donderdag 28 september 2023

Onze 6e tot 8e reisdag en 4e hotel in Zwitserland

Op onze 6e vakantiedag reisden we van Rigi Kaltbad, hoog boven het Vierwoudstrekenmeer, naar Braunwald, in het kanton Glarus, op weer een andere berg. Vierwoudstrekenmeer schijnt de juiste naam te zijn. Ik heb vroeger als kind Vierwoudstedenmeer geleerd, maar dat is blijkbaar een foute vertaling van Vierwaldstättersee.
We gingen met de trein naar beneden, naar het plaatsje Vitznau dat aan het meer gelegen is.
(NB je kunt op elk van de onderstaande foto's klikken om hem te vergroten)

De trein die ons naar beneden bracht.
In het midden tussen de rails
zie je de tandraderen die zorgen
dat de trein kan klimmen en dalen.

Bij het meer stapten we op de boot en voeren we 1,5 uur op het meer naar de zuidelijkste punt van het meer. Het dreigde te gaan regenen, maar dat deed het alleen een beetje aan het einde van de tocht.

onze boot
uitzicht vanaf de boot

Toen de boot afmeerde, regende het flink. We moesten in het dorp Füelen overstappen op een bus die ons een stukje verderop zou brengen. Gelukkig konden we onder een afdak schuilen, het was echt nat!
De bus bracht ons naar Altdorf waar we moesten overstappen in de postbus die 3 maanden (24 juni t/m 24 september) per jaar 2x per dag over de Klausenpas rijdt. Een tamelijk uniek ritje. De Klausenpas ligt op 1948 meter.

Klausenpas Bron: wikipedia

Gelukkig regende het niet meer tijdens de rit over de pas. Regelmatig liet de bus keihard de posthoorn klinken als we een onoverzichtelijke bocht naderden. Dit is om het tegemoetkomende verkeer te waarschuwen. Helaas was het maken van foto's lastig tijdens de busrit. Daarom heb ik foto's van Wikipedia en Google Earth gehaald.

Hier kwamen we vandaan

Na een lange rit van 1 uur en 3 kwartier over de pas, kwamen we aan in Linthal, vanwaar de kabelbaan naar onze bestemming zou gaan. Het weggetje van het eindpunt van de kabelbaan, onder in het dorp Braunwald naar ons hotel hoog boven het dorp, was heel stijl. Ondoenlijk met onze bagage. Dus namen we een taxi. Op 2 momenten van de dag rijdt er een gratis paardenkoets naar het hotel, maar die sloot niet aan op ons reisschema. Jammer, het had mij heel leuk geleken om in zo'n koets gereden te worden!

De paardenkoets van het hotel

We hadden een prima kamer met een ruim balkon op het zuiden en zeer modern sanitair met inloopdouche. Prima geregeld!
De volgende dagen hebben we veel gewandeld en gelezen. Nog wat foto's van wandelingen en uitzichten:
vanaf ons balkon

tijdens een wandeling
tijdens een verre wandeling van dochter

Eindpunt van de verre wandeling, een meertje hoog
op de berg, de Oberblegisee

nog weer vanaf ons balkon

1. Wat hadden jullie een aparte route met veel moois.

2. Hoi Aaf, wat een prachtige vakantie! Leuk dat je ons mee laat (na-)genieten. Groet, G

3. Wat een ontzettend leuke reis met zoveel apart vervoer! Postbus, kabelbaan, boot, tandradbaan etc. Hebben jullie dat helemaal zelf zo uitgezocht of was het een kant en klare reis?

1. Het was een georganiseerde reis, door Treinreiswinkel.nl. Het aardige is dat al dit vervoer in handen is van de Zwitserse federale spoorwegen, de SBB.

Verwijderen
  4. Echt een prachtige reis en fijn dat je dat allemaal aankan. Ik doe het je niet na

5. Heerlijke reis en wat hebben jullie veel gezien/gedaan. Prachtige foto's ook. Toen ik las over het kanton Glarus moest ik onmiddellijk denken aan die Zwitserse groene strooikaas (Geska Glarus) en zo'n kartonnen busje. At ik vroeger vaak op brood en zie dat het nu nog steeds te koop is.

6. Had ik al gezegd dat ik erg jaloers op jullie ben?
    Marijke

7. Wat ‘n leuke reis, geweldig!
    Thea

8. Wat was dat een mooie reis, om zo samen te doen! Bijzonder!

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.