woensdag 25 oktober 2023

Batterij- en accuproblemen!

Dacht ik dat het waren.

Waar ging het om?

1. Mijn elektrische stoeldeken laadde na 1 winter gebruik niet goed op en gaf onvoldoende, want veel te kort, warmte. Ik dacht dat het aan de batterij lag. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice en die reageerde vrijwel direct. Heerlijk dat iemand meteen suggesties komt aandragen over wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik moest de deken resetten, dan kwam het waarschijnlijk wel goed. Ik had hem in het voorjaar volledig opgeladen opgeruimd,  maar zo'n batterij loopt na verloop van tijd leeg!  Dus ik heb het systeem gereset, maar dat hielp niet echt. Ik heb weer contact opgenomen en ik moest een aantal tests uitvoeren om te kijken wat dan de oorzaak kon zijn. De conclusie was, dat het warmte element binnen in de deken niet goed meer werkte. Ik heb kosteloos een nieuwe deken toegestuurd gekregen, zonder batterij en zonder oplaadkabeltje, want die waren volgens het bedrijf nog goed. En inderdaad, deze oplossing werkte prima! Mijn deken werkt nu als vanouds. De deken wordt heerlijk warm, heeft de normale tijd nodig om op te laden en blijft lang genoeg warmte geven.

2. De accu van mijn elektrische driewielerfiets. Hij laadde niet meer volledig op. Halverwege de laadtijd hield hij op met laden. Daardoor kon ik niet meer heel ver fietsen, mijn zogenaamde actieradius werd kleiner. Niet de bedoeling van een fiets die ik nog maar een half jaar bezat. Op de accu zit bij normaal gebruik 2 jaar garantie. Ik had er geen rare dingen mee gedaan, niet laten vallen, niet volledig leeg laten lopen, geen water op plekken waar dat niet de bedoeling was. Dus ik belde op en legde het probleem voor. Ik moest maar komen. Dus ik met een vers opgeladen driewieler, 6,7 kilometer fietsen naar de dealer. Zo veel mogelijk opgeladen dan, want helemaal opladen lukte niet meer. Daar konden ze de accu uitlezen en constateerden ze in telefonisch overleg met de fabrikant dat de accu helemaal goed was. Aan de accu lag het dus niet. Dus het moest de oplader wel zijn. Welnu, die had ik ook meegenomen. Ik ontving een nieuwe oplader en de oude oplader bleef bij de dealer voor verdere testen. Daarna weer 6,7 km naar huis.
Uiteraard heb ik bij thuiskomst getest of de accu van mijn driewieler met de nieuwe oplader wél goed oplaadde. En jawel hoor, het was in orde. Het lag dus aan de oplader.

Ik ben blij dat zowel de driewieler als de deken het weer goed doen, maar ik vind het niet fijn dat beide al na een half jaar gebruik mankementen vertoonden.
Nu denk ik eerlijk gezegd dat de oplader van de elektrische driewieler vanaf het begin niet helemaal deugde. Hij werd namelijk heel heet tijdens het opladen. Volgens de handleiding kan het gebeuren dat een oplader warmer wordt dan 50 graden, maar een feit is dat de vervangende oplader een stuk minder warm wordt. Hij wordt wel warm, maar lang niet zo warm als de eerste.

10 opmerkingen:

  1. Wel keurig geregeld. Mijn fiets-lader was ook kapot. Met verbazing keek ik naar de aantallen op internet te koop. Waarschijnlijk vaker mensen met dat probleem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed geregeld, door jou én door de dealers! Dat vind ik wel een probleem met al die extra apparaten: dat er ook altijd weer iets stuk kan gaan.
    Ik zit nu weer met 2 oplaadkabeltjes en 2 stekkers (?) van mijn telefoon en andere apparaten die niet goed meer werken - en die nog niet zo oud zijn. Beide nieuw kopen? Soms laadt het wel op, soms niet - een lastig probleem - lastiger dan wanneer het helemaal niet meer op zou laden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wilde laatst mijn telefoon opladen, gebeurde er niets. Nieuw kabeltje gekocht en nog steeds niets, wat bleek ik had de nieuwste update niet gedownload. Zo word je dus verplicht om een update te doen en krijg je weer allerlei veranderingen waar je aan moet wennen.
      Gr. Jacq.

      Verwijderen
    2. Ja, al die updates vind ik ook maar matig! Zo had mijn bank laatste een hele nieuwe app - en zoeken dat dat was voro je alle (?) functies weer had gevonden!

      Verwijderen
    3. Updates zijn eigenlijk ook onderhoud van je telefoon. Ze zorgen bijvoorbeeld dat hij beveiligd blijft. Dus goed om bij te houden, zie het als de beurt van je fiets om te zorgen dat hij langer meegaat.

      Verwijderen
  3. Oei, wel fijn dat de fietsoplader uiteindelijk faalde door het niet meer goed te doen, en niet door in brand te vliegen. Dat had denk ik ook nog wel gekund.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het eigenlijk ook wel extra mooi dat je alleen de deken hebt gekregen en niet toch ook nog een extra batterij en kabel. In mijn ervaring krijg je toch vaak weer gewoon alles toegestuurd. Het zijn allemaal druppels op een gloeiend plaat maar elke batterij die niet onnodig verstrekt wordt is er eentje die niet onnodig gemaakt hoeft te worden. In een wereld waar het vergaren van grondstoffen extreem belastend is voor de natuur, is dat een fijne gedachte, ook als de overweging voor zo'n bedrijf uiteraard vooral financieel was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer dat er zo snel iets mankeerde aan de spullen, maar bij alletwee keurig opgelost door de leverancier.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wees steeds voorzichtig met opladen. Beter om dat niet s-nachts te doen wegens brandgevaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een goede tip die ik al lang opvolg. Ik laad geen apparaten op tijdens afwezigheid of als ik in bed lig. Ook geen telefoon in mijn slaapkamer. Dit is mij inderdaad te gevaarlijk.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.