dinsdag 26 september 2023

Wat is het minimum om van rond te komen?

Al weer lang geleden, in 2009, schreef blogger Less Is Enough 30 dagen lang een blog over haar experiment om van 1 dollar per dag te leven.
Ook een Engelse, Kath Kelly schreef in 2009 over het leven van 1 pond per dag. In het Nederlands is haar boek vertaald in "Leven voor een habbekrats, hoe ik een jaar leefde voor nog geen tien euro in de week."
De Nederlandse blogger Meer Geld Minder Stress schrijft over dit boek en geeft tips. Klik hier voor haar blog over dit onderwerp.

Er zijn verschillen, Less is Enough schrijft alleen over voeding. Kath Kelly besteedt aan voeding, kleding, boeken, vervoer etc maar 1 pond per dag. De huur en andere vaste lasten vallen er buiten. Hoewel ik me wel meen te herinneren dat ze in dat jaar niet stookte, dus de verwarming helemaal niet aan deed.

Het is niet toevallig in 2009 dat het boek en de blog geschreven werden. In 2008 was de bankencrisis geweest. Het jaar dat er wereldwijd verschillende banken failliet gingen en huizen, ook mijn nét gekochte huis, soms wel tientallen procenten minder waard werden. Hypotheken van huizen kwamen onder water te staan. Dat wil zeggen: de hypotheeksom was hoger dan dat het huis waard was!
Geen wonder dat mensen gingen kijken of ze met minder geld toe konden, hoe ze op hun uitgaven konden besparen.
De blogger had als doel om ondanks lage bestedingen toch gezond te blijven eten. Kath Kelly wilde alleen besparen.
Ik vond het destijds heel interessant en inspirerend. En ook een leuk idee om weer eens iets dergelijks te doen.

Dat brengt mij tot het volgende:
Ik heb eigenlijk altijd veel te veel voorraad, inclusief eten dat over datum is. Producten over datum zijn alleen conserven en dergelijke. Die kun je tot ver na de tht datum nog gebruiken.
Nu heb ik bedacht dat ik vanaf 1 oktober een maand lang ga leven van mijn voorraden in voorraadkast, vriezer, koelkast en dergelijke. Natuurlijk koop ik wel vers fruit, wat verse groenten en dergelijke. Pas in november/december ga ik aan de hand van aanbiedingen mijn voorraden weer een beetje aanvullen, maar ik ben van plan niet meer zo veel op voorraad te nemen dan dat ik nu heb. Maar ik wil wel genoeg hebben voor een periode van ijzel en gladheid, zodat ik dan mijn huis niet hoef te verlaten. In geval van nood kan ik ook wat bestellen of kunnen mijn kinderen of buren iets voor mij ophalen.

Ik publiceer vanaf zaterdag 7 oktober 2 lijstjes, een lijstje boodschappen en een lijstje met voeding die ik gebruikt heb uit mijn voorraad. Ik ben zeer benieuwd hoe veel, of hoe weinig ik in oktober uitgeef aan voeding!

35 opmerkingen:

  1. Ik heb vaak om dezelfde reden, maar ook bij meerdere slechte dagen van pijn wat op voorraad.
    Altijd wat diepvries maaltijden van een bekend merk die zo in de pan gaan. 10min later is het klaar.
    Zonder rotzooi , helaas wel aan de prijs maar koop ze vaak als ze in de aanbieding zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kelly leefde van één pond per dag. De koers was toen " ongeveer " een euro per dag. De prijzen waren heel anders . Ze kon toen voor 30 "cent " een brood kopen of een rol koekjes. Ze deed er echt alles van . Dus ook vervoer en kleding en telefoon en verzorging. En ze weet zelfs te sparen . Prachtig boek maar andere tijden en situaties. Een van de mooiste verhalen is dat haar baas schrikt als ze het hem verteld. ,was nog niet opgevallen 🙂Hoe moet hij nu iemand " overhalen " om beter werk te leveren als die niet te verleiden is met loonsverhoging .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke uitdaging ben benieuwd naar je uitkomsten. Denk dat het qua voeding wel te doen is om van weinig rond te komen wanneer je uit het seizoen eet en erg op aanbiedingen let. Esmah Lahlah, wethouder in Tilburg, leefde in 2021 een maand van een bijstandsuitkering en stelde daarin dat ze leefde op paprikachips. Dat is denk ik niet nodig en een maand leven van zo'n bedrag dat kan iedereen wel. Het gaat er juist om dat het moeilijker wordt naarmate zo'n situatie langer duurt én je ook de kosten van de (hoger wordende) zorgverzekering hebt, het eigen risico, kleding, apparaten die kapot gaan, internet, vervoer etc. etc. Het is denk ik wel belangrijk om een kleine voorraad aan te houden maar ook blikken, potten etc. kunnen bederven. Toen mijn schoonmoeder in 2017 overleed vonden wij blikken,potten die ruim 2 jaar over de datum waren en bol stonden. Ook in zakken bloem/peulvruchten zaten allemaal beestjes waardoor het alsnog weggegooid moest worden, en dat terwijl ze de laatste 5 jaar een maaltijdservice had én de supermarkt op 1 minuut lopen was. Soms vraag ik mij wel eens af of voorraad aanhouden iets is voor mensen van boven de 50?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben de anoniem van 7.19u en ik ben toch echt nog lang geen 50 ;)

      Vaak als mensen leven van weinig geld wordt er juist in aanbiedingen ingeslagen om zo voorraad op te bouwen dat je van actie naar actie kunt leven en dus nooit de volle prijs betaalt.
      Spullen of voeding op voorraad wat je niet opmaakt is zonde wat dat gaat inderdaad bederven.

      Verwijderen
    2. Ik ben 35. Maar we kunnen een maand gezond en gevarieerd eten met wat er in huis is. Daarna wordt het saai en fruitloos, ook de groente wordt dan een week of 3 later karig. Tegen Sinterklaas is het dan een hele trieste bedoening met kale pasta, rijst of linzen.

      Niets in onze voorraad is ouder dan 2 jaar.
      Ik groeide nog op met een weckketel en kan zelf ook nog jam en gelei en sap en siroop maken. Ook groente wecken kan ik, ik vries het alleen liever in.

      Verwijderen
    3. Ik ben 39 (alleen) en zou ook met gemak wel 4 weken vooruit kunnen zonder boodschappen te doen.

      Verwijderen
  4. Hoi Aaf,
    Dit vind ik super van jou. Inderdaad je mag wel wat minder voorraad hebben.
    Ik merk het aan mijn moeder die ook in de 70 is dat zij genoeg voorraad heeft. Zou het de leeftijd zijn?
    Ik wens jou heel veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben ook heel veel voorraad voor 2 personen. Veel kastruimte en in totaal 14 lades en 2 kleppen vriezer ruimte.
    Ik ga dus meedoen om vooral de oudere dingen te gebruiken. Elke dag iets uit de kast als basis en daar wat uit de vriezer bijzoeken.
    In de vriezer heb ik ook vlees in de aanbieding of afgeprijsd gekocht om er later bv hachee of Rendang of roedjak van te maken, daar wil ik graag 2p porties in de vriezer van hebben.
    Ik heb ook best veel flessen sauzen en boemboe's van de toko, daar kom ik maar om de paar maanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben helemaal niet zo van de voorraden. Bij een goede aanbieding sla ik flink in, maar verder niet. Ik kom wekelijks bij de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat lijkt me een goed idee Aaf, ik ben benieuwd.
    Ik ga een keer in de week naar de supermarkt, 1 keer naar de bakker, 1 keer naar de boer en bestel havermout en kruiden etc. bij P&P
    Kruiden uitgezonderd heb ik niet veel voorraad. Bij ijzel en gladheid kan ik alles bestellen dus ik zie de noodzaak van veel voorraad niet in.
    Voor de jongere mensen: ik ben 73
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vries vlees ook in, maar als ik eerlijk ben is het toch het lekkerst op de dag dat ik het bij de slager heb gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zelf ben ik 62 jaar en heb ook een voorraad. Ik maak vooral gebruik van de goede 1 en 1 gratis aanbiedingen en sla dan voor een langere tijd in. Op die manier hou ik de gemiddelde kosten voor de boodschappen wat lager. Maar mijn voornaamste reden is dat in geval van nood er altijd voorraad is voor onszelf maar vooral ook voor de gezinnen van onze zonen en dochter. Zelfs voor de huisdieren heb ik voorraad, ook voor die van hun. Ik denk dat de meeste mensen in dit deel van de wereld in een soort Disney samenleving leven en niet begrijpen dat een situatie soms ineens helemaal anders kan zijn.Ik ben geen prepper of wappie of doemdenker maar wel realisitisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Aaf,
    Er staat een foutje in de zin: "Kath Kelly besteedt aan voeding, kleding, boeken, vervoer etc maar 1 pond per week." Dit moet nl. 1 pond per dag zijn.
    Ik heb het boek ook gelezen. Het is een hele uitdaging waarvan ik vind dat de schrijfster die knap en creatief oppakt. Na een poosje komt ze erachter dat ze teveel en ongezond eet (uit angst voor te weinig eten) en verandert ze dat.
    Succes met jouw project eten uit de voorraadkast :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, het moet zijn 1 pond per dag. Ik heb de tekst veranderd, dank voor je melding.

      Verwijderen
  11. Onlangs heb ik mijn vriezer geïnspecteerd en in kaart gebracht wat er zoal nog in lag. Heb het vlees gesorteerd en bekeken wat er al wat langer in lag en het eerst opgemaakt moest worden. Dat noteerde ik in een schriftje met de hoeveelheden, die ik later bij gebruik gemakkelijk kon afvinken.

    Dat deed ik ook met de aanwezige UFO's (unidentified frozen objects). Die zijn nu allemaal opgemaakt en intussen ben ik gestart met de opbouw van IFO's (identified frozen objects). In een too good to go pakketje kreeg ik laatst een pak spliterwten, bruine bonen en kikkererwten allemaal houdbaar tot en met november 2024. Ik maakte erwtensoep, bruine bonensoep en indiase curry en dat zijn een heleboel IFO's (ja nu keurig gelabeld ingevroren).

    Al die diepvriesmaaltijden heb ik ook genoteerd in hetzelfde schriftje als waar het aanwezige vlees in genoteerd staat. Met het aantal van de betreffende maaltijden, eenvoudig af te vinken. Op dit moment liggen er bijna 50 eenpersoonsmaaltijden in de vriezer dus man en ik kunnen er ruim 3 weken van eten. Het gaat afgewisseld worden met gewoon koken en af en toe een maaltijd uit de vriezer. Ik denk dat ik op deze manier het voorjaar wel haal.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ook aardige voorraad en neem me nu voor om net als Aaf mijn voorraad te gaan gebruiken tot het geslonken is maar ik kook en bak veel dat scheelt ook.
    Vlees koop ik vers en vaak meer dan 1 kilo ik braad het en doe het daarnaar in porties in de vriezer.
    Groet Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Meestal kijk ik in het najaar mijn voorraad na en eet op,wat tegen de datum is. In januari komt er nieuw

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk idee! Omdat ik wat meer wil sparen ben ik inmiddels ook begonnen om mijn voorraad op te maken. Je schrikt gewoon wanneer je gaat ‘inventariseren’. De volgende stap is dan om een maaltijd weekplanning te maken met wat je in huis hebt. En wat blijkt: met een beetje creativiteit kom je een heel eind. Het bedrag dat ik uitgeef aan boodschappen is momenteel veel lager. En onder de streep eet ik veel lekkerder en gevarieerder. En ik gooi geen voedsel weg. Voor de goede orde: ik ben 70+ en woon alleen. Dat is een groot verschil met mensen die een gezin hebben. Maar er zijn veel mogelijkheden om te bezuinigen op boodschappen, ook in meerpersoons huishoudens. Je moet er alleen voor openstaan en je creatieve pet opzetten.
    Groet,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik begrijp iets niet. De vraag is : wat is het minimum. Dan reageren de meesten met verhalen over hun royale voorraad. Om die op te bouwen moet iemand al wat reserves hebben. De vraag was beter geweest
    Hoe lang kun je met je voorraad toe en wat zijn de minimum kosten om dat wat aan te vullen met vers. Dat klinkt heel anders
    Het uitgangspunt is ook heel wezenlijk anders. Of iemand op rijk gevulde kasten terug kan vallen of wel heel minimum moet of wil leven. Totaal andere situaties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. De titel past niet goed bij de tekst. Het eerste deel van de tekst wel. De blogger probeert erg weinig geld uit te geven en toch gezond te eten. Kath Kelly probeert helemaal erg weinig geld uit te geven.
      Mijn stap naar het opmaken van te grote voorraden in vriezer en voorraadkast past daar niet goed bij. Het is een gedachtesprong die niet heel logisch is.

      Verwijderen
  16. De vrieskist in de schuur moet altijd helemaal leeg, zo tegen juli. Dan komt de nieuwe oogst er weer in.
    Vorige maand heb ik geen boodschappen gedaan. De maand daarvoor deed ik voor twee maanden boodschappen.
    Dit jaar zijn de vogels me weer te slim af geweest bij de buitendruiven. Inmiddels heb ik 15 flessen druivensap. Passata flessen en zwarte bessensap in voorraad. Ik snap dat fruit obsessie niet zo. Een sinaasappel kan niet tippen aan de hoeveelheid vitamine c in een paprika.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk Aaf, we kunnen er wel een challenge van maken, ik doe mee!
    Groeten Marij

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik word altijd een beetje kriegel (danwel misselijk) als mensen met
    - een hoog inkomen
    - een berg spaargeld
    - een grote moestuin
    - een vriezer vol hazerug en reebout
    - veel tijd om alle aanbiedingen af te struinen
    - zonder dieeten en allergien
    - een kelder vol drank en wijn
    zeggen dat ze mákkelijk een maand van minimaal leefgeld kunnen rondkomen. En zelfs nog een feest konden geven (iedereen z'n eigen hapjes meenemen, zo gezellig!!!)
    Marijke
    ps Ik doel niet specifiek op jou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou dat , Ik de anoniem van 12. nog wat ,dacht het beschaaft te brengen maar ik vind het ook vreselijk . De gek aanstekerig. Best als je je wilt uit leven op zo weinig mogelijk uitgeven of er zelfs voor kiest om hardstikke ,zo zuinig te leven dat je thee doeken als maand verband gebruikt. Doe dan alleen niet alsof dat voor iedereen een keuze is of zou zijn . Een mooie"challenge om zuinig te leven zou ik vinden ,hoe we elkaar zouden kunnen stimuleren om minder in de winkel te komen ,wat dus toch ook meestal minder uitgeven betekent. In mijn geval te lui te moe ,te weinig georganiseerd om op tijd die goedkope voorraad linzen ,kikker erwten ,rijst te weken en in de hooimadam te zetten. De afwas die er nog staat weg te werken . En dan toch maar weer de winkel in om iets duurder snelklaars en dan ook wat snaaierij mee.

      Verwijderen
    2. Ik snap je Marijke. Met veel buffer een tijdje minimaal leven is wellicht een uitdaging. Maar niet te vergelijken met altijd van een minimum leven.
      Groet, G

      Verwijderen
  19. goed plan.alleen doe ik de voorraad opmaken in november en december omdat in januari meestal de beste aanbiedingen heeft .

    BeantwoordenVerwijderen
  20. in Coronatijd waren opeens de schappen met wc-papier leeg. En ook olie was er weinig of heel duur. Dan werd ik me weer bewust van een goede voorradshouding. De vanzelfsprekendheid van alles is er altijd was even weg.
    omaja

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Als je echt van heel weinig geld moet rondkomen, dan is er geen voorraad die op tijd op moet. Dan zijn op den duur de kasten echt leeg. Proberen de hele week te eten van de verse voorgesneden groente die al over de datum is als je die van de voedselbank krijgt, is ziekmakend. Want het is voor de helft al bedorven en de andere helft bederft de volgende dag. Toch nog opeten maakt je ziek.
    Bij gebrek aan verse groenten, fruit, vlees en vis, ga je met een te laag budget ongezond eten. Je kunt niet anders. Vers voedsel bederft. Ultra bewerkt voedsel zit vol conserveringsmiddelen. Brood beschimmelt. Aardappelen bederven.
    De enige manier om gezond te eten is voldoende inkomen hebben om vers voedsel te kopen, of de grond, tijd, middelen en kennis hebben om het zelf te kweken.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vers voedsel (groente, aardappelen) kun je heel lang in de koelkast of schuur bewaren, denk aan spitskool wortelen rode kool, spruitjes, prei. Ook diepvriesspinazie is goedkoop en gewoon vers. Pakje zuurkool idem dito. Het vlees of vleesvervangers, vis e.d. maken de maaltijd duur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bewaarkool heet niet voor niets zo en de meeste knolgewassen blijven ook lang vers. Vlees is tegenwoordig idioot goedkoop, maar eieren zijn dat juist niet meer. Dus zorgvuldig kiezen en plannen is wel nodig.
      In de lockdownperiode, toen we allemaal de schrik in de benen kregen van de lege supermarkten, heb ik teveel gedroogde peulvruchten ingeslagen. (En een grote pot groene zeep, haha.) Meer dan de helft ligt er nog… Dus ook ik moet me eens door de oude voorraad heen eten!
      Een goed plan, Aaf, ik doe mee.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.