woensdag 27 september 2023

Zorgpremie voor volgend jaar is bekend!

Zorgverzekeraar DSW maakte gisteren al de nieuwe premies bekend.
Heel erg vroeg dit jaar.
DSW is altijd wel de eerste, maar meestal is de bekendmaking later dan eind september. De premie gaat naar €149 per maand, dat is een prijsstijging van 8%!
Op Prinsjesdag was al bekend gemaakt dat we rekening moesten houden met een stijging van 12 euro per maand en dat klopt bij de DSW inderdaad ongeveer.

Nu, in 2023, betaal ik €137,50 per maand voor de basisverzekering.  Dus er komt €11,50 per maand bij.
Hoe hoog was de zorgpremie in voorgaande jaren?
In 2022: €127,75
In 2021:  €124,50
In 2020: €118,-
In 2019: € 112,-

In Nederland ben je verplicht je te verzekeren. Je kunt niet zeggen: ik kies er voor om me niet te verzekeren. Er zijn wel uitzonderingen. Als aanhanger van een bepaalde godsdienst mag je zonder, je bent dan gemoedsbezwaarde, dat moet je overigens wel aanvragen. Ook illegalen, die officieel niet in Nederland verblijven zijn niet verzekerd. Als gemoedsbezwaarde of illegaal zonder verblijfsvergunning heb je geen recht op zorg.
Het lijkt me heel raar om geen recht op zorg te hebben. Wat als je een zware hartaanval krijgt of een ernstig ongeluk? Laten medici je dan dood gaan? Ik denk van niet, maar ik heb eigenlijk geen idee!

Terug naar de zorgpremie 2024. Ik ga het bedrag weer in 1 keer betalen. Dan krijg je namelijk 1% korting, die korting bedraagt in 2024 €17,88 of eigenlijk wel meer, want ik heb ook een aanvullende verzekering, voor tandzorg, podotherapie en fysiotherapie en dergelijke. Die aanvullende verzekering is op dit moment €24,50 per maand. Ongetwijfeld zal deze premie ook stijgen. Dus ik ga uit van een korting van tenminste €21,- op de jaarpremie.
Jammer dat ik geen werk meer heb. Toen ik nog werkte, betaalde ik de jaarpremie van mijn 13e maand die ik in december uitbetaald kreeg.
Toch vind ik de korting de moeite waard. Ik heb voldoende spaargeld voor een betaling in 1 keer.
Dus betaal ik in november of december het hele bedrag ineens.

32 opmerkingen:

  1. Volgens mij wordt het tegenwoordig gemoedsbezwaarde genoemd en dan moet je jezelf aanmelden bij het CAK. Je moet dan echter wel een extra bijdrage via de Belastingdienst betalen. Wanneer je medische kosten maakt krijg je daar een vergoeding voor (dezelfde die ook in het basispakket zitten). Hoeveel, wanneer etc. daar weet ik het fijne niet van. En natuurlijk wordt je niet uitgesloten van medische (acute) hulp een arts is verplicht (of een andere BIG-geregistreerde hulpverlener) om zo goed mogelijk te helpen dat staat ook in de artseneed. Overigens denk ik dat je als arts én mens altijd zult helpen althans ik kan mij niet voorstellen dat je iemand (waarvan je weet dat hij/zij niet verzekerd is) laat liggen. Ik denk overigens wel dat de premie voor de ziektekostenverzekering niet zo lang houdbaar meer is omdat er teveel prikkels zijn voor (over) behandelen. Klein voorbeeld: in februari 2020 kreeg ik een heupluxatie, behandeling etc. etc. controle in mei 2021 daarna verhuisde ik naar Nieuwegein in juni 2021. Het ziekenhuis hier wilde alle controlefoto's/bloedonderzoeken etc. nog geen 2 weken later opnieuw doen. Weigeren was geen optie want dan 'mocht ik een ander ziekenhuis gaan zoeken'. Dit is een klein voorbeeld maar ik denk dat dit één van de oorzaken is dat het ieder jaar duurder wordt. (Sorry voor het lange stuk).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ooit eens naast een gemoedbezwaarde in het zkh gelegen. Zij vertelde mij dat ze ook meteen van de administratie aan dr bed stonden, want hoe dacht ze dit te betalen. Elke opname is door de kerk betaald.
      Ze bijtaalde geen enkele verzekering en haar moeder had ook geen AOW. Geen idee hoe je dan rondkomt.

      En van een verpleegkundige hoorde ik destijds dat als dat niet het geval is ze enkel acute hulp verlenen en je weer ontslaan. Dit was 2013.

      Verwijderen
    2. Helaas verlenen veel artsen geen medische hulp aan ongedocumenteerden, zelf niet in een noodsituatie. Ook al zijn ze dat volgens hun eed verplicht. Deze straatarts komt op voor hen:
      https://decorrespondent.nl/michellevantongerloo

      Verwijderen
    3. Is het niet bizar dat als je weigert je te verzekeren (vanuit bezwaar, los van of je het kan betalen) - dat je dan nog het lef hebt je te melden voor gezondheidszorg?
      Ik kan me toch ook niet bij Albert Heijn melden dat ik liever niet betaal, maar wel honger heb?

      Verwijderen
    4. Zo werkt dat dus niet .Die mensen zorgen voor andere geld bronnen . En voor mensen zonder inkomen is het geen principiële keus vanzelf.

      Verwijderen
    5. Deze mensen betalen gewoon zelf hun rekeningen. Alleen als ze het zelf niet meer op kunnen brengen springt de kerk bij. Ze lopen ook niet te koop met hun niet-verzekerd-zijn. En als je weet dat mensen het nodig hebben, stop je soms gewoon een envelop met geld door de brievenbus. Anoniem dus. Best bijzonder hoe de mensen toch steeds weer genoeg hebben om ziekenhuis/tandarts/fysio/logo/ergo enz. te betalen. Als ik hier zo lees krijg ik de indruk dat er bijna geen mensen zijn die de gemoedsbezwaarden persoonlijk kennen noch hun motivatie ervoor.

      Verwijderen
    6. Ja Lies. Zo herken ik het ook.

      Verwijderen
  2. zouden er ook nog behandelingen/medicijnen buiten de verzekering gaan vallen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga daar maar vanuit. De zorg wordt alleen maar duurder door allerlei factoren. En een van de mogelijkheden om te bezuinigen is het basispakket aan te passen.

      Verwijderen
  3. Hoezo geen recht op zorg als gemoedsbezwaarde? Als je zelf betaald is er niks aan de hand toch!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze geven meestal een tiende van hun inkomen aan de kerk. Staat in de bijbel . Mocht het nodig zijn dan worden de ziekte kosten door de kerk betaalt . Net zo iets als een broodfonds . Het is een van de reden waarom veel mensen in de VS tegen de Obamacare waren . Waarom de overheid iets laten regelen als dat via een eigen gemeenschap kan . Sinds Kuipers die de VU oprichte heet het het subsidiariteit beginsel .

      Verwijderen
    2. Enig idee wat een paar dagen ziekenhuisopname kost?

      Verwijderen
    3. Ja soms tonnen .Daar zijn dan reserves voor opgebouwd . Wat maakt het uit hoe . Niet zo onverdraagzaam en zogenaamd bij de hand doen.

      Verwijderen
    4. Mijn opmerking van 11.28u was allesbehalve bijdehand of vervelend bedoeld.
      Ging er mij meer om dat een prive persoon dit nooit kan betalen.
      Een kerkelijke instelling kan ik nog begrijpen.

      Verwijderen
    5. Anoniem van 11.05. Die 10 procent is wel een bijbels advies, maar nooit verplicht en meestal anoniem gegeven. En niet alleen aan de kerk, maar aan diverse goede doelen. Naar keuze van de gever. En je moet het blijmoedig kunnen geven, anders beter van niet.

      Verwijderen
    6. Inderdaad. Ik weet het en met het vertrouwen dat er voor je gezorgd wordt
      Het is geen opportunistisch wisselgeld . Dat leek mij te ingewikkeld uit leggen
      aan mensen die er toch al van uit gingen dat het wereld vreemde profiteurs zijn.

      Verwijderen
  4. Iedere maand zet ik geld apart voor de zorgverzekering voor 3 personen en dan betaal ik ook in 1 keer. Dat doe ik al jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken een gemoedsbezwaard gezin. Die moeten inderdaad hun spaargeld aanspreken bij doktersbezoek en daarna, indien nodig, hun huis verkopen. Daarna is er het vangnet van de diaconie van hun christelijke gemeente. Ze leven gezond en in vertrouwen op God. Zijn doen hun best en God doet de rest is hun adagium. Er is natuurlijk wel een mooie spaarpot door het jarenlang uitsparen van alle verzekeringen; ook het pensioen zelf sparen kan als gemoedsbezwaarde. En een sober leven spaart ook uiit. Sommigen willen zelfs geen AOW.
    Ik ken mensen wiens huis was afgebrand en de hele kerkelijke gemeente heeft een nieuw huis betaald. Soms komt de classis als overkoepelend orgaan van die kerk te hulp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat spaarpot idee klopt niet. Je moet de premie betalen aan een instantie en als je ziektekosten hebt kun je dat van dat 'premie-geld' doen.

      Verwijderen
    2. Ze bedoelt te zeggen dat mensen die gewetens bezwaren hebben ,zelf ook wat reserve opbouwen door het " uitsparen " van de zorgpremies . U redenatie klopt ook niet. Vaak is het niet zo dat de ziektekosten precies over een komen met wat er aan premie betaalt is . Het is ook een solidariteit s beginsel . Sommigen hebben heel veel nodig ,sommigen weinig.

      Verwijderen
    3. Dat is zo. Maar vaak heb je weinig zorg nodig als je jong bent en kun je veel sparen. Niet alleen de premie voor de ziektekosten verzekering, maar ook dat deel wat ingehouden wordt op je loon. Zo ook de pensioenpremie en wat ik hoor wordt vaak het deel wat de werkgever betaalt aan pensioenpremie gebruikt ter verhoging van je loon. Zodat je geacht wordt een flinke buffer te hebben als je wat gaat mankeren.
      Bovendien vind ik het persoonlijk nogal meevallen wat een operatie en ziekenhuisopname kost. Mijn man had een operatie van 6 uur en 3 dagen opname. Dat is het heftigste wat wij meemaakten. Kosten kleine 7000 euro. Natuurlijk zijn er ook mensen en kinderen die extra veel zorg nodig hebben. Dan vangt de kerk dat op. Maar er zit geen instantie tussen die aan de zorg verdiend, En je bent voorzichtiger met je zorgvraag. Overigens zijn wijzelf wel gewoon verzekerd. Maar ik ken het vanuit mijn omgeving.

      Verwijderen
    4. voor anoniem van 22.02. Uit dat 'potje' mogen alleen die ziektekosten betaald worden die onder de basisverzekering vallen.

      Verwijderen
  6. Dat doen wij al jaren. Het geeft mij het gevoel meer grip te hebben op het budget. In december zie ik de rekening met 5k slinken (2 personen) en vanaf januari spaar ik in een spaardoel maandelijks de premie voor volgend jaar. Ik moet dit jaar voor het eerst gaan rekenen. 1% korting tegen 2% rente op spaargeld. Die rente krijg je ook weer over het maandelijkse gespaarde. Het kan best zijn dat het nog steeds gunstig is, maar ook dat per maand betalen opeens gunstiger uitvalt. (Als de korting 2% is, is het een no brainer en betaal ik in 1x) Herminez

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Aaf, het voordeels is minder dan de rente die je momenteel op je spaargeld krijgt. Is het niet slimmer om het toch in termijnen te betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je inderdaad een punt! Jaren geleden was de korting 2%. Dat zou beter passen bij de huidige rentestand.

      Verwijderen
    2. ik betaal altijd in een keer. Financieel gezien maakt het niet zo veel uit, rente en korting compenseren elkaar. Maar het geeft me veel rust. Ik moet daarna niet denken dat elke maand 150 € in mijn vaste lasten zijn. Ik werk en krijg in december 13maand, dus betaal ik met deze extra geld

      Verwijderen
    3. Maar je krijgt toch 1 jaar lang rente op je spaargeld, die je spaart voor je ziektekosten? Dat mag je toch ook meetellen?

      Verwijderen
    4. @anoniem 9.24
      Dat doe ik ook. Hoef ik er het hele jaar niet meer over te denken. Ik betaal minder premie ivm vrijwillig verhoogd eigen risico. En die 500 euro zit ook in een apart potje. Gemoedsrust is ook best veel waard.
      Groet,
      Anne

      Verwijderen
  8. Als je illegaal in Nederland bent, heb je als nog recht op zorg; alle zorg die volgens de basisverzekering vergoed wordt. De zorgverlener kan dan een nota sturen naar het CAK en krijgt de kosten vergoed. Mensen die onverzekerd zijn worden vaak geweigerd door zorgverleners omdat ze geen geld voor de behandeling kunnen krijgen, maar dat klopt dus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Verwacht een iets hogere korting voor direct betalen, door de gestegen rente. Zou leuk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Verrassend dat je 1% korting genoeg vindt voor het in één keer betalen, terwijl de spaarrentes hoger zijn. Dat had ik 'hier' dan weer niet verwacht :)

    Ik heb het nog nooit ineens betaald. Wie weet komt dat nog, maar op dit moment is het niet aan de orde om zo'n gat te slaan in de tegoeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wanneer je de zorgpremie in één keer betaalt, dan betaal je deze niet een jaar vooruit, maar gemiddeld 5½ maand vooruit (jan: 0 mnd, feb: 1 mnd, ..., dec: 11 mnd). Een jaarkorting op de zorgpremie van 1 % staat hiermee gelijk aan circa 2,18 % op een spaarrekening. No big deal, maar we moeten wel de juiste rekensom maken, Leendert.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.