vrijdag 29 september 2023

De herfst, niet mijn favoriete seizoen!

Meteorologisch begon de herfst  op 1 september en volgens een andere meting 23 september.

Ondanks dat het soms nog vrij zomers en zonnig is, vind ik het ook al weer knap koud! Dan heb ik behoefte aan warme dekens en vesten.
En dan kijk ik op mijn thermometer en dan blijkt het meer dan 20 graden te zijn in mijn woonkamer.
Ik denk dan rillend: hoe moet het als het echt winter wordt en de temperatuur in mijn woonkamer weer 18 graden is? Lukt het me wel om weer terug te gaan? Ik was de hele zomer gewend aan warmte. Vrijwel nooit gaf de thermometer lager dan 20 graden aan. Nu dan weer lager dan dat?  Het zal wel goed komen, want dat is iedere herfst nog gelukt en dat zal nu ook wel gebeuren.

En het is al weer lang donker 's nachts!
Vandaag gaat de zon pas om 7:29 uur op! Rond eind juni was dat nog om 05:03 uur!
En vanavond gaat de zon al om 19:18 uur onder. Dat was eind juni pas om 22:06 uur.

Ik heb zó geen zin in het donkere koude jaargetijde!
Niet meer in de zon buiten zitten op mijn terras. Dikke jassen en vesten aan, langdurig omkleden in zwembad en sportschool, want veel meer kleding om uit en aan te doen. Wat een gedoe weer!
Het scheelt wel dat ik nu twee warme elektrische dekens heb. Een stoeldeken om op te zitten en een bovendeken die ik op de bank kan gebruiken. Samen zorgen die voor warmte en hoeft de verwarming nog niet aan!

Het is al bijna 1 oktober, mijn streefdatum voor de start van het stookseizoen. Die streefdatum is niet in beton gegoten. Als het te koud is, dan zet ik de thermostaat gewoon hoger en gaat de verwarming aan. 


22 opmerkingen:

  1. Toen ik in 1974 in Den Haag kwam te wonen werkte ik voor uitzendbureau. Op 1 oktober bij een Ministerie en toen ik die dag binnenkwam stonk het enorm. De kachels bleken aan te zijn, het gebouw werd nog verwarmd met kolen!
    Deze dagen is het best nog lekker weer, was woensdag in de sauna en we zaten heerlijk buiten in de zon in bikini, was een badpakkendag namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze week vind ik het best heel warm moet ik zeggen. Dat staartje zomer maakt het denk ik wel makkelijker om niet te stoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De herfst vind ik een mooi seizoen. De mooie kleuren van de bomen, de kastanjes en beukenootjes. Het bos, de herftsgeur, paddestoelen. Vroeger op de lagere school maakten we een herfstdoos van bladeren,kastanjes etc.
    De wisseling van de seizoenen, daar hou ik van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hebben zo’n warm najaar tot nu toe. Het ie echt nog helemaal niet koud. Loop nog in zomerjas of bodywarmer, en vaak zonder jas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk herfst! Geen hitte meer waardoor ik zo sloom word, geen gezweet en sociale druk om toch vooral naar buiten te gaan.
    Gewoon lekker herfstweer, stil, met mist en spinnetjes en mooie kleuren, of een flinke storm om de lucht schoon te blazen.
    's Avonds kaarsjes en lichtjes aan, de herfsttafel met pompoen en allerhande noten en kastanjes, handwerkje...en straks appeltaart als de goudrenetten weer komen.
    Ik ben geboren op 1 September, niet uit zonnegloren en een zucht van de ziedende zee, maar uit herfstdraden en nevel. Een wit wief!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens! Herfst heerlijk. Ik ben eind juni geboren in een hete zomer en werd als baby gelijk buiten gezet, want dat zou goed voor me zijn. Nu houd ik absoluut niet meer van die hete zomers!

      Verwijderen
    2. Ik werd geboren hartje winter storm, regen, grijs, de hele dag schemer.. nou ik leef pas als het boven de 25 graden is, daarvoor.. mij niet bellen. Als ik ooit kan emigreren naar een plek waar de winter minimaal 20 graden is knipper ik geen seconde.

      Verwijderen
    3. Gewoon nog een paar jaar wachten. Afgelopen oud en nieuw was het 16 graden. Met de huidige opwarming hebben we snel winters van 20 graden.

      Verwijderen
    4. @Titia, wat een mooie omschrijving van je geboortedag.

      Verwijderen
  6. Ik houd van elk seizoen dus heb nergens last van.
    Wel vind ik het belangrijk dat het binnenshuis behaaglijk is, mijn man heeft met name als het kouder wordt, veel pijn (artrose) en mag geen zware pijnstillers slikken.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een infrarood paneel aan het plafond doet wonderen! Wij hebben die precies boven de zit hoek. Een weldaad voor het reuma lichaam. Omdat je ook nog eens van binnen uit opwarmt kan de verwarming ook een graadje lager. Het paneel verbruikt 2kwh. In ons geval met overproductie van de zonnepanelen echt een fijne oplossing. En geen zware pijnstillers meer nodig

      Verwijderen
    2. Wij verwarmen middels een lucht-lucht warmtepomp. De zonnepanelen op het dak leveren genoeg op.
      Thea

      Verwijderen
  7. Heerlijk herfst ons appartement is in de zomer niet 'koel' te krijgen omdat het zo goed geïsoleerd is (3 dubbel glas) en slaapkamers op het Oosten en woon-en andere kamer op het Westen. Het is daarom nu nog steeds 24 graden. I.v.m. WTW is het openzetten van ramen en deuren eigenlijk niet de bedoeling. Het weer kan ook nog al eens wisselen deze tijd. Tijdje in Leiden gewoon (Leidens ontzet 3 oktober) en werkte toen in vp-huis soms konden we in zomerkleding met bewoners naar de optocht en soms was het koud en regenachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Elke herfst moet ik afkicken van de warmte. Net als jij heb ik het kil bij 20 gr. Gemberthee helpt een beetje. En met koud zonnig weer ga ik toch,dik ingepakt in de zon zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is stroom niet duurder dan gas nu?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn zonnepanelen leveren genoeg stroom. Er is hier sprake van een overproductie, dus effectief verwarmen met stroom is voor mij goedkoper.

      Verwijderen
    2. Maar als je nu geen zonnepanelen hebt? Klopt het dan dat stroom momenteel duurder is dan gas?

      Verwijderen
    3. 19.33u nee bij mij niet.

      Verwijderen
  10. Je schrijft hier vaker over en elke keer bedenk ik me hoe bijzonder verschillend mensen in sommige opzichten kunnen zijn. Ik voel me juist een paar maanden een heel klein beetje minder ontheemd in deze wereld zodra de temperatuur onder de 15 graden duikt en het ruimschoots donker is wanneer ik naar bed ga en wakker wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Na de 3e dinsdag in Oktober (Zuidlaardermarkt), gaat de verwarming weer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het onder de 18 graden duikt in de woonkamer gaat de cv aan. Zeker omdat er 5 dagen per week iemand stilzit aan de pc te werken. Druppel aan de neus koud doen we niet aan.

      Verwijderen
  12. Zover van een favoriet seizoen te spreken is; het voorjaar is wel mijn favoriet, zo lekker na een sombere winter met korte dagen en lange nachten. Maar op een sterke tweede plaats staat voor mij toch wel het najaar; mogelijk dat het met het 'boerenritme' uit mijn kindertijd te maken heeft. In de herfst oogst je wat je in de voorgaande tijd allemaal voorbereid hebt. Een soort periode van uitbetalen, of hoe je het ook noemen wilt. Hoewel ik zelf geen boer geworden bent (heb absoluut niks met vee), heb ik nog altijd wel het oogstgevoel bij het najaar.
    Omdat ik absoluut niks heb met vee, had ik ook weinig met de hooitijd. Het enige positieve dat ik daarover zeggen kan is dat ik de geur van net gemaaid gras lekker vind. Maar de werkzaamheden erna kunnen me gestolen worden.
    Uit mijn kindertijd weet ik nog dat de kachel pas aan mocht na Zuidlaardermarkt. Mijn vader hield zich daar niet aan; hij was een koukleum van het zuiverste water en zo gauw de temperatuur structureel onder de twintig graden kwam was hij al bezig om de kachel weer in de woonkamer te plaatsen. Een geluk voor hem; we hadden een woonkeuken en daar stond altijd de kookkachel aan. Ook 's zomers.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.