbomen. Oude rassen zoals Drentse Bellefleur, Groninger Kroon, sterappel, goudrenet en een notarisappel. Van onrijpe valappels maakte ik vaak een chutney, heerlijk!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De benoni heeft een heerlijk sterke geur. Onze peren zijn in trek bij de kauwen. Ben benieuwd,hoeveel er voor ons over blijven

    BeantwoordenVerwijderen
  6. JA! Half augustus waren de eerste vroege appels rijp bij ons in de hof. Welk soort appels we allemaal hadden? In ieder geen rassen die op een officiële rassenlijst stonden. Op een na waren het allemaal zaailingen die door een van mijn voorouders geplant waren. Als de boom eetbare vruchten gaf dan bleef hij staan en anders werd het hout opgestookt in de haard en vervangen door een nieuwe zaailing. Ik geloof dat zoiets tegenwoordig in goed Nederlands heet "God zegene de greep" en door lijders aan de Engelse ziekte 'try and error'
    Doordat we veel fruitbomen hadden waren we ook gewend aan veel fruit te eten en als omstreeks april de laatste bewaarappels opgegeten waren kwam er een periode van strikte onthouding. Begrijpelijk dat wij kinderen hartstikke blij waren als het weer augustus was en de vroege appels rijp waren. We smokkelden soms wat door een paar onrijpe appels te plukken en die een paar dagen in het hooi te laten rijpen. Dan had je al appels in juli! Ik verlang nog wel eens naar die fris-zure smaak van die eerste vroege appels, maar ja, toen mijn vader de boerderij verkocht hebben ook alle fruitbomen het loodje gelegd. De nieuwe eigenaar was er voor geen millimeter in geïnteresseerd. Zonde van die soms al meer dan 100 jaar oude bomen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.